به‌زودی پارلمان اروپا در خصوص تغییرات پیشنهادی مربوط به دستورالعمل چارچوب ضایعات اتحادیه اروپا که می‌تواند از بار مقررات صادرات یا صادر‌کنندگان ضایعات فلزی بکاهد، تصمیم خواهد گرفت.

به گزارش متال بولتن، در چارچوب جاری یا کنونی ضایعات فلزی به‌عنوان یک باطله طبقه‌بندی شده است که برای آن موانع تجاری و حمل‌ونقل را برای صادر‌کنندگان وضع کرده و منتهی به لغو قراردادها از طرف مشتریان در بازارهای عمده شده است.

انجمن بازیافت‌کنندگان فلزات انگلیس (BMRA) هم‌اکنون در حال لابی‌ کردن کمیسیون اروپا برای حذف قراضه از لیست مواد باطله است. مقررات حمل‌ونقل باطله اروپا (WSR) می‌گوید که مواد باطله را زمانی می‌توان به کشورهای خارج از OECD حمل نمود که دولت محلی آن را تایید کرده و این باطله را بپذیرد.

در غیر این صورت جزئیات این معامله و مصرف‌کننده نهایی باید رسما قبل از صدور مجوز حمل اعلام شود. حدود ۱۲۰ کشور خارج از OECD به این درخواست‌ها برای مجوز پاسخی نداده‌اند. از جمله این کشورها می‌توان به اوکراین، امارات متحده عربی و سنگاپور اشاره نمود. این طبقه‌بندی ضایعات فلزی مقررات کنترل حمل را اعمال می‌نماید که هدفش جلوگیری از بیرون ریختن باطله است که دارای بازار خاص فلزی نیستند. حمل می‌تواند هفته‌ها به تاخیر بیفتد تا پاسخ‌های دیگر مورد بررسی قرار گیرند.

BMRA می‌گوید بعضی از مشتریان ما علاقه‌مندند با کشورهای غیراروپایی که دارای مقررات بوروکراتیک نیستند یا اینکه در آنجا ریسک کمتر اطلاعات محرمانه تجاری افشا شده وجود داشته باشد، دادوستد کنند.

مدیرکل BMRA اضافه می‌کند که بعضی از بازارها از انگلیس خرید نمی‌کنند. خصوصا آسیایی‌ها سفارشات خود را لغو کرده‌اند، چون آنان نمی‌خواهند جزئیات مشتریان آنان در اینجا به‌صورت قیمت پایه مورد استفاده قرار گیرد.

صادرات آمریکایی براساس چنین مقرراتی انجام نمی‌پذیرد و در نتیجه انگلیس دارای هیچ‌گونه مزیت اقتصادی نیست. مقررات حمل باطله نباید اجازه دهد که تجارت قانونی محدود گردد. پارلمان اتحادیه اروپا در خصوص تغییرات پیشنهادی مربوط به دستورالعمل چارچوب باطله اتحادیه اروپا در ۱۷ ژوئن رای خواهد داد. اگر شورای وزیران با این تغییرات موافقت کرد و یک نسخه آن را قبل از توافق برای رای به پارلمان ارائه دهد، تغییرات نهایی تا اواسط ژوئن مورد توافق قرار خواهد گرفت. در غیر این صورت BMRA پیش‌بینی می‌کند که تغییرات تا پایان سال نهایی شود.

ثبات قیمت آهن قراضه در اتحادیه اروپا

این هفته در بازار قراضه اتحادیه اروپا فعالیت کم بود و قیمت‌ها به‌ندرت در بنادر یا بازارهای داخلی اتحادیه اروپا تغییر کرده است. در بندر رتردام قیمت ۲&۱ HMS همانند هفته قبل به‌طور متوسط ۶۶۰-۶۵۰ دلار/تن فوب بود. در عین حال تجار قیمت‌های پایین تر (۶۵۰-۶۴۵ دلار/تن فوب) را نیز گزارش کرده‌اند. در بنادر بریتانیا قیمت اسمی‌همین گرید ۶۶۵-۶۵۵ دلار/تن فوب است. قیمت قراضه خرد شده در بازار داخلی اسپانیا همانند هفته قبل ۶۹۰-۶۸۵ دلار/تن تحویل شده است. در این هفته بازار داخلی ایتالیا نیز نسبتا ثابت بود. تلاش بعضی تولیدکنندگان برای کاهش قیمت قراضه خرد شده به ۷۴۰-۷۲۵ دلار/تن تحویل شده، با شکست مواجه شد که به‌دلیل موجودی کم و قیمت بالای قراضه وارداتی است.

بازار ثابت قراضه روسیه و اوکراین

همچنین در هفته گذشته بازار قراضه روسیه ثابت بود و کاهش چشمگیر تقاضای صادرات از ثبات قیمت‌ها حمایت می‌کرد. در منطقه مرکزی قیمت قراضه A۳ ۵۵۴-۵۴۶ دلار/تن، در منطقه اورال ۵۲۵-۵۰۸ دلار/تن و در منطقه جنوب ۵۵۰-۵۲۹ دلار/تن بود. بعید است که در اوایل جولای این وضعیت تغییر چشمگیری پیدا کند. در هفته گذشته بازار قراضه اوکراین نیز تغییری نکرد. وضعیت بنادر اوکراین همانند قبل است و قیمت خرید به‌طور میانگین ۳۶۰-۳۴۰ دلار/تن cpt است.