مرکز خدمات فولاد ایران - تولید‌کنندگان بزرگ فولاد ژاپن توافق کرده اند که برای سال مالی ۲۰۰۸ قیمت سنگ‌آهن استرالیا را تا دو برابر اضافه کنند. ریو تینتو درخواست ۵/۹۶‌درصد افزایش برای سنگ‌آهن لامپ و ۸۸/۷۹ ‌درصد برای پودر سنگ‌آهن کرده بود که چینی‌ها و سپس ژاپنی‌ها با این رقم موافقت کرده‌اند. ۶۰‌درصد واردات سنگ‌آهن ژاپن از استرالیا تامین می‌شود. این افزایش قیمت برای ژاپن به معنای پرداخت ۹۴۱‌میلیون دلار بیشتر نسبت به قرارداد سال ۲۰۰۷ است. کاهش واردات سنگ‌آهن به ژاپن

مجموع واردات سنگ‌آهن ژاپن در ماه مه حدود ۰۵/۱۱‌میلیون تن بود که در مقایسه با دوره مشابه در سال گذشته ۱/۱۰‌درصد کاهش داشت. قیمت وارداتی سنگ‌آهن به طور متوسط ۸۰۲۲ ین - حدود ۷۶ دلار- هر تن بود که حدود ۷/۸‌درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش داشته است. از ژانویه تا مه ۲۰۰۸، واردات سنگ‌آهن ژاپن به ۰۷/۵۷‌میلیون تن رسید که نسبت به همین دوره در سال قبل ۹/۰‌درصد افزایش داشته است. در این دوره نرخ متوسط قیمت واردات ۷۴۵۵ ین - حدود ۷۰ دلار- هر تن بود که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱/۷‌درصد افزایش داشته است.

سرمایه‌گذاری وسیع روسیه در بخش معادن

کارخانه ام‌ام‌ک برای توسعه معادن سنگ‌آهن روسیه ۸/۱میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خواهد کرد. این کارخانه به واردات سنگ‌آهن متکی است. به همین دلیل به معادن داخلی روسیه روی آورده است. از این معادن تا سال ۲۰۰۶ نزدیک به ۳۵‌میلیون تن سنگ‌آهن برداشت خواهد شد. ظرفیت این معادن نیاز کارخانه را تا ۶۰ سال آینده تامین خواهد کرد.