این روزها رشد قیمت فولاد و مواد اولیه آن و رونق مبادلات آنها باعث شده تا مراکز تحقیقاتی اعضای کارشناس خود را برای تحلیل بازار فولاد بسیج کنند و همین موضوع باعث شده تا هر موسسه آینده بازار را با توجه به شرایط موجود کاهش یا افزایش پیش‌بینی کند. به طوری که فایننشال تایمز در آخرین تحلیل خود روند صعودی قیمت‌های فولاد را بی‌دوام اعلام کرده و اظهار داشته تا پایان سال قیمت‌ها روند کاهشی به خود می‌گیرند، اما از سوی دیگر بر اساس آخرین تحلیل موسسه فیچ، روند صعودی قیمت‌ها تا پایان سال ۲۰۰۸ ادامه خواهد داشت.

بر اساس این تحقیق در شش ماه اول سال به علت بالا رفتن قیمت سنگ آهن، کک، قراضه و کرایه حمل، قیمت تمام شده فولاد افزایش یافته است.

این در حالی است که کارخانجات نتوانسته‌اند این افزایش قیمت را به مصرف‌کنندگان منتقل کنند. به همین علت سود آنها کاهش یافته است. قیمت مواد اولیه تقریبا ۱۸۵دلار در هر تن و دیگر عناصر تشکیل دهنده حدود ۱۰۰دلار افزایش یافته اند. این موسسه پیش بینی کرده است که تقاضا تا ۱۸ ماه آینده سالانه ۶ تا ۷درصد رشد یابد. بنابراین در خلال ماه‌های آینده تولیدکنندگان فولاد می‌توانند این افزایش قیمت را به مصرف کننده منتقل نمایند. افزایش تولید به بالا رفتن بیشتر قیمت مواد اولیه منتهی خواهد شد.

از سوی دیگر پایین آمدن عرضه باعث بالا رفتن قیمت بازار می‌گردد. البته نوسانات منطقه‌ای قیمت وجود خواهد داشت.

در نهایت اگر تولیدکنندگان با یکدیگر همکاری کنند، می‌توانند به ثبات قیمت‌ها کمک کنند.