زهرا سلیمی- طی سال‌های اخیر کارخانه‌های فولاد هند در چنین شرایط بدی قرار نگرفته بودند. دولت هندوستان تصمیم گرفته است تا محدودیت‌های بیشتری بر صادرات فولاد و سنگ‌آهن اعمال کند تا بتواند بازار داخلی را تامین و قیمت‌ها را کاهش دهد.

به‌رغم هزینه‌های بالای تولید، شرکت‌های فولاد هندوستان به طور داوطلبانه قیمت را تا پایان ماه جاری ثابت نگه داشتند. با این حال با پایان یافتن این عمل قیمت‌ها افزایش خواهد یافت و این شرکت‌ها با محدودیت در صادرات مواجه خواهند شد.

افزایش قیمت فولاد مساله مهمی برای دولت هند محسوب می‌شود؛ زیرا بالا بودن قیمت فولاد و مشتقات آن موجب ۲۱درصد از تورم این کشور می‌شود. قیمت فولاد از ژانویه سال‌جاری میلادی حدود ۵۰درصد بالا رفت.

دولت به دنبال افزایش مالیات بر صادرات سنگ‌آهن فولاد صنعتی از ۱۵درصد به ۲۰درصد است. حداقل قیمت این محصولات نیز موقتا ثابت خواهد ماند. این اقدامات با توقف ثابت نگه داشتن قیمت‌ها عملی خواهند شد.

با توجه به بالا بودن هزینه تولید و اینکه قیمت فولاد در بازار داخلی همچنان ۱۵هزار، ۲۰هزار روپیه در هر تن ارزان‌تر از بازارهای خارجی است، قیمت‌های داخلی نیز ممکن است تا ماه آینده افزایش چشمگیری داشته باشد.

به دلیل تفاوت فاحش میان قیمت‌های داخلی و جهانی محصولات فوق، دولت هند قیمت ثابتی برای صادرات این فرآورده‌ها در نظر گرفته‌ که زیر این قیمت صادرات مجاز نخواهد بود. در شرایط کنونی بازار، حتی با وجود عوارض گمرکی بالا صادرات این محصولات ادامه دارد. به هر حال عوارض گمرکی به محصولات تخت و مسطح مانند HRC تعلق نمی‌گیرد. به گفته منابع آگاه، گروه کارشناسی همچنین باید پیشنهاد وزارت فولاد را مبنی بر ممنوعیت صادرات تکه‌های فرآوری نشده سنگ‌آهن یا افزایش ۲۰درصدی تعرفه گمرکی سنگ‌آهن مورد مطالعه قرار دهد. وزارت فولاد با طرح این پیشنهاد قصد دارد از صعود قیمت سنگ‌آهن جلوگیری کند و دسترسی به این محصول را در بازار داخلی تا ۵/۷میلیون تن افزایش دهد.