بازار آهن تثبیت شد

گروه بورس کالا-با جهش قیمت میلگرد به بالای ۱۰۰۰ تومان در هر کیلو بازار آهن دست به مقابله زده و پذیرای نرخ ۱۰۰۰ تومانی نشد، اما تداوم روند رشد نرخ شمش فولاد، بازار را مجبور به پذیرش نرخ‌های ۱۰۰۰ دلاری و بالاتر کرد به طوری که نرخ میلگرد هم‌اکنون در بازار آهن حدود یک هزار و ۴۰۰ تومان است. البته این رشد قیمت‌ها چند روز بیشتر دوام نیافته و طی روزهای اخیر با اندکی کاهش مواجه شد که این کاهش ناگهانی نگرانی تولیدکنندگان فولاد را به دنبال داشت.از همین رو چشم همه به دنبال عرضه ذوب‌آهن اصفهان در روز چهارشنبه بود که خوشبختانه با تدبیر صحیح این شرکت تغییری در قیمت‌ها نسبت به مبادلات قبلی ایجاد نشده و این تثبیت قیمت مطمئنا ثبات بیشتری را برای بازار به ارمغان می‌آورد.

رشد قیمت آهن‌آلات در پی کاهش واردات

در همین حال رییس اتحادیه آهن‌فروشان نیز در خصوص افزایش نرخ محصولات فولادی در بازار گفت: واردات آهن‌آلات به کشور تنها از چند کانال خاص امکان‌پذیر است که به علت بالا بودن قیمت فروش این بخش‌های توزیعی، قیمت محصولات داخلی نیز بالا رفته است. محمد آزاد، رییس شورای اصناف کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی فارس افزود: به دلیل تحریم و وجود برخی موانع، واردات محصولات فولادی تنها از چند کانال خاص امکان‌پذیر است و این کانال‌ها نیز محصولات خود را به قیمت‌های دلخواه خود عرضه می‌کنند. وی با بیان اینکه قیمت محصولات فولادی تابع قیمت‌های بورس است، گفت: رشد قیمت محصولات وارداتی بر قیمت تولیدات داخل تاثیرگذار است و در نتیجه افزایش قیمت کالاهای وارداتی باعث بالا رفتن قیمت آهن‌آلات تولید داخل خواهد شد.

رییس شورای اصناف کشور با اشاره به وجود برخی موانع در گشایش اسناد اعتباری به منظور واردات محصولات فولادی تصریح کرد: قیمت تولید این محصولات در داخل پایین‌تر از قیمت کالاهای وارداتی است، ولی بالا بودن قیمت آهن آلات وارداتی باعث رشد قیمت تولیدات داخلی شده است.آزاد ادامه داد: فرا رسیدن فصل ساخت‌وساز باعث رشد نیاز کشور به آهن‌آلات و در نتیجه بالا رفتن قیمت این محصولات در داخل شده که البته مردم به دلیل بالا بودن قیمت‌ها تمایلی به خرید آن ندارند و فقط انبوه‌سازان به خرید آهن‌آلات اقدام می‌کنند.

وی با اشاره به رکود موجود در بازار آهن‌آلات به دلیل پایین بودن توان خرید متقاضیان گفت: آهن‌آلات موجود در انبارها به بازار عرضه شده و کاهش نگران‌کننده‌ای را در بازار شاهد نیستیم.

به گفته رییس شورای اصناف، قیمت میلگرد طی ماه‌های اخیر حدود ۲۰درصد افزایش یافته به طوری که قیمت هر کیلو میلگرد از یک‌هزار تومان در اوایل سال به بیش از یک‌هزار و ۳۵۰تومان در شرایط فعلی رسیده است. وی همچنین با اشاره به افزایش ۱۰ تا ۱۵درصدی قیمت تیرآهن طی ماه‌های اخیر اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود قیمت آهن آلات باز هم با افزایش جزئی همراه باشد.