گروه بورس کالا- در مبادلات روز دوشنبه هفته جاری قیمت میلگرد از ثبات و تیرآهن از کاهش برخوردار بود.
همانند روزهای اخیر آهن‌آلات در شرایط رکود به سر می‌برد و بازار همچنان در انتظار وضعیت جدید است.

مدیرعامل کارگزاری فولاد مبنا درخصوص وضعیت فعلی بازار گفت: برخلاف تصور عامه فصل خرید آهن‌آلات تقریبا به پایان رسیده و تمام افرادی که متقاضی این محصولات هستند نسبت به خرید مورد نیاز خود اقدام کرده‌اند.
محمدحسین دیده‌ور، با اشاره به اینکه هم‌اکنون زمان اوج ساخت‌و‌ساز و اجرای پروژه‌های عمرانی کشور است، افزود: آهن مصرفی تنها ۳درصد از قیمت تمام شده ساخت و ساز را تشکیل می‌دهد و تاثیر چندانی روی قیمت‌ها ندارد و قسمت اعظم این امر را زمین پوشش می‌دهد.
وی، کاهش قیمت‌های جهانی فولاد، شمش (بین 5 تا 10درصد) و انرژی را از جمله عوامل اصلی روند کاهشی قیمت آهن‌آلات در بازار داخل دانست و تصریح کرد: از این رو بازار داخل نیز در انتظار به سر می‌برد و فعلا افزایش قیمت نخواهیم داشت.
مدیرعامل کارگزاری فولاد مبنا با بیان اینکه هم‌اکنون بازار جهانی فولاد آرام است، خاطرنشان کرد: آرامش یاد شده به طور طبیعی بر روی قیمت‌های داخلی آهن بسیار تاثیرگذار خواهد بود. وی رشد قیمت مسکن را نیز یکی دیگر از عوامل کاهش تقاضا برای آهن‌آلات در بازار داخل برشمرد و گفت: به علت رشد قیمت مسکن یک حالت رکود تورمی بر بازار حاکم است و از این رو انگیزه‌ای برای ساخت‌و‌ساز در کشور وجود ندارد.مدیرعامل کارگزاری فولاد مبنا اظهار داشت: هم اکنون موجودی انبارهای آهن‌آلات داخلی خوب است و از سوی دیگر با افزایش تولید کارخانه فولادسازی نیز روبه‌رو شدیم. وی در خصوص وضعیت بازار آهن طی ماههای آتی افزود: چنانچه بسیاری از محدودیت‌ها و تحریم‌های کنونی بر کشور برطرف شود طبعا بازار آهن نیز از رونق و ثبات نسبی برخوردار خواهد بود و در غیر این صورت باید منتظر افزایش قیمت‌ها بود.
بر اساس این گزارش، در معاملات روز دوشنبه هفته جاری به دلیل یاد شده، قیمت میلگرد اغلب کارخانه‌ها از ثبات برخوردار بود و تنها میلگرد تولیدی اهواز، اردبیل، فولاد آذربایجان و فولاد نطنز با کاهش قیمت مواجه شد.
در مدت یادشده، محصولات فولادی نیز بدون تغییر قیمت در بازار غیررسمی عرضه شدند.
در این مدت سبد تیرآهن ریز بدون تغییر قیمت در بازار تهران عرضه شد، اما سبد تیرآهن درشت (22، 24 و 27) با افت 10، 10 و 20هزار ریالی قیمت مورد مبادله قرار گرفت.