بازار کک چین در اغما

انتشار گزارش مربوط به تصمیم دولت چین برای کاهش سهمیه صادرات زغال‌سنگ در شش ماهه دوم سال ۲۰۰۸، موجبات نگرانی تولیدکنندگان زغال سنگ در این کشور را فراهم کرده است. طبق اطلاع منابع ناشناس، کمیسیون ملی اصلاح و توسعه چین اعلام کرده است که به منظور افزایش عرضه داخلی زغال‌سنگ، کاهش سهمیه صادرات زغال‌سنگ در نیمه دوم سال‌جاری قطعی است و سهمیه جدید صادرات تا پایان ماه جاری اعلام خواهد گردید. براساس آمار منتشره، صادرات زغال‌سنگ چین در ماه ژوئن ۲۰۰۸ به رقم ۹۹/۶ میلیون تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از رشدی معادل ۵/۸۳درصد برخوردار بوده است. مجموع صادرات زغال‌سنگ چین در شش ماهه اول سال ۲۰۰۸، ۴۹/۲۵ میلیون تن بوده است که در مقایسه با دوره مشابه در سال ۲۰۰۷، در حدود ۲/۱۰درصد افزایش داشته است.

افزایش عوارض صادرات کک متالورژی

اخبار دیگر از بازار زغال‌سنگ چین، حاکی از احتمال افزایش عوارض صادراتی کک متالورژی این کشور است. تحلیل گران صنعت در منطقه شانگسی چین پیش‌بینی می‌کنند که در ماه ژوئیه، چین عوارض صادرات کک متالورژی را ۵درصد افزایش دهد.

طبق آمار و اطلاعات موجود، مقدار صادرات کک متالورژی چین در ماه مه با ۲۴ درصد افزایش نسبت به ماه قبل، به ۶۶/۱ میلیون تن رسید، در حالی که میزان صادرات این محصول در ماه آوریل، ۳۴/۱ میلیون تن بوده است، گفته می‌شود این حجم صادرات ماهانه از ابتدای سال ۲۰۰۷ بی سابقه بوده است.

گزارش‌های اولیه نشان می‌دهد که در بازار داخلی چین، قیمت هر تن کک متالورژی با کیفیت مطلوب، ۳۰۰۰ یوآن /تن، EXW است، لکن متوسط قیمت صادراتی این محصول، حدود ۶۹۰ دلار/تن، فوب (معادل ۴۷۰۰ یوآن/تن) است. فعالان بازار اظهار می‌دارند که تفاوت میان قیمت داخلی و صادراتی کک متالورژی در حال کاهش است.

تعدادی از مسوولان رسمی ‌در چین ضمن تایید احتمال افزایش عوارض صادراتی کک متالورژی، اعلام کردند که این تصمیم در راستای سیاست دولت چین برای توقف روند رو به افزایش صادرات مواد اولیه با ارزش از قبیل کک می‌باشد. عوارض صادرات کک متالورژی در حال حاضر ۲۵ درصد می‌باشد که ممکن است با افزایش جدید به ۳۰ درصد تغییر یابد.

منبع: شرکت کارگزاری سی‌ولکس