موج - پس از راه‌اندازی بورس اوراق بهادار در استان مرکزی، مسوولان استان مرکزی برای محصولات کشاورزی پسته، انار و گل و گیاه محلات از مسوولان بورس تقاضای راه‌اندازی بورس کشاورزی نموده‌اند.

محمدرضا امامی معاون برنامه‌ریزی استاندار استان مرکزی با اشاره به توانمندی‌های استان مرکزی، بر ایجاد بورس فلزات و محصولات کشاورزی تاکید کرد که ازسوی مسوولان استان مرکزی نیز در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه «مطالعات توجیهی این فعالیت نیز انجام شده است»، از پسته، انار و گل و گیاه محلات به عنوان کالاهای کشاورزی قابل عرضه در بورس کشاورزی این استان نام برد.

وی ادامه داد: در این میان ساختمان پایانه گل و گیاه محلات به اتمام رسیده و امکانات حمل‌ونقل نیز در حال راه‌اندازی است.

به گفته وی؛ در حال حاضر فعالیت‌های بورس اوراق اوراق بهادار در استان مرکزی تنها از سوی کارگزاری بانک پاسارگاد انجام می‌شود.

وی ادامه داد: ۲ کارگزار دیگر نیز قرار است که در استان مرکزی فعالیت‌های خود را آغاز کنند.

بر اساس اظهارات علی محمودی مدیر تالار منطقه‌ای اراک، در سال مالی ۸۵، ۱۰۶‌میلیون و ۳۶۳‌هزار و ۲۹۳‌سهم به ارزش ۴۶۴‌میلیارد و ۳۸۳‌میلیون و ۷۳۲‌هزار و ۲۶۷‌ریال در این بورس مورد معامله قرار گرفته است.

همچنین در سال مالی ۱۳۸۶ نیز ۱۰۹‌میلیون و ۹۰۶‌هزار و ۴۰۰ سهم به ارزش ۴۱۹‌میلیارد و ۶۹‌میلیون و ۸۴۴‌هزار و ۹۸ ریال از سوی سهامداران این استان معامله شده است.

به گفته محمودی؛ ۱۹‌میلیون و ۵۰‌هزار و ۳۵۱ سهم به ارزش ۶۷‌میلیارد و ۶۳۴‌میلیون و ۹۶۰‌هزار و ۶۰۴‌ریال حجم معاملات اوراق بهادار این استان را در سه ماه نخست سال جاری تشکیل می‌دهد.

براساس این گزارش، بورس منطقه‌ای استان مرکزی - اراک در تاریخ ۲۹ /۰۵/ ۱۳۸۵ طی سفر احمدی‌نژاد به استان مرکزی و با حضور معاونت استانداری و سایر مسوولان استان و دبیر کل سازمان بورس اوراق بهادار، مسوولان و مدیران شرکت کارگزاری بانک پاسارگاد افتتاح شد.

می‌توان از ارتباط و تعامل با شرکت‌های مستقر در استان مرکزی و انجام خرید و فروش برای پرسنل و همچنین تعاونی شرکت‌های مربوطه، ایجاد کد شناسه و رمز عبور برای مشتریان جهت رویت صورت حساب از طریق پایگاه اینترنتی مربوطه، نصب تابلوهایی در محل تالار به منظور نمایش آخرین اطلاعیه‌های منتشره شرکت‌های بورسی، استقرار سه شرکت کارگزاری به عنوان اقدامات انجام شده برای فعال شدن بورس اوراق بهادار در این استان نام برد.

از سوی دیگر افزایش تعداد کارگزاران فعال در محل تالار بورس، واگذاری دفاتر امور سهام به شرکت‌های مستقر در استان مرکزی- اراک درمحل ساختمان بورس جهت تمرکز فعالیت و تسهیل امور مراجعین، انجام پیگیری‌های لازم جهت راه‌اندازی بورس فلزات و بورس کالاهای کشاورزی در محل بورس منطقه‌ای استان مرکزی- اراک از جمله اقدامات برنامه‌ریزی شده و در دست انجام بورس منطقه‌ای این استان تعریف شده است.