قسمت سوم

معاملات آتی در بورس طلای دبی به صورت الکترونیکی انجام می‌شود که شرح کامل آن در بخش قوانین و مقررات بورس DGCX درج شده است. به منظور آشنایی کلی با رویه معاملاتی بورس فوق، نحوه معامله آتی و روش اجرایی آن در ادامه مختصرا توضیح داده می‌شود. استراتژی معامله‌گر آتی:

مشتری در بورس می‌تواند هر قراردادی را با تاریخ‌های سررسید متفاوت نسبت به یک کالا انتخاب کند. برای مثال ۶ قرارداد لیست شده برای دوره یکساله به شرح زیر در بورس در هر لحظه آماده معامله است: - قرارداد فوریه، - قرارداد آوریل

- قرارداد ژوئن، - قرارداد اوت، - قرارداد اکتبر، - قرارداد دسامبر، مشتری براساس پیش‌بینی وضعیت قیمت در بازار آتی کالا، در آینده می‌تواند آنها را انتخاب کند.

برای مثال چنانچه مشتری پیش‌بینی یک حرکت برجسته‌ای در قیمت‌های طلا در ماه اوت داشته باشد، او نسبت به فروش یا خرید قرارداد آتی براساس درک خود از وضعیت قیمت در بازار اقدام خواهد کرد.

قراردادهای باز و دوره تحویل

لازم است مشتری پیش از انقضای یک قرارداد، نسبت به موارد زیر اقدام کند:

* موقعیت قرارداد باز خود را مختومه کند.

* موقعیت قرارداد باز خود را به قرارداد ماه‌های بعدی تغییر دهد.

* نسبت به تحویل دادن یا تحویل گرفتن کالا براساس موقعیت معاملاتی خود یعنی در وضعیت خریدار (long) یا وضعیت فروشنده (short) تعیین تکلیف کند. برای مثال چنانچه، یک مشتری در موقعیت خرید ۱۰ قرارداد آتی طلا برای ماه ژوئن است، بداند که قرارداد ماه ژوئن در پنچم ژوئن منقضی می‌شود؛ به هر حال دوره زمانی خاص تحویل قرارداد از تاریخ پایان ماه قبل شروع خواهد شد. چنانچه یک خریدار علاقه‌ای به دریافت طلا نداشته باشد، لازم است موقعیت قرارداد باز خود را قبل از دوره زمانی ۵ روزه خاص تحویل مختومه کند. در این مثال مشتری (خریدار) شرایط متفاوت زیر را پیش روی خود دارد که می‌تواند هر یک از آنها را انتخاب کند:

۱ - با فروش تمام ۱۰ قراردادی که در دست دارد، موقعیت معاملاتی خود را می‌بندد. یا:

۲ - دو موقعیت قرارداد ماه ژوئن خود را به فروش رسانده و پرونده آن دو را می‌بندد و هشت قرارداد باقی‌مانده خود را برای ماه ژوئن به صورت فروش همزمان و خرید برای ماه اوت تغییر می‌دهد.

در این وضعیت گرچه او کلیه موقعیت‌های معاملاتی خود را در ماه ژوئن خاتمه داده است؛ ولی یک موقعیت جدید برای قرارداد ماه اوت به نفع خود باز کرده است. یا:

۳ - بخشی از موقعیت معاملاتی خود را با فروش سه قرارداد برای ماه ژوئن مختومه و بخشی دیگر شامل سه قرارداد را به طور همزمان فروخته و سه قرارداد برای ماه اوت خریداری می‌کند و ۴ قرارداد طلا برای ماه ژوئن را جهت تحویل گرفتن در دست نگه می‌دارد. یا:

۴ - جهت تحویل گرفتن طلا در خصوص تمام قراردادهای ماه ژوئن خود موقعیت معاملاتی خود را تا تاریخ سررسید نگهداری می‌کند.

ادامه دارد