پیامدهای بسته 1+5 در بازار آهن

عکس: نسیم گلی

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: تردید تجار و خریداران آهن، روز گذشته باعث شد تا در بازار رسمی ایران (بورس کالا) نرخ میلگرد‌ ثابت مانده و تیرآهن با کاهش قیمت همراه شود.

به گزارش دنیای اقتصاد، بعد از آن‌که عرضه محصولات چینی و محموله‌های یکی از تاجران بزرگ بازارآهن، تقاضای بازار را در هفته گذشته کاهش داد و به دنبال آن معاملات در بازار غیررسمی و بازار رسمی با رکود همراه شد، انتظار می‌رفت باتوجه به تداوم رشد نرخ مواد اولیه رونق به معاملات بازار آهن بازگردد. به عقیده اغلب فعالان بازار، محموله‌های توزیع شده در بازار آهن تاحدودی توان نقدینگی تجار بازار را بازگردانده است، اما به نظر این عده در‌حال‌حاضر باتوجه به اخبار جدیدی که درخصوص سیاست خارجی ایران در ارتباط با بسته ۱+۵ مطرح شده بازار در انتظار اخبار کامل‌تر و جدید‌تری در این حوزه است، در نتیجه این مساله تاحدودی باعث تردید خریداران شده است.

البته در عرضه‌های آخر ذوب‌آهن طی روز گذشته تقاضا تا حدودی افزایش پیدا کرد و تعدادی از خریداران از تردید درآمده و تقاضای کالا کردند، از این‌رو به عقیده برخی کارگزاران این احتمال که نرخ محصولات فولادی در روزهای آینده با رشد همراه شود، وجود دارد. به گفته یکی از کارگزاران باتوجه به رکود معاملات در روز شنبه انتظار می‌رفت معاملات بورس در روز یکشنبه هم با رکود زیادی همراه شود، اما کاهش نرخ تیرآهن و ثبات نرخ میلگرد تاحدودی انگیزه خرید را در بازار افزایش داد، هرچند در نهایت بازار در دقایق آخر معاملات به طور کلی با تعادل بیشتری همراه بود و عرضه و تقاضا با توازن بیشتری به کار خود ادامه داد. همان طور که ذکر شد میلگرد دیروز ثابت ماند و تنها نرخ دو سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۰-۳اA و میلگرد ۳۲ تا ۲۸ - ۳اA ذوب‌آهن با رقابت ملایم و محدود کارگزاران اندکی رشد کرد. دیروز نرخ میلگردهای فولاد آذربایجان و گروه ملی نیز با کاهش نرخ همراه شد.

براساس این گزارش، میانگین نرخ میلگرد در بازار ۱۲هزار و ۶۸۸ ریال ثبت شد. تیرآهن هم که تنها در یک سبد

۱۴ - ۱۶ - ۱۸ عرضه شد از ۱۰۰۰۰ ریال پیشنهادی به ۹هزار و ۸۵۰ ریال کاهش پیدا کرد.

دیروز قرار بود ذوب‌آهن دو سبد تیرآهن عرضه کند، اما به دلیل این که عرضه یکی از سبدهای این شرکت از سوی کارگزار عرضه کننده در اتاق پایاپای ثبت نشده بود، تنها یک سبد در بورس عرضه شد. دیروز ذوب‌آهن اصفهان سبد میلگرد ۱۶ تا ۱۲ -۳ A سلف ۳۱/۵/۸۷ با نرخ ۱۲۸۵۰ ریال عرضه شد. خریداران ۲۲۰۰ تن نرخ را قبول کردند، ذوب‌آهن عرضه را افزایش داد و در نهایت همین مقدار کالا با نرخ ۱۲۸۵۰ریال معامله شد.

سبد میلگرد ۲۵ -۳ A این شرکت هم ۲۰۰ تن با نرخ ۱۲۸۰۰ ریال عرضه شد. ذوب‌آهن اعلام کرد اگر نرخ را بازار قبول کند عرضه را افزایش می‌دهد. اما از ۱۰۰۰ تن تقاضا فقط ۶۰۰ تن نرخ را معامله‌گران قبول کردند، در نتیجه ۶۰۰ تن با نرخ ذوب‌آهن معامله شد.

سبد میلگرد ۲۸ تا ۱۴ - A۳ سلف ۳۱/۵/۸۷، ۲۰۰ تن با نرخ ۱۲۸۵۰ ریال عرضه شد. ذوب‌آهن به‌رغم این که بازار نرخ ۱۲۰۰۰ ریال را پیشنهاد داده بود، قیمت خود را کاهش نداد. در نتیجه فقط ۶۰۰ تن با نرخ ذوب‌آهن معامله شد. این در حالی بود که ذوب‌آهن اعلام کرده بود توان پاسخگویی به تقاضای کل بازار را دارد، اما بقیه خریداران برای دریافت این کالا رغبتی از خود نشان ندادند. سبد میلگرد ۳۲تا۲۸-A۳ سلف ۳۱/۵/۸۷ دیگر کالای ذوب‌آهن بود که ۲۲۰۰تن با نرخ ۱۲۵۰۰ریال عرضه شد.

تقاضای این کالا ۷هزار و ۴۸۰تن با نرخ ۱۱۵۰۰ریال بود. ذوب‌آهن اعلام کرد کاهش نرخ نخواهد داد، اما عرضه را ۲برابر می‌کند. ۶هزار و ۶۰۰تن تقاضا با نرخ ذوب‌آهن در سیستم ثبت شد. در نتیجه کارگزاران رقابت کرده ونرخ این کالا را به ۱۲۶۳۶ریال رساندند.

میانگین نرخ این کالا ۱۲هزار و ۶۱۸ریال بود که ۴۴۰ تن معامله شد. سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۰-A۳ سلف ۳۱/۵/۸۷ ، ۲۲۰۰تن با نرخ ۱۲۶۰۰ریال عرضه شد. تقاضای این کالا هم به نسبت وضعیت کلی بازار بالا بود، در نتیجه ذوب‌آهن حجم را به ۱۱هزار تن رساند.

در نهایت ۱۸۰۴۰تن به رقابت کشیده شد و در نهایت همان ۱۱هزار تن معامله شد. این کالا در بالاترین نرخ ۱۲۶۵۰ریال ثبت شد. میانگین این کالا ۱۲۶۳۶ریال بود. سبد میلگرد A۲/A۳ گروه ملی ۱۰۰۰تن با نرخ ۱۲۵۰۰ریال عرضه شد که به دلیل پیشنهاد ۱۲۰۰۰ریالی از سوی خریداران، عرضه‌کننده نرخ را به ۱۲۲۰۰ریال کاهش داد.

در نهایت ۱۵۰۰تن از این کالا با نرخ توافق شده بین طرفین، معامله شد.فولاد آذربایجان هم ۱۰۰۰تن ۲۵ تا ۱۴-A۳ با نرخ ۱۲۹۰۰ عرضه کرد که نرخ این کالا هم به دلیل اصرار خریداران کاهش پیدا کرده و به نرخ ۱۲۷۰۰ریال رسید. با توجه به اینکه نرخ کاهش پیدا کرده بود، تقاضا هم رشد کرد و خریداران ۴هزار و ۵۰۰تن تقاضا ثبت کردند، نهایتا به دلیل اینکه فقط ۶۰۰ تن نرخ ۱۲۷۰۰ریال را قبول کرده بودند همین مقدار کالا فروش رفت.