عرضه محدود آهن در بورس

گروه بورس کالا- برخلاف چهارشنبه هفته گذشته که ذوب‌آهن عرضه‌های وسیعی در بورس داشت، دیروز این شرکت تنها یک سبد میلگرد و تیرآهن و یک محموله ۳۲۰تنی تیرآهن ۱۶ بال‌پهن عرضه کرد. تقاضا برای سبد میلگرد و تیرآهن این شرکت که برای سلف ۳۱/۵/۸۷ عرضه شد، بالا بود؛ اما با توجه به محدودیت عرضه، نهایتا ۳۱هزار و ۶۸۰ تن از آن در بازار معامله شد. ذوب‌‌آهن سلف ماه پنجم را این هفته شروع کرده و به همین دلیل به نظر می‌رسد با افزایش حجم و تعدد عرضه در روزهای آینده بازار با تقاضای بیشتری مواجه شود. از سوی دیگر رشد تقاضا در بازار، باعث شد تا نرخ سبد میلگرد و تیرآهن این شرکت در معاملات دیروز رشد پیدا کرده و از نرخ ۱۱۷۴۰ریال به ۱۲۱۰۰ریال برسد. براساس این گزارش، تیرآهن ۱۶ بال پهن شرکت نیز برای سومین بار در بورس کالا عرضه شد و مانند دیگر کالاهای فولادی با رشد نرخ همراه شد و با نرخ ۱۳هزار و ۲۶۶ریال به فروش رفت. آخرین نرخ ثبت شده برای این کالا ۸۴۰۰ریال در اسفندماه سال گذشته بوده است. سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۴-A۳ فولاد آذربایجان هم به دنبال تقاضای بالای بازار رشد پیدا کرد و از نرخ ۱۳۱۱۱ریال به ۱۳۵۵۰ریال افزایش پیدا کرد. سبد میلگرد A۲/A۳ گروه ملی هم در این روز عرضه شد که پس از افزایش حجم عرضه به میزان تقاضای بازار نرخ آن ثابت ماند. براساس این گزارش، دیروز سبد میلگرد و تیرآهن ذوب‌آهن سلف ۳۱/۵/۸۷ در ابتدا ۵هزار و ۲۸۰ تن، ۱۱۷۴۰ ریال عرضه شد که برای آن ۹۵هزار و ۹۲۰ تن تقاضا ثبت شد که از این مقدار ۴۸هزار و ۸۴۰ تن، نرخ را پذیرفتند.

ذوب‌آهن اعلام کرد، قصد دارد حجم عرضه را به ۳۱هزارو ۶۸۰ تن افزایش دهد.

باتوجه به اینکه حجم تقاضای برخی کارگزاران بالا بود، ناظر تالار با درنظر گرفتن ضریب یک‌دوم و محدودیت خرید باعث شد تا حجم تقاضای بازار با اعمال این ضریب به ۶۵ هزار تن کاهش پیدا کند.

خریداران برای دست یافتن به این کالا رقابت کردند که این اتفاق باعث شد تا نرخ آن در بالاترین حد به ۱۲۱۰۰ ریال برسد.

کالای بعدی ذوب‌آهن تیرآهن ۱۶ بال پهن بود که به‌صورت نقدی ۵/۴/۸۷، ۳۲۰ تن با نرخ ۱۲۰۰۰ ریال عرضه شد. به دلیل عدم افزایش عرضه از سوی عرضه‌کننده و ثبت ۳۸۴۰ تن تقاضا برای آن بازار به رقابت کشیده شد و درپی این رقابت یکی از کارگزاران موفق به خرید آن با نرخ ۱۳هزارو ۲۶۶ ریال شد.

تیرآهن ۱۶ بال پهن این شرکت اولین بار در تاریخ ۲۶/۶/۸۶، ۸۰۰ تن با نرخ ۸ هزار ریال عرضه شده بود که با همین رقم به فروش رفته بود.

این کالا برای دومین بار در تاریخ ۸/۱۲/۸۶، ۱۵۰۰ تن عرضه شده بود که ۵۰۰ تن از آن با نرخ ۸هزارو ۳۸۹ ریال، ۵۰۰ تن با نرخ ۸ هزارو ۳۵۴ ریال و ۵۰۰ تن با نرخ ۸ هزارو ۴۰۰ ریال به فروش رفته بود.

کالای بعدی که دیروز در بورس عرضه شد، سبد میلگرد ۲۵تا ۱۴-A۳ بود که برای سلف ۳۱/۴/۸۷ و از سوی فولاد آذربایجان عرضه شد. این شرکت ۳هزارتن از این کالا را با نرخ ۱۳هزارو ۱۱۱ ریال عرضه کرده بود که به دلیل ثبت ۲۸هزار و ۹۰۰ تن تقاضا برای آن عرضه را به ۵هزار تن افزایش داد.

نهایتا خریداران برای کسب این کالا رقابت کردند که در نهایت نرخ آن به ۱۳هزار و ۲۲۶ ریال افزایش پیدا کرد.

میانگین نرخ این کالا ۱۳هزار و ۳۱۲ ریال بود.

گروه ملی هم سبد میلگرد A۲/A۳ سلف ۳۱/۶/۸۷ را ۱۰۰۰ تن با نرخ ۱۲هزار و ۵۰۰ ریال عرضه کرد.

از کل تقاضا که ۸هزار و ۵۰۰ تن بود، تنها ۴هزار تن نرخ را قبول کردند. عرضه کننده کل عرضه را به ۴هزار تن افزایش داد و در نتیجه نهایتا همین مقدار کالا با نرخ ۱۲هزار و ۵۰۰ ریال معامله شد.دیروز سبد تیرآهن ۱۴ تا ۲۰ شرکت تانگ شان چین نقدی ۵/۴/۸۷ عرضه شد که ۴۲۰ تن با نرخ ۹۸۰۰ ریال روی تابلو آمد.

مجموعا ۸۴۰ تن تقاضا برای این کالا ثبت شد که ۴۲۰ تن نرخ ۹۵۰۰ ریال را برای آن پیشنهاد دادند.خریداران درخواست کاهش نرخ داشتند؛ اما فروشنده قبول نکرد بنابراین معامله‌ای بر روی آن صورت نگرفت.

در این روز در گروه فولاد ۴۱هزار تن کالا به ارزش ۵۰۱میلیارد و ۳میلیون و ۴۰۰هزار ریال معامله شد.

در گروه آلومینیوم هم یک هزار و ۴۲۰ تن به ارزش ۴۳میلیارد و ۹۱۷میلیون و ۷۸۰هزار ریال دادوستد شد.

در گروه مس هم ۱۷هزار و ۳۴۰ تن عرضه وجود داشت که در مقابل تنها ۲هزار و ۴۶۰ تن تقاضا وارد بازار شد.

نهایتا ۲هزار و ۴۴۰ تن انواع مس کاتد مفتول ۸mm و مس مفتول به ارزش ۱۹۵میلیارد و ۴۹۹میلیون و ۱۲۰هزار ریال دادوستد شد.