ثبات نسبی در بازار پتروشیمی

گروه بورس کالا - طی هفته گذشته نرخ اغلب محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی با ثبات نسبی همراه بود و حتی در مواردی با کاهش قیمت همراه شد.

براساس این گزارش در بازار پلی‌اتیلن، نرخ اغلب پلی‌اتیلن‌های سنگین در شرق آسیا ثابت بود. قیمت پلی‌اتیلن سبک خطی نیز در این منطقه ثابت اما در جنوب شرقی آسیا، تایوان و هنگ‌کنگ نرخ افزایش یافت.

پلی‌استایرن معمولی و بوتادین استایرن نیز با ثبات نرخ و در برخی موارد با کاهش نرخ همراه بودند.

کارشناسان کاهش تقاضا در بازار و ثبات نرخ مواد اولیه را از دلایل اصلی تثبیت نرخ‌ها در بازارهای جهانی می‌دانند.

طی هفته گذشته فقط نرخ پلی‌استایرن مقاوم ۷۲۴۰، پلی‌اتیلن ترفتالات، ترفتالات گرید الیاف با اندکی رشد همراه شد.

قیمت گریدهای مختلف پلی‌اتیلن در شرق آسیا طی هفته گذشته ثابت بود، هر چند در تعداد محدودی معامله، حد بالای گرید فیلم و بادی به میزان ۴۰ و ۳۰دلار در هر تن افزایش یافت. پلی‌اتیلن سنگین فیلم توسط تولیدکنندگان خاورمیانه و آسیا با قیمت ۱۸۲۰ تا ۱۸۵۰دلار در هر تن سی‌‌اف‌آر چین و ۱۸۴۰ و ۱۸۵۰دلار در هر تن سی‌اف‌آر جنوب شرقی آسیا پیشنهاد شد که نظر خریداران قیمت ۱۸۰۰دلار در هر تن بود و معاملاتی تا سطح ۱۸۴۰دلار در هر تن نیز گزارش شد. واسطه‌ها نیز محصول با برداشت فوری از انبار را با قیمت ۱۷۸۰دلار در هر تن سی‌اف‌آر چین پیشنهاد کردند. پیشنهاد ماه ژولای تولیدکنندگان برای گرید بادی در محدوده ۱۸۳۰ تا ۱۸۵۰دلار در هر تن سی‌اف‌آر چین و جنوب شرقی آسیا بود که خریداران قیمت ۱۷۵۰دلار در هر تن را مناسب می‌دانستند.

در جنوب و غرب آسیا با افزایش قیمت‌های پیشنهادی تولیدکنندگان برای ماه ژولای و بازگشت خریداران به بازار، قیمت پلی‌اتیلن سنگین بین ۵۵ تا ۱۰۰دلار در هر تن افزایش یافت. در خاورمیانه گرید فیلم با قیمت ۱۸۳۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر فروخته شد و مذاکرات برای گرید بادی نیز در محدوده ۱۷۹۰ تا ۱۸۲۰دلار هر تن صورت گرفت. در شرق مدیترانه، حاشیه سود صنایع پایین دست، تحت تاثیر قرار گرفته و منجر به کاهش تقاضا شده است. بعضی از این صنایع که قادر به انتقال افزایش قیمت مواد خام به محصول نهایی نمی‌باشند، به استفاده از محصولات آف- گرید روی آورده‌اند. گرید فیلم خاورمیانه با قیمت ۱۸۸۰ تا ۱۹۰۰دلار هر تن سی‌اف‌آر شرق مدیترانه پیشنهاد شد. محصول آمریکا نیز با قیمت ۱۸۵۰دلار هر تن عرضه شد که با مقاومت خریداران، در نهایت با قیمت ۱۸۰۰دلار هر تن سی‌اف‌آر مصر فروش رفت.

پلی‌اتیلن سبک خطی ۲۰۹

طی هفته گذشته قیمت پلی‌اتیلن سبک خطی در شرق آسیا ثابت ارزیابی شد، هرچند که با انجام معدود معاملاتی با قیمت‌های بالاتر، حد بالای قیمت پلی‌اتیلن سبک‌خطی به ۱۸۰۰ تا ۱۸۵۰دلار هر تن سی‌اف‌آر چین، هنگ‌کنگ، تایوان و جنوب شرقی آسیا افزایش یافت. بازار همچنان راکد بوده و در حالی که فروشندگان قیمت‌های فعلی با توجه به افزایش قیمت خوراک طبیعی می‌دانند، خریداران از حضور گسترده در بازار خودداری کرده و افزایش موجودی در شرایط فعلی را همراه با ریسک بالا ارزیابی می‌کنند. تولیدکنندگان آسیا و خاورمیانه پلی‌اتیلن سبک خطی را برای حمل در ماه ژولای با قیمت ۱۸۲۰ تا ۱۸۵۰ دلار هر تن پیشنهاد کردند که نظر خریداران ۱۸۰۰دلار در هر تن سی‌اف‌آر بود. البته در شرایطی که عرضه پلی‌اتیلن سبک خطی نیز با کمبود مواجه است، مصرف‌کنندگانی که ناچار به پوشش نیازهای فوری خود هستند، چاره‌ای جز پذیرش قیمت فروشندگان را نداشته و معاملاتی تا سقف ۱۸۵۰دلار هر تن سی‌اف‌آر چین نیز برای پلی‌اتیلن سبک‌خطی گزارش شد. بازار داخلی چین در ابتدای هفته تحت‌تاثیر کاهش قیمت فروش داخلی (به میزان ۳۰۰ تا ۱۱۵۰یوآن در هر تن) از سوی پتروچاینا قرار گرفت، اما در اواخر هفته با اعلام حفظ قیمت‌های فعلی از سوی دیگر تولیدکننده بزرگ چین، ساینوپک، شرایط عوض شد. انتشار اخبار کاهش احتمالی تولید اتیلن و پلی‌اولفین‌ها از سوی ساینوپک در ماه ژولای به منظور افزایش تولید دیگر فرآورده‌های نفتی با بازده مناسب‌تر، عکس‌العمل‌های متفاوتی در برداشت. بعضی تولیدکنندگان و واسطه‌ها معتقد بودند این تصمیم منجر به کمبود عرضه و افزایش تقاضای واردات خواهد شد. در مقابل برخی تجار محلی موجودی فعلی بازار چین را مناسب ارزیابی نموده و این تصمیم را در کلیت بازار بی‌تاثیر می‌دانستند.

V۳۰S پلی‌پروپیلن الیاف

قیمت اغلب گریدهای پلی‌پروپیلن در هفته گذشته در چین ثابت بود. در اوایل هفته تمایل در چین با کاهش قیمت از سوی شرکت پتروچاینا ضعیف شد و در اواخر هفته با پایدار شدن قیمت‌های ساینوپک بهبود یافت. اما جو مثبت با پخش این خبر که واحد ساینوپک تولید بنزین خود را در ماه جولای افزایش خواهد داد، کمرنگ شد. تولید بیشتر بنزین ممکن است به معنی افزایش عرضه محلی پروپیلن و پلی‌پروپیلن گرید الیاف باشد که می‌تواند قیمت داخلی پلی‌پروپیلن الیاف و تزریقی را کاهش و موجب تعدیل تقاضا برای واردات شود. قیمت پلی‌پروپیلن‌ها در خاورمیانه و جنوب آسیا به دلیل کمبود عرضه و بالا رفتن قیمت خوراک صعودی بوده است. تولیدکنندگان این محصول با وجود نگرانی از اینکه مشتریانشان نتوانند این افزایش هزینه را تحمل کنند، قیمت‌های خود را به سرعت بالا بردند. کمبود موجودی در اغلب مناطق موجب‌ شده عرضه‌کنندگان به قیمت‌های پیشنهادی خود دست یابند.

ABS, SD۰۱۵۰ اگریلو نیتریل بوتادین استایرن

هفته گذشته قیمت اکریلو نیتریل بوتادین استایرن در بازارهای شرق آسیا ثابت بود و قیمت این محصول بین ۲۲۰۰-۲۱۵۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر شرق آسیا معامله شد.

قیمت نفت‌خام به بیش از ۱۴۱ دلار در هر بشکه رسید و قیمت ماده اولیه بوتادین به بیش از ۳۰۰۰ دلار در هر تن صعود پیدا کرد که این قیمت هزار دلار در هر تن بیش از ماه مه می‌باشد.

از طرف دیگر قیمت اکریلو نیتریل به بالای ۲۱۰۰ دلار در هر تن رسیده است.

با بالا رفتن هزینه انرژی و مواد اولیه تولید کنندگان چینی قادر به تحمل این هزینه‌ها نیستند.

بازیگران بازار و مصرف‌کنندگان در صنایع پایین‌دستی حالت صبر و انتظار داشتند در حالی که قیمت نفت‌خام صعودی و قیمت نفتا به بیش از ۱۲۰۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر ژاپن رسیده است.

در این مناطق برخلاف معمول در این فصل و زمان اوج فعالیت صنایع تقاضا کم است؛ ولی انتظار می‌رود در طی دوره المپیک با کمبود عرضه، تقاضای جدید به به‌وجود آید با توجه به ممنوعیت نقل و انتقال مواد شیمیایی در این دوره بسیاری از واحدهای تولید ابی‌‌اس در منطقه شمال چین متوقف شده و یا کاهش تولید خواهند داشت.

در کره جنوبی با اعتصاب کامیون‌داران حمل کالا به سمت مسیر دریایی سوق پیدا کرده و تاثیری بر تولید ابی‌‌اس نداشته است.

خط تولید ابی‌‌اس شرکت فرمز در جنوب چین با ظرفیت ۳۰۰هزار تن هنوز در اثر اتفاق آتش‌سوزی دهم ژوئن متوقف است.

۱۵۴۰ پلی‌استایرن معمولی

هفته گذشته قیمت خوراک منومر استایرن در مناطق شرق آسیا تا حدودی رو به کاهش گذاشت و در منطقه چین با کاهش ۲۰دلار هر تن به ۱۶۴۵-۱۶۰۵دلار در هر تن سی اف آر چین مبادله شد. خریداران پلی‌استایرن معمولی با مشاهده کاهش قیمت خوراک منومر استایرن به حاشیه بازار رفتند. با این همه قیمت انواع این محصول در مناطق شرق آسیا ثابت یا رو به افزایش بود. در بازار چین انواع پلی‌استایرن معمولی بین ۱۷۶۰-۱۷۴۰دلار هر تن سی اف آر معامله شد. هفته پیش قیمت انواع پلی‌استایرن معمولی در منطقه خلیج‌فارس ۱۵۰دلار هر تن و در منطقه هند و پاکستان ۴۰دلار هر تن افزایش پیدا کرد و انواع این محصول در منطقه خلیج فارس بین ۱۹۲۰-۱۸۸۰دلار هر تن و در منطقه شبه قاره هند بین ۱۸۲۰-۱۸۰۰دلار هر تن سی اف آر خرید و فروش شد. در منطقه اروپا قیمت انواع پلی‌استایرن معمولی ۳۰دلار هر تن افزایش پیدا کرد و قیمت محموله‌ای انواع این محصول بین ۱۸۲۰-۱۷۸۰دلار هر تن فوب شمال غرب اروپا خرید و فروش شد. پیش‌بینی می‌شود با افزایش قیمت جهانی نفت خام و بالا بودن هزینه خوراک منومر استایرن و انرژی و رشد تقاضا با رسیدن فصل تابستان قیمت انواع پلی‌استایرن معمولی ثابت یا اندکی رو به افزایش باشد.