مرکز خدمات فولاد ایران- موسسه فولاد ویتنام رسما از وزارت صنایع و بازرگانی این کشور خواست تا اجازه افزایش قیمت فولاد را صادر کند.

این موسسه اعلام کرد که برخی از تولید‌کنندگان در جنوب کشور قیمت‌های فروش خود را تاکنون افزایش داده‌اند. پامینا قیمت فروش خود را از ۴۲۶/۱۶‌میلیون دانگ ویتنام - ۹۸۱ دلار- هر تن به ۵۴/۱۷‌میلیون دانگ - ۱۰۴۷ دلار- هر تن افزایش داده است.

ویناکیویی نیز قیمت‌های خود را از ۵۵/۱۶‌میلیون دانگ - ۹۸۸ دلار - هر تن به ۵/۱۷‌میلیون دانگ - ۱۰۴۵ دلار- هر تن افزایش داده است.

دیگر تولید‌کنندگان فولاد نیز قیمت‌های خود را به طور متوسط در سطح ۱۷‌میلیون دانگ - ۱۰۱۵ دلار- هر تن پیشنهاد می‌دهند. شرکت ویتنام - ژاپن قراردادی را مبنی بر واردات بیلت در قیمت ۱۱۸۰ دلار هر تن امضا کرده است.

در حالی که فولاد ساخته شده در قیمت ۱۰۰۰ دلار به فروش می‌رسد. رییس موسسه فولاد ویتنام اعلام کرد که اگر قیمت بیلت از ۹۰۰ دلار هر تن تجاوز نمی‌کرد، این موسسه متعهد شده بود قیمت فولاد را تا آخر ژوئن ثابت نگه‌دارد. هنگام امضای این تعهد بیلت ۸۱۰ دلار هر تن قیمت داشت در حالی که قیمت فروش را تولید‌کنندگان شمالی بین ۲/۱۵ تا ۴/۱۵‌میلیون دانگ - ۹۰۸ تا ۹۲۰ دلار - هر تن و تولید‌کنندگان جنوبی بین ۱۵ تا ۳/۱۵‌میلیون دانگ - ۸۹۶ تا ۹۱۴ دلار - هر تن پیشنهاد می‌دادند.

با این وجود با افزایش شدید قیمت بیلت، برخی از تولید‌کنندگان فولاد مجبور شدند قیمت‌های خود را در ماه مه ۲۰۰۸ افزایش دهند. رییس این موسسه اظهار داشت: «افزایش قیمت فولاد اجتناب‌ناپذیر است. زیرا کارخانه‌های فولاد نمی‌توانند بیلت را در قیمت ۱۳۰۰ دلار هر تن خریداری کرده و آنگاه محصولات ساخته شده را ۱۰۰۰ دلار بفروشند.» با این وجود وی تاکید کرد که قیمت فولاد به میزان زیادی افزایش نخواهد یافت. زیرا توان خرید در فصول بارانی پایین است. در سه ماه گذشته، اعضای موسسه فولاد ویتنام هر ماه تنها ۲۶۰ هزار تن فولاد فروختند که در مقایسه با ماه‌های گذشته ۶۰هزار تن کاهش داشته است. وی افزود قیمت فولاد را بازار تعیین می‌کند.