اعتراض معامله‌گران در رینگ پتروشیمی

منیژه حیاتی- عدم تحویل محصولات پتروشیمی مارون در زمان مورد نظر و تاخیراتی که در این خصوص به وجود آمده، باعث شد تا تالار بورس کالای ایران روز گذشته شاهد اعتراض گسترده کارگزاران رینگ پتروشیمی باشد.

به گزارش خبرنگار «دنیای اقتصاد»، به گفته کارگزاران این شرکت در حدود ۲هفته تاخیر در جریان تحویل کالا به مشتری داشته است که این مساله اعتراض خریداران را به دنبال داشت. این موضوع که به گفته برخی فعالان بازار درخصوص دیگر محصولات و برخی تولیدکنندگان دیگر نیز اتفاق افتاده است اما در مورد محصولات پتروشیمی مارون این مساله طولانی‌مدت‌تر بوده و برای خریداران قابل قبول نیست.

از سوی دیگر کارگزاران معتقدند ادامه این روش باعث می‌شود تا تجار و بازرگانانی که تمایل به خرید محصولاد دارند به دلیل عدم دریافت به‌موقع کالاهای فروخته شده قبلی و در نتیجه کمبود نقدینگی، توان خرید مجدد در بازار را از دست بدهند. این مساله در نهایت منجر به کاهش تقاضا و حذف اعتماد خریداران خواهد شد.

در معاملات روز گذشته در رینگ صادراتی بورس اغلب عرضه‌های دو شرکت نفت پاسارگاد و جی بنابر اصرار خریداران با کاهش نرخ همراه شد.

بر اساس این گزارش قیر ۷۰/۶۰ نفت جی ۲۰۰تن ۴۱۰دلار معامله شد. نرخ اولیه این کالا ۴۲۵ دلار بود که به دلیل تقاضای بازار کاهش پیدا کرد. آخرین نرخ قیر در بازارهای جهانی برای بحرین ۵۵۰ دلارت (FOB) در ایران ۴۴۰ دلار بوده است. نرخ قیر در سنگاپور ۵ الی ۱۰ دلار افزایش داشته است.

۲ هزار تن قیر ۱۰۰/۸۵ نفت پاسارگاد هم ۲۶۵ یورو معامله شد.

دیروز اکستراکت ایرانول در رینگ صادراتی عرضه شد. اما عرضه‌کننده اعلام کرد درصورتی‌که نرخ این کالا در بازار جهانی بیشتر از ۵درصد کاهش یا افزایش داشته باشد به نرخ روز حاضر به فروش می‌رود و برمبنای نرخ جدید کالای خود را تحویل می‌دهد. در نهایت به دلیل اینکه خریداری برای این کالا وجود نداشت معامله‌ای هم برای آن صورت نگرفت.

در گروه قیر لازم به ذکر است که نفت پاسارگاد روز گذشته برای اولین بار اعلام کرد، امکان پذیرش وجوه برحسب ریال را دارد این در حالی بود که تا پیش از این، نفت پاسارگاد تنها واریز براساس وجود ارزی را قبول می‌کرد و از پذیرش وجه به صورت ریالی خودداری می‌کرد.