گروه بورس کالا - در حالی‌که کارشناسان میانگین قیمت مس را در سالجاری میلادی در محدوده 6 هزار دلار پیش‌بینی کرده بودند با ثبت رکورد جدید قیمت مس تمام پیش‌بینی‌ها نقش برآب شد.
نرخ مس در سال گذشته میلادی درچندین مورد توانست رکورد جدیدی ثبت کند و پیش‌بینی‌ها حاکی از روند تثبیت قیمت این فلز در سالجاری میلادی به میانگین نرخ ۶ هزار دلار بود و اکثر کارشناسان رشد قیمت آن را تا سال ۲۰۱۰ میلادی اعلام کرده بودند، اما در روز سوم جولای سال ۲۰۰۸ میلادی مس با ثبت قیمت ۸ هزارو ۹۸۰ دلار رکورد جدیدی از خود به جای گذاشت.

رشد نرخ مس درحالی صورت می‌گیرد که قیمت روی در بورس فلزات لندن روز‌به‌روز در حال کاهش است و در مبادلات سوم جولای سالجاری با افت 63 دلاری به یک هزارو 797 دلار و 50 سنت رسید.
کارشناسان کاهش ارزش دلار در برابر سایر ارزها و رشد قیمت انرژی و اعتصاب کارگران معادن مس شیلی را از جمله عوامل رشد بی‌رویه نرخ این محصول می‌دانند.
روز سوم جولای مس با رشد 231 دلاری طی یک روز بر روی رقم 8 هزارو 985دلار بسته شد.
خرید و فروش سه ماهه این فلز با رعایت احتیاط از سوی فعالان بازار بر روی نرخ‌های ۸ هزارو ۸۰۰ و ۸ هزارو ۸۱۲ دلار انجام شد.
آلومینیوم نیز دیگر فلزی بود که در مبادلات سوم جولای رشد 74 دلاری را تجربه کرد. نرخ خرید نقدی این فلز 3هزارو 157 دلار شد و فروش آن نیز با نرخ 3 هزارو 158 دلار صورت گرفت.
خرید و فروش ۳ ماهه آلومینیوم با خوش‌بینی فعالان بازار نسبت به آینده این فلز با قیمت‌های بالاتر و بر روی نرخ ۳هزارو ۲۰۷ دلار و ۵۰ سنت و ۳هزارو ۲۰۸ دلار انجام شد.
اما روی در مبادلات 3 جولای جزو فلزاتی بود که با افت 63 دلاری مواجه شد. نرخ خرید نقدی این فلز یک‌هزارو 797 دلارو 50 سنت و فروش نقدی آن هم با قیمت یک هزارو 798 دلار انجام شد.
البته فروش‌های آتی روی در بورس فلزات لندن با خوش‌بینی فعالان بازار مواجه شده و با نرخ‌‌های بالاتری انجام شد که نشان از امیدواری فعالان بازار نسبت به آینده این فلز را دارد.
در مبادلات سوم جولای آلومینیوم آلیاژی، با 15 دلار رشد مواجه شده و مابقی فلزات شامل سرب، نیکل و قلع به ترتیب افت 100، 290 و 600 دلاری را تجربه کردند.
تثبیت نرخ بیلت
قیمت بیلت در بورس فلزات لندن گرچه با اندکی رشد مواجه شده اما نرخ این ماده اولیه فولاد مدتی است که در رینگ مبادلاتی لندن در محدوده یک‌هزار و 200دلار است.
نرخ بیلت منطقه مدیترانه با رشد ۲۵دلاری در هر تن به یک‌هزار و ۲۲۰دلار رسید و فروش ۳ماهه بیلت نیز با رشد ۱۵دلاری به پایه نرخ یک‌هزار و ۲۳۰دلار رسید.
خرید و فروش 3ماهه بیلت خاور دور با نرخ‌های پایین‌تری انجام شده و بر روی نرخ یک‌هزار و 110 و یک‌هزار و 125دلار انجام شد.