عرضه سنگ‌آهن در بورس کالا فعلا منتفی است

گروه بورس کالا - پس از کش و قوس‌های فراوان به نظر می‌رسد عرضه سنگ‌آهن در بورس کالا به حالت معلق درآمده است و دیروز عضو هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسما اعلام کرد که عرضه سنگ‌آهن در بورس کالا امکان‌پذیر نیست.

بعد از توافق شرکت‌های فولادساز چینی و استرالیایی برای توافق رشد ۹۰ درصدی قیمت سنگ‌آهن برای سال‌جاری انتظار می‌رود در چنین شرایطی عرضه سنگ‌آهن در بورس کالا فعلا منتفی شود؛ چرا که تعیین قیمت واقعی این محصول در بورس می‌تواند جو روانی منتفی را برای سهام فولادسازان حاضر در بورس اوراق بهادار به همراه داشته باشد.

در این راستا علی حسینی عضو هیات‌مدیره سازمان بورس در گفت‌و‌گو با فارس گفت:

عرضه سنگ آهن در بورس کالا امکان‌پذیر نبوده و مستلزم نظرات ایمیدرو و شرکت‌های مصرف کننده این محصول است.

سید علی حسینی درباره عرضه سنگ آهن در بورس کالا اظهار داشت: در شرایط کنونی عرضه این محصول در بورس کالا امکان‌پذیر نیست و مستلزم اخذ نظر سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی( ایمیدرو) و شرکت‌های مصرف کننده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر سنگ آهن ماده‌ای حیاتی برای کشور است و در حالی که تولید‌کنندگان عمده این محصول در دنیا با محدودیت‌هایی از صادرات و خروج این ماده جلوگیری می‌کنند،شاید الان زمان مناسبی برای ورود این محصول به بورس و امکان خروج بیشتر نیست.

عضو هیات مدیره سازمان بورس خاطر نشان کرد: با عرضه سنگ آهن در بورس احتمال خریداری آن توسط سرمایه‌گذاران خارجی نیز وجود دارد که این رویه به نفع صنعت فولاد کشور و بازار سرمایه نیست.

حسینی با بیان این نکته که با این اوصاف پیگیری‌ها ادامه خواهد داشت،گفت: بر این اساس فعالیت‌های مربوطه از هیات پذیرش به هیات مدیره بورس کالا منتقل شده تا با توجه به حضور شرکت‌های فولادی در بورس کالا بررسی‌های جامع‌تری به عمل آید تا در صورت امکان عرضه سنگ آهن در بورس کالا مجددا در هیات پذیرش مطرح شود.

حسینی در پاسخ به این نکته که قرار بود اسفند سال گذشته سنگ آهن در بورس کالا عرضه شود،گفت: ۵۰ درصد عرصه سنگ آهن در سال گذشته حل شده بود، اما ۵۰ درصد دیگر که مربوط به تصمیم سازمان بورس است برطرف نشده بود.

دولت تصمیمی بر افزایش قیمت کنسانتره سنگ آهن ندارد

همچنین مدیرعامل شرکت بورس افزایش قیمت کنسانتره سنگ آهن را بعید دانست و از ورود ۴۰۰ میلیارد تومان نقدینگی جدید طی یک ماهه اخیر به بازار سهام خبرداد.

علی رحمانی در خصوص اخبار غیررسمی مربوط به افزایش قیمت چندین درصدی کنسانتره سنگ آهن اظهار داشت: آخرین اخبار دریافتی از مراجع دولتی و تصمیم‌گیر حکایت از آن دارد که افزایش قیمت کنسانتره سنگ‌آهن بعید بوده و مقامات دولتی چنین تصمیمی را نخواهند گرفت.

وی ادامه داد: با توجه به اثر منفی افزایش نرخ این محصول در سود‌آوری شرکت‌های فولادی و فلزی و همچنین بروز نگرانی‌های سرمایه‌گذاران حقوقی و حقیقی دولت از افزایش نرخ کنسانتره جلوگیری خواهد کرد و هم‌اکنون به تحرکات متعددی در دولت ایجاد شده، تا مانع از اتخاذ چنین تصمیمی شود، چرا که با توجه به شرایط کنونی دولت خواهان ادامه رونق بازار سهام و تقویت و حمایت از بورس است.

روز چهارشنبه گذشته انتشار شایعه افزایش نرخ ۵۰ تا ۷۰ درصدی نرخ کنسانتره سنگ‌آهن که از مواد اولیه شرکت‌های فولادی به شمار می‌رود،باعث تشکیل صف‌های فروش و کاهش نرخ سهام شرکت‌های این گروه شده و نگرانی‌هایی را برای سهامداران به‌وجود آورد، اما با تصریح مدیرعامل شرکت بورس افزایش قیمتی در کار نخواهد بود و سهامداران نباید از این شایعه نگران شوند.