تازه‌ترین اخبار از بازار فولاد دنیا

مقاومت خریداران محصولات CIS در برابر قیمت

ایران سینا - افزایش قیمت صادر‌کنندگان محصولات طویل CIS، این بار با مقاومت خریداران روبه‌رو شد. قیمت بیلت چهار گوش فقط در بنادر دریای خزر افزایش یافت و قیمت محصولات طویل نهایی ۲۰-۱۰ دلار/تن رشد پیدا کرده است. در عین حال پیشنهادات بسیار زیاد محصولات چین به بازار‌های خاورمیانه می‌تواند رقابت جدی را برای عرضه‌کنندگان همیشگی مثل اوکراین به‌وجود آورد. قیمت محصولات طویل در حال افزایش است، اما نه به سرعت گذشته. تجار می‌گویند قیمت آرماتور اوکراین با ۲۰-۱۰ دلار/تن افزایش به ۱۲۷۰-۱۲۶۰ دلار/تن فوب خاورمیانه رسیده است. قیمت سیم مفتول نیز همانند هفته قبل ۱۲۷۰-۱۲۶۰ دلار/تن فوب است. افزایش قیمت محصولات طویل در آمریکا

در دو هفته گذشته بازار محصولات طویل آمریکا کاملا فعال نبود و با وجود تعداد اندک پیشنهادات واردات که عمدتا مربوط به سیم مفتول چین بود، قیمت کارخانه‌های داخلی در همان میزان قبلی باقی ماند. اما فعالان بازار با توجه با رشد قیمت قراضه، پیش‌بینی می‌کنند در ماه آینده به‌زودی قیمت داخلی افزایش یابد. در دو هفته گذشته قیمت فعلی آرماتور تولید داخل از ۱۱۰۰-۱۰۸۰ دلار/تن تحویل در کارخانه (بر مبنای وزن تئوری) تغییر نکرده است. قیمت داخلی سیم مفتول کم کربن ۱۲۱۰-۱۱۷۰ دلار/تن تحویل در کارخانه و سیم مفتول پرکربن ۱۲۷۰-۱۲۴۵ دلار/تن تحویل در کارخانه می‌باشد. در مورد محصولات وارداتی، قیمت سیم مفتول چین همانند دو هفته قبل ۱۲۵۰-۱۲۴۰ دلار/تن سی‌انداف است. طی مدت مذکور پیشنهادات اسمی‌محصولات طویل ترکیه ۸۰-۵۰ دلار/تن افزایش یافت. به ویژه آرماتور ترکیه با ۵۵-۵۰ دلار/تن افزایش به ۱۴۲۰-۱۳۹۵ دلار/تن سی انداف (برمبنای وزن تئوری) رسید. اما سیم مفتول SAE ۱۰۰۸-۱۰۱۰ رشد بیشتری پیدا کرد و با ۸۰ دلار/تن افزایش به ۱۴۸۰-۱۴۶۰ دلار/تن سی انداف رسید. با توجه به قیمت نسبتا پایین در بازار داخلی آمریکا، محصولات ترکیه مورد توجه خریداران آمریکایی نیست.

رشد قیمت صادرات محصولات نورد گرم چین

طی دو هفته قیمت صادرات صفحه و کلاف گرم چین به‌دلیل تقاضای زیاد این محصول در بازارهای جهان ۲۰ دلار/تن افزایش یافته است. در عین حال قیمت محصولات دارای ارزش افزوده بالاتر، بعد از رشد چشمگیر در اواسط ژوئن، هم‌اکنون ثابت است. قیمت کلاف گرم گرید SS۴۰۰ ۱۰۷۰-۱۰۵۰ دلار/تن فوب است. قیمت صادرات صفحه گرید Q۲۳۵ ۱۲۲۰-۱۲۰۰ دلار/تن فوب و قیمت کلاف سرد ۱ میلی متری ۱۱۸۰-۱۱۶۰ دلار/تن فوب است. میانگین قیمت محصولات نورد سرد ۵/۰ میلی متری در همان ۱۲۱۰-۱۱۹۰ دلار/تن فوب باقی مانده است (از جمله محصولاتی که به اسپانیا و فیلیپین صادر می‌شود). گالوانیزه گرم ۱ میلی‌متری با ۱۲۰ گرم/متر مربع پوشش روی ۱۲۱۰-۱۱۹۰ دلار/تن فوب است، البته این قیمت برای بعضی بازارها به‌ویژه کره جنوبی کمتر (۱۱۵۰ دلار/تن فوب) است. بازار داخلی محصولات تخت چین علائمی‌از افت قیمت را نشان می‌دهد که به علت بالا رفتن ارزش یوآن چین است. قیمت انبارداران در واحد دلار۱۰-۵ دلار/تن افزایش یافته است. در اوایل ژوئن مقامات چینی از تولید‌کنندگان داخلی خواستند که قیمت کلاف گرم و محصولات دارای پوشش را به مدت سه ماه در سطح قیمت ماه مه ‌نگه دارند که به‌دلیل نیاز به ساخت و ساز در منطقه زلزله‌زده بود.

رشد مجدد قیمت لوله بدون درز چین

به‌دلیل افزایش ۸۵‌درصدی قیمت سنگ آهن در چین، تجار پیش‌بینی می‌کنند که قیمت بیلت گرد رشد چشمگیری پیدا می‌کند و در نتیجه قیمت لوله بدون درز نیز افزایش می‌یابد. بسیاری از تولید‌کنندگان این امر را پیش‌بینی می‌کردند و افزایش قیمت خود را اعلام کردند. به طور کلی قیمت لوله بدون درز چین در مقایسه با اوایل ژوئن ۲۰۰-۱۷۰ دلار/تن افزایش یافته است.

کاهش قیمت ۱۴‌درصدی فولاد در هند

آخرین گزارشات از وزارت فولاد هند حاکی از آن است که قیمت محصولات فولادی در ماه مه ۱۴‌درصد کاهش داشته است. این کاهش قیمت به دنبال اقداماتی بود که که دولت برای کنترل تورم در بخش فولاد صورت داده بود. وزارت فولاد هند در گزارش ماهانه خود اعلام کرد که در ماه مه قیمت انواع ورق به طور متوسط ۸‌درصد و قیمت مقاطع بین ۱۰ تا ۱۲‌درصد نسبت به ماه آوریل کاهش داشته است. این کاهش قیمت بر خلاف جریان افزایش قیمت ۱۰‌درصدی در سطح جهان و کاهش ارزش روپیه صورت گرفته است. دولت در ۷ مه همایشی را برگزار کرد که در آن تولید‌کنندگان عمده فولاد راجع به مسائل موثر در بخش فولاد با یکدیگر گفت‌وگو کردند. تولید‌کنندگان عمده فولاد در هند با درک نگرانی دولت از این که قیمت فولاد فشار تورمی ‌بر اقتصاد کشور ایجاد می‌کند، قیمت انواع ورق را تا ۴۰۰۰ روپیه - حدود ۹۲ دلار- هر تن و قیمت میلگرد و آهن آلات ساختمانی را تا ۲۰۰۰ روپیه - حدود ۴۶ دلار- هر تن کاهش دادند.

قیمت‌های ورق وارداتی به ترکیه

کارخانه ایلیچ ورق گرم کویل خود را در قیمت ۱۲۰۰ دلار هر تن سی اف آر بنادر ترکیه تحویل جولای آگوست فروخته است. زاپورشتال نیز همین کالا را۱۲۶۰ دلار و ورق سرد را در قیمت ۱۲۰۰ دلار به ترکیه عرضه کرده که نسبت به یک ماه قبل ۱۱۰ تا ۱۲۰ دلار افزایش قیمت را نشان می‌دهد. قیمت‌های سورستال روس برای ورق گرم ۱۲۴۵ و برای ورق سرد ۱۳۰۰ دلار سی‌اف‌آر بنادر ترکیه بوده است.