زهرا سلیمی

به گفته بانک جهانی تولید سوخت‌های بیولوژیک باعث افزایش ۷۵درصدی قیمت غذا در جهان شده است. براساس گزارش بانک جهانی که در روزنامه گاردین به چاپ رسیده است برخلاف ادعای جورج بوش، رییس‌جمهور آمریکا افزایش تقاضا از طرف هند و چین دلیل افزایش قیمت‌های غذا نیست. «اگر تولید سوخت‌های بیولوژیک گسترش نیابد، سهام کالاهایی مانند گندم و ذرت در بازارهای جهانی افزایش نخواهد یافت و قیمت غذا هم به طور عادی بالا خواهد رفت.»

ورشکستگی شرکت‌های اتانول

به گفته یکی از کارشناسانی که به شرکت‌ها در مواقع بحران کمک فکری می‌کند، صنعت اتانول ایالات متحده دچار بحران شده و انتظار می‌رود موجی از ورشکستگی‌ها این بخش را فرا گیرد و قسمتی از تولید این ماده متوقف شود.

آلکس موگلیا، رییس شرکت مشاورین موگلیا در شیکاگو، می‌گوید: «من می‌توانم حداقل از ۱۶شرکت تولیدکننده اتانول نام ببرم که در حال ورشکستگی هستند.»ضعف دلار در برابر پول‌های دیگر و تخفیف‌های چشمگیر سرمایه‌گذاران خارجی را تشویق به خریداری کارخانه‌های اتانول می‌کند.«آنها سهام این شرکت‌ها را ۲۰ یا ۳۰سنت ارزان‌تر خریداری می‌کنند. چنین روندی موجب ترس افرادی می‌شود که در صنعت سوخت‌های بیولوژیک فعال هستند.

هر روزه به دلیل افزایش قیمت خوراک کارخانه‌ها و انعطاف کمتر در بازار فروش اتانول تعداد بیشتری از تولیدکنندگان اتانول اعلام ورشکستگی می‌کنند.

به عقیده موگلیا، تقاضا در بازار اتانول کم است و این اتفاق در بازار بیودیزل هم در حال رخ دادن است.بسیاری از کارخانجات اتانول اعلام ورشکستگی کرده‌اند؛ زیرا الگوی تجارتی که برای خود ساخته بودند، اشتباه بوده است. کشاورزان و تعاونی‌های مربوط به آنان مجبور به قرض گرفتن پول یا وثیقه گذاشتن زمین‌های خود برای راه‌اندازی کارخانه‌های اتانول شدند.به ازای هر ۱۰ کارخانه اتانول یا بیودیزل که در این امر موفقیت‌هایی کسب کرده‌اند، ۵۰ تا ۱۰۰ کارخانه با مشکلات شدید مالی مواجهند و در آستانه بسته شدن می‌باشند.

تعرفه اتانول، شکست اقتصادی

براساس گزارش مجله اتانول پرودیوسر (Ethanol Producer) برزیل به دنبال کنار گذاشتن تعرفه اتانول می‌باشد. انجمن صنعت نیشکر برزیل (یونیکا) به دنبال این است که با تشویق مردم آمریکا برای تحت فشار گذاشتن کنگره آمریکا تعرفه ۵۴درصدی واردات اتانول را کاهش دهد. برطبق لایحه کشاورزی سال ۲۰۰۸ تعرفه‌ها افزایش یافت تا از صنعت روبه‌رشد اتانول ایالات متحده حمایت کند و مانع سوء استفاده دیگر تولیدکنندگان از یارانه‌های ایالات متحده تا سال ۲۰۱۰ شود. ژول و لاسکو، نماینده ارشد یونیکا، می‌گوید: آمریکایی‌ها با تولید اتانول سرمایه خود را از دست می‌دهند و تنها یک راه حل وجود دارد تا بتوان این ماده را کاهش داد: برداشتن تعرفه‌های واردات اتانول.