حباب فولاد می‌ترکد؟

مرکز خدمات فولاد ایران-براساس آخرین گزارش فایننشال تایمز مدیر «ورلد استیل داینامیک» که یک موسسه مشاوره فولاد است، پیش‌بینی کرده که قیمت جهانی فولاد تا پایان سال‌جاری در سطح قیمت‌های فعلی باقی نخواهد ماند و حباب قیمت‌ها خواهد ترکید. مدیر این موسسه اظهار داشته است که در خلال ۱۲ ماه گذشته قیمت‌های فولاد به شدت افزایش داشته و به‌رغم بحران اقتصادی ۶۰‌درصد به قیمت‌ها افزوده شده است. این روند نمی تواند تا پایان سال ۲۰۰۸ ادامه داشته باشد. عرضه فولاد در سطح جهان افزایش یافته است. تقاضای آن نیز بالا رفته، ولی این تقاضا با ثبات و با دوام نیست. حال آنکه سرمایه گذاری برای تولید فولاد تا ۲۰ سال بعد هم عرضه آن را به دنبال خواهد داشت. از سوی دیگر در صورت آرام شدن تقاضا در بخش کالاهای مصرفی و صنعتی به بخش فولاد که بالادستی است، سرایت خواهد کرد. این در شرایطی است که اوضاع بانک‌ها و اعتبارات به هم نخورد. در غیر این صورت باید در انتظار بحران جهانی بود. واقعیت آن است که سنگ‌آهن، کک، انرژی و حمل‌ونقل افزایش یافته، ولی قیمت فروش کارخانه‌ها بسیار بیشتر از افزایش قیمت تمام شده آنها است. البته کارشناسان دیگری هستند که نظراتشان مخالف این متخصص می‌باشد. آنها معتقدند که قیمت‌ها باز هم افزایش پیدا می‌کند. از جمله مدیر شرکت استمکور معتقد است که تقاضای کشورهای در حال توسعه در آسیا زمینه رشد قیمت‌ها را برای چند سال آینده حفظ خواهد کرد. از سوی دیگر یک موسسه تحقیقاتی انگلیسی پیش‌بینی کرده که تا پایان سال ۲۰۰۸ بازار فولاد محکم و با ثبات خواهد بود.

کاهش تولید فولاد چین طی بازی‌های المپیک

همچنین به گزارش ایران‌سینا، چین در نظر دارد در سه ماه سوم امسال تولید فولاد را به‌منظور آمادگی برای بازی‌های المپیک در پکن کاهش دهد.کمیسیون ملی بهسازی و گسترش درصدد است در چند ماه آینده بهره‌برداری از ۴۲ کارخانه صنعتی ازجمله کارخانه‌های فولاد سازی و بعضی پروژه‌های ساخت و ساز را در استان Hebei که پکن را احاطه کرده و حدود ۲۱‌درصد (۵/۸‌میلیون تن در ماه) از کل فولاد کشور را تولید می‌کند متوقف کند. مقامات چینی این اقدام را به‌منظور بهبود وضعیت محیط به‌ویژه کاهش غلظت آلاینده‌های سمی هوا در مناطق شهری انجام می‌دهند. در استان Hebei سه فولاد ساز بزرگ چین قرار دارد: Shougang ‌(۲۱ میلیون تن در سال) Tangshan ‌(۲۲ میلیون تن در سال) و Handan (حدود ۵/۸‌میلیون تن در سال برآورد می‌شود که این افت تولید موجب خواهد شد در سه ماه سوم تولید فولاد چین ماهانه ۱/۳-۱/۲‌میلیون تن کاهش یابد. این خوش‌بینانه‌ترین برآورد است. کاهش ۳/۱-۲/۱‌میلیون تنی تولید فولاد در پکن و استان Hebei به‌طور غیرمستقیم روی کل صادرات محصولات فولادی این کشور تاثیر خواهد گذاشت.

تثبیت قیمت صادراتی ورق سرد چین

به گزارش مرکز خدمات فولاد ایران، در هفته گذشته قیمت صادراتی ورق سرد چین ثابت باقی ماند، ولی قیمت‌ها در بازار داخلی همچنان روند کاهشی داشت. در بازار شانگهای ورق سرد یک‌میلیمتر آنشان استیل ۷۳۳۰ یوآن - ۱۰۶۹ دلار- هر تن و ورق ۲×۲/۱ حدود ۷۲۵۰ تا ۷۲۸۰ یوآن -۱۰۵۷ تا ۱۰۶۲ دلار- هر تن قیمت داده شد که از اوایل هفته گذشته حدود ۲۰ یوان - ۳ دلار- هر تن افزایش داشته است. قیمت صادراتی ورق سرد یک‌میلیمتر هنوز در سطح ۱۱۵۰ تا ۱۱۶۰ دلار هر تن فوب باقی مانده و بیشتر معاملات در قیمت ۱۱۲۵ تا ۱۱۴۵ دلار هر تن فوب صورت گرفته است. بیشتر تولید کنندگان فولاد، محصولات صادراتی خود را برای حمل اواخر جولای یا آگوست پیش فروش کردند و علت آن حاشیه سود بیشتر در صادرات نسبت به فروش داخلی است. جینان استیل ۹۰‌درصد از ورق‌های سرد خود را برای صادر به بازارهای خارجی اختصاص داده و تنها ۵هزار تن را برای مصرف‌کنندگان داخلی کنار گذاشته است. بنا بر گزارش‌های رسیده، بنکسی استیل قراردادهایی را برای صادرات ۱۵هزار تن ورق سرد و ۱۲۰هزار تن ورق گرم امضا کرده است.