مرکز خدمات فولاد ایران- بائو استیل که رهبر مذاکرات سنگ آهن از طرف چین است افزایش ۵/۹۶‌درصدی قیمت سنگ آهن استرالیا را پذیرفته است. این بالاترین نسبت افزایش قیمت طی ۱۰سال اخیر است.

چند ماه قبل چینی‌ها حاضر شدند سنگ آهن برزیل را با افزایش ۶۵ تا ۷۱‌درصد خریداری کنند و برای حل مشکل کرایه حمل، یک شرکت کشتیرانی برای حمل سنگ آهن از برزیل تاسیس کردند که سرمایه اولیه پرداخت شده آن ۴‌میلیارد‌ دلار بود. یک مقام شرکت بائو استیل اظهار داشت که جهت حفظ همکاری در مراحل بالادستی و پایین دستی تولید فولاد، طرفین در مذاکراتی دوستانه به توافق رسیده‌اند. بر این اساس چینی‌ها سنگ آهن را به نسبت‌درصد خلوص آن حداقل ۸۸/ ۷۹‌ درصد و حداکثر ۵/۹۶‌درصد گران‌تر خریداری می‌کنند. یکی از مسوولان شرکت ریو اظهار داشت که متوسط افزایش قیمت ۱۴‌دلار بالاتر از انتظار آن‌ها است. پیش از این شرکت‌های ریو تینتو و بی اچ پی بیلیتون به کارخانه‌های چینی که خریدار سنگ آهن آنها هستند، اخطار کرده بودند که اگر افزایش بی‌سابقه قیمت سنگ آهن را نپذیرند از عرضه این کالا در آینده به چین خودداری خواهند کرد.

دست‌اندرکاران نیز اعلام کرده بودند که پس از افزایش ۵/۷۱‌درصدی قیمت نسبت به سال ۲۰۰۵، شرکت‌های استرالیایی برای افزایش قیمت ۸۵ تا ۹۵‌درصدی سنگ آهن برای سال ۲۰۰۸ تلاش می‌کنند. ریو وبی اچ پی همچنین به مشتریان چینی خود یادآوری کرده بودند که برخی از قراردادهای سالانه آنها در دوشنبه آینده منقضی شده و عرضه سنگ آهن بر اساس شرایط قرارداد قبل متوقف می‌گردد. این دو شرکت امیدواربودند که سنگ آهن خود را در بازار معاملات نقدی با قیمت بالاتری به فروش برسانند. اکثر قراردادهای سنگ آهن شرکت ریو در ۳۰ ژوئن منقضی می‌گردند، با این وجود برخی از قراردادهای بی‌اچ پی تا سپتامبر اعتبار دارند.

بانک مکواری استرالیا نیز در گزارشی اعلام کرده بود که ریو ملزم به افزایش ۸۵ تا ۹۵‌درصدی قیمت است، زیرا که انتظار بازار این است. شرایط حاکم ایجاب می‌کرد که سهام داران در انتظار مذاکرات طولانی و نامطبوع بنشینند تا نتیجه مشخص شد. در عین حال ریو و بی‌اچ پی خواستار افزایش قیمت بیشتری از وال برزیل هستند. زیرا نزدیکی آن‌ها به چین هزینه‌های حمل را کاهش می‌دهد. هزینه‌های حمل از استرالیا به چین در هفته گذشته حدود ۳۷‌درصد کاهش داشت.

زیرا یکی از شرکت‌های معدنی رزرو کشتی برای حمل سنگ آهن تحویل جولای را بر اساس فروش بر مبنای قرارداد قبلی را لغو کرد. این حرکت نشانه تمایل آن‌ها به ابطال قرارداد و عرضه سنگ آهن در بازار نقدی بود. مورگان استنلی در گزارشی گفت که بازار سنگ آهن شاهد یک افزایش قیمت بی‌سابقه بوده است. «در آینده بازار با محدودیت عرضه فاحشی روبه‌رو خواهد بود.»