گروه بورس کالا - به دنبال اختلالاتی که در جریان تحویل میلگردهای چینی که توسط شرکت بازرگانی دولتی در بورس کالا عرضه شده به وجود آمد، بورس کالا و کارگزار فروشنده طی اطلاعیه‌ای از خریداران خواستند تا با رعایت مقررات، شرایط تسهیل در فرایند تحویل کالا را فراهم کنند.

بنا بر این گزارش، طی هفته گذشته گزارش‌هایی مبنی بر عدم تحویل کالاهای فروخته شده به خریداران منتشر شد که برخی از این مشکلات به دلیل عدم آشنایی خریداران بورس کالا با مقررات شرکت بازرگانی دولتی و در مقابل عدم اطلاع فروشندگان با مقررات بورس اتفاق افتاد.طبق این اطلاعیه خریدار یا نماینده معرفی شده باید حواله انبار را صرفا از کارگزار فروشنده (بانک ملی) دریافت کند.علاوه بر این کارگزار فروشنده موظف است حداکثر ظرف ۲ روز کاری بعد از تسویه وجوه و واریز وجه حاصل از فروش به حساب معرفی شده توسط بازرگانی دولتی، اصل حواله‌های انبار را جهت تحویل به خریدار از شرکت بازرگانی دولتی ایران دریافت کرده باشد.طبق قراردادی که اتاق پایاپای بورس و بازرگانی دولتی تایید کرده‌اند، جهت تحویل کالا یکی از دو روش زیر به کار برده می‌شود:

۱ - خریدار که نام آن در حواله انبار ذکر شده یا نماینده وی که دارای وکالت‌نامه رسمی باشد،می‌تواند به انبار جهت دریافت کالا مراجعه کند. نماینده خریدار باید طی نامه رسمی به انبار معرفی شود. بی‌تردید مسوولان انبار از تحویل کالا به نفراتی که با مدارک مشبه از طرف خریدار معرفی می‌شوند،خودداری می‌کنند.

۲ - خریدار می‌تواند بنگاه یا موسسه حمل‌ونقل مورد نظر را جهت تحویل به انبار معرفی کند. در صورتی که بنگاه یا موسسه حمل‌ونقل جهت دریافت کالا به انبار مراجعه کند ارائه بارنامه دولتی الزامی است.

تحویل کالا صرفا با ارائه اصل حواله صورت می‌پذیرد.

خریدار یا نماینده معرفی شده باید حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز کاری پس از دریافت حواله انبار کالای خود را از انبار خارج کند. در غیر این صورت از روز یازدهم به ازای هر روز تاخیر هر کیلوگرم روزانه ۲۰ریال هزینه انبار محاسبه می‌شود.