در هفته گذشته (هشتم لغایت دوازدهم تیر ماه) در شرکت بورس کالای ایران بیش از ۲۹۸هزار و ۶۶۰‌تن انواع فولاد، مس، آلومینیوم، کنسانتره فلزات گرانبها و مولیبدن، ذرت، کنجاله دانه‌های روغنی، دوده صنعتی، قیر، پلی اتیلن، اکستراکت، پلی پروپیلن و طلا به ارزش ۲‌تریلیون و۶۳۷‌میلیارد و ۲۱‌میلیون و ۲۰‌هزار ریال دادوستد شد.

به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی بورس کالای ایران، آمار کل معاملات بورس در هفته مورد بررسی نسبت به هفته قبل ازآن، از لحاظ حجم ۴۲‌درصد کاهش و از نظر ارزش ۵۲‌درصد رشد را نشان می‌دهد. رینگ محصولات فلزی

در هفته مورد بررسی۱۹۱‌هزار و ۷۰۰‌تن انواع محصولات فولادی به ارزش یک تریلیون و ۸۸۱‌میلیارد و ۹۳۳‌میلیون و ۶۰۰‌هزار ریال معامله شد، که به لحاظ وزن و ارزش به ترتیب ۱۷/۶۴ و ۳۶/۷۱ ‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داده است. بر اساس این گزارش در هفته‌ای که گذشت، ۶۸۰‌تن از انواع محصولات آلومینیومی به ارزش ۲۰‌میلیارد و ۷۸۸‌میلیون و ۸۰۰‌هزار ریال معامله شد، که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۲۲/۰ و ۷۹/۰‌درصد از کل بازار را شامل شد.

در گروه محصولات مس، ۳‌هزار و ۱۲۴‌تن انواع محصولات مس، به ارزش ۲۵۳‌میلیارد و ۲۲۱‌میلیون و ۲۷۲‌هزار ریال معامله شد، که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۰۴/۱ و ۶۰/۹‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد.

براساس این گزارش در گروه محصولات کنسانتره مولیبدن نیز ۹۰‌تن سولفور مولیبدن به ارزش ۲۸‌میلیارد و ۱۵۴‌میلیون و ۴۲۰‌هزار ریال دادوستد شد که از نظر حجم و ارزش به ترتیب صاحب ۰۳/۰ و ۰۷/۱‌درصد از کل بازار شد.

همچنین در این هفته، ۲۱‌تن کنسانتره فلزات گرانبها به ارزش ۱۵‌میلیارد و ۸۸۴‌میلیون و۴۱۵‌هزار ریال دادوستد شد که از نظر حجم و ارزش به ترتیب صاحب ۰۱/۰ و ۶۰/۰‌درصد از کل بازار شد. براساس این گزارش در رینگ محصولات فلزی جمعا ۱۹۵‌هزار و ۶۱۵‌تن انواع محصولات فلزی به ارزش ۲‌تریلیون و ۱۹۹‌میلیارد و ۹۸۲‌میلیون و ۵۰۷‌هزار ریال دادو ستد شد که توانست به ترتیب ۴۸/۶۵ و ۴۳/۸۳‌درصد از کل بازار را به‌دست آورد. و در جایگاه نخست دادوستد در رینگ‌های فعال بورس کالا قرار گرفت.

رینگ فرآورده‌های نفت و پتروشیمی

بر اساس این گزارش در هفته گذشته در رینگ محصولات پتروشیمی، ۹۰‌هزار و ۲۵۰‌تن قیر به ارزش ۳۰۵‌میلیارد و۳۵۵ میلیون و ۲۰۰‌هزار ریال معامله شد که به لحاظ وزن و ارزش به ترتیب ۲۱/۳۰ و ۵۸/۱۱‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داده است. در گروه معاملاتی اکستراکت نیز ۵۵۰‌تن اکستراکت به ارزش ۲‌میلیارد و ۸۶۰‌میلیون ریال دادوستد شد که به ترتیب ۱۸/۰ و ۱۱/۰‌درصد از کل بازار این هفته را شامل شد. همچنین در این هفته ۹۰‌تن دوده صنعتی به ارزش یک میلیارد و ۳۱۶‌میلیون ریال معامله شد که از نظر حجم و ارزش به ترتیب ۰۳/۰ و ۰۵/۰‌درصد از کل بازار را از آن خود کرد. بر اساس این گزارش در گروه محصولات پلی‌اتیلن نیز ۵‌هزار و ۲۷۰‌تن پلی اتیلن سبک خطی به ارزش ۷۹‌میلیارد و ۷۶۰‌میلیون و ۷۱۰‌هزار ریال دادوستد شد که به لحاظ وزن و ارزش به ترتیب ۷۶/۱ و ۰۲/۳‌‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داده است. در هفته مورد بررسی یک‌هزار و ۵۰۰‌تن پلی پروپیلن به ارزش ۲۳‌میلیارد و ۷۳۸‌میلیون و ۶۰‌هزار ریال معامله شد که از نظر حجم و ارزش به ترتیب ۵۰/۰ و ۹۰/۰‌درصد از کل بازار را از آن خود کرد. براساس این گزارش در رینگ محصولات پتروشیمی جمعا ۹۷‌هزار و ۶۶۰‌تن انواع محصولات پذیرفته شده در بورس کالا به ارزش ۴۱۳‌میلیارد و ۲۹‌میلیون و ۹۷۰‌هزار ریال دادوستد شد که توانست به ترتیب ۶۹/۳۲ و ۶۶/۱۵‌درصد از کل بازار را به‌دست آورد.

رینگ طلا

بر اساس این گزارش در هفته گذشته در رینگ طلا، ۱۵‌کیلو و ۵۴۶۴‌گرم شمش طلا به ارزش ۴‌میلیارد و ۳۵۵‌میلیون و ۵۰۳‌هزار ریال معامله شد.

رینگ محصولات کشاورزی

در گروه معاملاتی کنجاله ۴۴۰‌تن کنجاله دانه‌های روغنی به ارزش ۲‌میلیارد و ۳۳۶‌میلیون و ۹۵۰‌هزار ریال معامله شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۱۵/۰ و ۰۹/۰‌درصد از کل بازار را شامل شد. در گروه ذرت، ۵‌هزار و ۱۰‌تن ذرت دانه‌ای به ارزش ۱۷‌میلیارد و ۳۱۶‌میلیون و ۹۰‌هزار ریال معامله شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۶۷/۱ و ۶۶/۰‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد. براساس این گزارش در رینگ محصولات کشاورزی نیز جمعا ۵‌هزار و ۴۵۰‌تن انواع محصولات فلزی به ارزش ۱۹‌میلیارد و ۶۵۳‌میلیون و ۴۰‌هزار ریال دادوستد شد که توانست به ترتیب ۸۲/۱ و ۷۵/۰‌درصد از کل بازار را به‌دست آورد و در جایگاه نخست دادوستد در رینگ‌های فعال بورس کالا قرار گرفت. از کل معاملات صورت گرفته در بورس، طی هفته گذشته ۱۸۷‌هزار و ۸۰۵‌تن به ارزش یک‌تریلیون و ۷۹۸‌میلیارد و ۵۱۷‌میلیون و ۵۲۰‌هزار ریال به‌صورت سلف و ۱۱۰‌هزار و ۹۳۵‌تن به ارزش ۸۳۹‌میلیارد و ۵۰۳‌میلیون و ۵۰۰‌هزار ریال به صورت نقدی دادوستد شد.