میلگردهای بورس بدون خریدار ماند

گروه بورس کالا- منیژه حیاتی: روز گذشته معاملات بورس کالا در گروه فولاد با رکود همراه شد که در نتیجه میلگردهای فولاد کرمان، فولاد آذربایجان و چهار میلگرد ذوب‌آهن اصفهان فروش نرفت. به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، کاهش تقاضا در بازار و افت نرخ محصولات فولادی که از ابتدای هفته جاری آغاز شده همچنان ادامه دارد و در نهایت باعث شد تا معاملات بورس نیز روز قبل با حجم پایینی به کار خود پایان دهد.

به عقیده فعالان بازار، کاهش ساخت‌وساز که به دلیل توقف تسهیلات بانکی صورت گرفته و همچنین عرضه انبوه آهن‌آلات در بازار غیررسمی که اغلب با نرخ‌های پایین‌تری انجام می‌شود، یکی از دلایل عمده کاهش دادوستدهای فولادی‌ها در بورس کالا است.

بنابراین گزارش تعدادی از تجار با انگیزه تقویت نقدینگی خود و دریافت وجه، آهن‌آلات زیادی را در بازار عرضه کرده‌اند که این امر تعادل در عرضه و تقاضا را تا حدودی از بین برده در نتیجه اغلب کارگزاران بورس معتقدند با کاهش نرخ محصولات فولادی در بازار غیر رسمی در حال حاضر قیمت‌های بورس در برخی موارد بالاتر است و مشتری‌های بورس می‌توانند کالاهای ارزان‌تری را در بازار غیررسمی خریداری کنند.

از طرفی گفته می‌شود در کنار تمامی این مسائل اغلب تجار در انتظار انتشار اخبار جدیدتری در حوزه سیاست خارجی کشور هستند؛ ضمن آنکه کاهش جهانی نرخ فولاد و همچنین افت قیمت نفت و انرژی نیز بر نحوه تصمیم‌گیری آنها تاثیر گذاشته است. یکی از فعالان بازار با اشاره به نزدیک شدن به فصل بازی‌های المپیک می‌گوید: یکی از دلایل عمده افزایش نرخ فولاد در دنیا طی ماه‌های اخیر افزایش حجم ساخت‌و‌ساز در چین و تقاضای بالای این کشور در حوزه محصولات فولادی بود؛ اما در‌حال‌حاضر پروژه‌های این کشور در این خصوص به اتمام رسیده و تا حدودی تقاضای جهانی برای فولاد کاهش پیدا کرده است؛ درنتیجه برخی تجار ایرانی با درنظر گرفتن این مساله انتظار دارند طی هفته‌های آینده نرخ شمش فولاد مجددا کاهش پیدا کند؛ در نتیجه تاجران ایرانی تا زمان تثبیت روند کاهشی قیمت‌ها صبر خواهند کرد و فعلا با تردید بیشتری اقدام به خرید می‌کنند. به همین دلیل بود که دیروز چند سبد محدودی که از میلگردهای ذوب‌آهن فروش رفت، مربوط به مصارف پروژه‌ای بود که خریداران آنها چاره‌ای جز خرید ندارند.

در نتیجه کالاهایی که دیروز معامله شد اغلب با همان حجم عرضه، تقاضا داشت که کارگزاران عرضه کننده، برای مشتری‌های خود اقدام به خرید کردند؛ در نتیجه نرخ‌ها ثابت ماند و تغییری نکرد.

دیروز اولین کالای سلف ۳۰/۶/۸۷ ذوب‌آهن هم که سبد میلگرد ۲۰ تا ۱۰ - A۳بود فروش رفت که ۲ کارگزاری آن را خریدند.

تیرآهن ۱۴ تا ۲۷ ذوب‌آهن هم به دلیل فشار بازار و اصرار خریداران از ۱۰۴۰۰ به ۱۰۱۰۰ریال کاهش پیدا کرد. هرچند نرخ این کالا در پی رقابت کارگزاران به ۱۰۱۷۷ریال رسید؛ اما در مقایسه با نرخ هفته گذشته کاهش نشان داد.

این سبد ۱۰۸۰ تن با نرخ ۱۰۴۰۰ ریال عرضه شد که سپس به ۱۰۳۰۰ و بعد به ۱۰۱۰۰ ریال کاهش پیدا کرد.

با توجه به توافق عرضه‌کننده و ثبت ۲هزار و ۱۶۰تن تقاضا برای آن، در رقابت کارگزاران ۱۰۸۰تن از آن با نرخ ۱۰۱۷۷ریال معامله شد.

براساس این گزارش، سبد تیرآهن ۱۴ تا ۲۷ این شرکت هم تنها ۲۲۰تن با نرخ ۱۱۳۱۱ریال معامله شد.

سبد میلگرد A۳/A۲ نقدی ۷/۵/۸۷، ۵۰۰تن با نرخ ۱۲۶۰۰ریال عرضه شد که به فروش نرفت. میلگرد ۲۲-۲اA این شرکت هم که ۵۰۰تن با نرخ ۱۳۳۰۰ریال عرضه شد، خریداری نداشت. میلگرد ۲۵-۲اA آن هم ۳۲۰تن با نرخ ۱۳۳۰۰ ریال عرضه شد که فروش نرفت.

میلگرد ۲۸-۲اA هم با همین نرخ عرضه شد که آن هم خریداری نداشت. سبد میلگرد ۲۵-۱اA این شرکت ۲۰۰تن ۱۳۵۰۰ریال عرضه شد که با همین نرخ فروش رفت.

سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۰-۳اA ذوب‌آهن هم ۵۶۰تن با نرخ ۱۳۳۵۰ریال عرضه شد که با همین نرخ معامله شد.

سبد میلگرد ۱۶ تا ۸-۳اA این شرکت ۲۶۰تن با نرخ ۱۳۳۵۰ریال عرضه شد که با همین نرخ معامله شد.

سبد میلگرد A۲/A۳ گروه ملی ۲۰۰۰تن با نرخ ۱۲۳۵۰ریال عرضه شد که همین مقدار با نرخ پیشنهادی معامله شد. میلگرد ۱۲اA۲- فولاد کرمان ۱۰۰۰تن با نرخ ۱۳۱۰۰ریال عرضه شد که معامله‌ای بر روی آن صورت نگرفت. سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۴اA۳- فولاد آذربایجان هم بدون معامله از رینگ خارج شد. نرخ آن ۱۲۹۶۱ریال پیشنهاد شده بود.

۸شمش طلا معامله شد

دیروز ۸شمش طلا در بورس عرضه شد که همگی فرو رفتند.

۳شمش طلای ۹۹۷ با نرخ ۲۷۸۹۴۰ریال و ۳شمش طلای ۹۹۸ با نرخ ۲۷۹۲۲۰ریال و ۲شمش ۹۹۹ با نرخ ۲۷۹۵۰۰ریال عرضه شد که خریداران ابتدا با نرخ‌های اعلام شده موافقت نکردند.

به عقیده آنها این قیمت‌ها با قیمت‌های بازار تفاوت دارد و باید کاهش پیدا کند؛ در نتیجه با کاهش قیمت توسط عرضه‌کننده نهایتا ۲شمش طلا با عیار ۹۹۹ با نرخ ۲۷۹هزار ریال، فروش رفت که ۵۰۰ریال کاهش داشت. ۳شمش با عیار ۹۹۸ نیز با نرخ ۲۷۸هزار و ۷۰۰ریال فروش رفت که ۵۲۰ریال کاهش داشت.

۳شمش ۹۹۷ هم با نرخ ۲۷۸هزار و ۴۴۰ریال فروش رفت که ۹۴۰ریال کاهش داشت.