تقاضای آهن‌آلات 5 برابر عرضه شد

عکس: نسیم گلی

منیژه حیاتی

دیروز در بازار رسمی ایران، نرخ میلگرد به مرز ۱۲هزار ریال رسید به طوری که در بالاترین حد با نرخ ۱۱۹۱۱ ریال معامله شد. بنابراین گزارش، روز گذشته هجوم خریداران در بورس کالا باعث شد تا به‌رغم افزایش حجم عرضه توسط ذوب‌آهن اصفهان بازار رقابتی شده و نرخ اکثر محصولات این شرکت با رشد همراه شود.

خریداران به هیچ وجه در مورد خرید محصولات این شرکت تردید نشان ندادند و با قاطعیت نسبت به تصاحب کالاهای عرضه شده اقدام کردند.

تا جایی که این پافشاری منجر به آن شد تا حجم تقاضا در مقابل عرضه به چندین برابر برسد.

به طوری که در مورد میلگرد A۲/A۳ تقاضا بیش از ۲۶ برابر حجم عرضه بود. این نسبت در مورد سبد تیرآهن و میلگرد ۲ برابر و در مورد سبد میلگرد ۱۸-۳ A تا ۲۲، ۹ برابر، سبد تیرآهن ۱۴ تا ۲۴، ۸ برابر و در مورد سبد میلگرد ۱۰-۳ A تا ۲۲، ۴۱ برابر بود، حجم کل تقاضای بازار ۵ برابر کل عرضه بود.

یکی از دلایلی که باعث شد تا خریداران فشار زیادی برای خرید محصولات ذوب‌آهن بیاورند و روز داغی در معاملات بورس کالا رقم بخورد این بود که این شرکت روز گذشته تقریبا آخرین عرضه‌های سلف ۳۱/۴/۸۷ خود را انجام داد و از جلسه آینده عرضه سلف مرداد ماه را آغاز خواهد کرد. از این رو متقاضیان تلاش زیادی برای به دست آوردن آخرین محصولات سلف تیرماه این شرکت به کار بستند.

از این رو به نظر می‌رسد با توجه به مشکلات شرکت‌های تولیدکننده محصولات فولادی در زمینه تامین شمش و کاهش واردات طی سال جاری که توسط کارشناسان پیش‌بینی شده بود فشار تقاضا طی ماه‌های آینده بر محصولات ذوب‌آهن به عنوان بزرگترین عرضه‌کننده محصولات فولادی در بورس بیشتر شود. هرچند برخی فعالان بازار از این وضعیت به عنوان دوره گذار بازار فولاد یاد می‌کنند و امیدوارند با گذراندن فصل مصرف، نگرانی‌های ناشی از تامین نیاز داخلی جبران شود، اما به نظر می‌رسد این فشار تقاضا در مقایسه با التهابی که در ابتدای سال جاری در بازار ایجاد شده بود، منطقی‌تر است؛ چرا که بازار به نظر هوشیارتر از قبل شده، به طوری که هنوز بر سر خرید محصولاتی نظیر سبد تیرآهن ۲۲ تا ۳۰ ذوب‌‌آهن چانه‌زنی کرده و نرخ‌های پیشنهادی عرضه‌کننده را قبول نمی‌کنند. از سوی دیگر اکثر تقاضاهایی که از ابتدا به رینگ آمدن کالاها در تابلوی بورس ثبت می‌شود، تا انتهای معاملات باقی مانده که این امر نشان می‌دهد تقاضای کاذب در بازار از بین رفته است و خریداران سردرگمی ابتدای سال را ندارند.

علاوه بر این فاصله قیمت بازار غیررسمی و بازار رسمی روز به روز کمتر شده و این مساله به شفافیت و یکسان‌سازی نرخ در دو بازار کمک می‌کند. دیروز نخستین کالای ذوب‌آهن که بر روی رینگ آمد، سبد تیرآهن میلگرد این شرکت بود که در ابتدا تنها ۱۴هزار تن از آن عرضه شد، اما با توجه به تقاضای ۸۶هزار و ۶۸۰تنی برای آن ذوب‌آهن عرضه را به ۲۹هزار و ۹۲۰تن افزایش داد. تقاضا در زمان زرد به ۵۸هزار و ۸۰تن کاهش یافت. بنابراین خریدارانی که نرخ را قبول کرده بودند رقابت کردند و نهایتا همان ۲۹هزار و ۹۲۰تن کالا معامله شد که بالاترین نرخ ثبت شده برای آن ۱۰هزار و ۲۸۰ریال بود. میانگین نرخ این کالا ۱۰هزار و ۷۶ریال بود.

سبد میلگرد A۲/A۳ ذوب‌آهن کالای بعدی بود که ۳هزار و ۱۸۰تن عرضه شد و برای آن ۵۰هزار و ۳۵۰تن تقاضا ثبت شد. همان‌طور که ذکر شد، تقاضا برای این کالا ۱۵برابر بود بنابراین بازار رقابتی شد و در بالاترین رقم با نرخ ۱۱هزار و ۵۰۰ریال معامله شد. میانگین نرخ این کالا ۱۱هزارو ۳۹۵ریال بود. لازم به ذکر است این کالا در ابتدا قرار بود تنها ۵۰۰تن عرضه شود که بنابر تقاضای بالای بازار ذوب‌آهن حجم آن را به ۳۱۸۰تن افزایش داد.

سبد میلگرد A۳ -۱۸ ذوب‌آهن در ابتدا ۲۰۰تن عرضه شد که با توجه به تقاضای ۱۹هزار و ۲۰۰تنی برای آن عرضه به ۲هزار تن افزایش پیدا کرد. نهایتا همان ۲هزار تن با رقابت کارگزاران با نرخ ۱۱هزار و ۴۸۷ریال معامله شد.

حجم تقاضای این کالا ۱۰برابر حجم عرضه بود. کالای بعدی ذوب‌آهن سبد میلگرد A۳ -۱۰ تا ۲۲ بود که در ابتدا شرکت تنها ۲۲۰تن عرضه کرد. تقاضای این کالا ۴۵هزار و ۱۰۰ تن بود که به‌رغم افزایش عرضه به ۱۱۰۰تن، ذوب‌آهن پاسخگوی تقاضا نبود درنتیجه بازار این کالا به رقابت کشیده شد و با نرخ ۱۱هزار و ۷۰۲ریال معامله شد.

دیروز ذوب‌آهن ۲ سبد تیرآهن عرضه کرد که اولی سبد تیرآهن ۲۲ تا ۳۰ و دیگری ۱۴ تا ۲۴ بود.

تیرآهن‌های ۲۲ تا ۳۰شرکت همان‌طور که گفته شد با مخالفت خریداران با نرخ پیشنهادی مواجه شد.

بالاترین نرخ پیشنهادی خریداران ۱۰۵۰۰ریال بود؛ بنابراین ذوب‌آهن اعلام کرد اگر همه خریداران این نرخ را قبول کرده و خرید کنند حاضر است نرخ را کاهش دهد، اما تنها یک خریدار نرخ را قبول کرد؛ بنابراین ذوب‌آهن هم از رینگ خارج شد. این کالا درنهایت در زمان مچینگ و با موافقت یکی از خریداران ۸۸۰تن با نرخ ۱۰هزار و ۸۰۰ریال معامله شد.

اما سبد تیرآهن ۱۴ تا ۲۴ ذوب‌آهن با نرخ ۹هزار و ۸۵۰ریال، ۱۱هزار تن تقاضا داشت که در مقایسه با یک‌هزار و ۳۲۰تن عرضه این تقاضا ۸برابر بود.

کارگزاران برای خرید این کالا رقابت کردند درنتیجه این کالا با نرخ ۱۰هزار و ۵۱۱ریال معامله شد.

میلگرد ۱۶-A۳ تا ۲۰ ذوب‌آهن بالاترین نرخ را دیروز به دست آورد.

این کالا ابتدا با نرخ ۱۰هزار و ۸۵۰ریال پیشنهاد شد که به دلیل تقاضای ۲۵هزار و ۸۰۰تنی درمقابل ۳هزار تن عرضه بازار رقابتی شد. در نهایت همان ۳هزارتن با نرخ ۱۱هزار و ۹۱۱ریال معامله شد. بدین ترتیب نرخ میلگرد ذوب‌آهن که در نخستین روز معاملاتی بورس در سال جاری یعنی ۱۸فروردین‌ماه مرز ۱۰هزار ریال را رد کرده بود در این روز به بالاترین حد خود طی ۳ ماه گذشته رسید. ذوب‌آهن یک سبد A۲/A۳ دیگر را دیروز در تالار بورس عرضه کرد که در آن میلگرد ۲۵ و ۲۲-A۳، ۱۰ و ۸-A۲ و ۱۸/۱۴-A۳ وجود داشت. این کالا ابتدا ۴۲۰تن با نرخ ۱۰هزار و ۸۵۰ریال عرضه شد. تقاضای این کالا در بازار ۳۳هزار و ۸۰تن بود. ذوب‌آهن عرضه را به ۱۲۶۰تن افزایش داد، اما باز هم تقاضا بیشتر از عرضه بود. در نتیجه بازار رقابتی شد و نرخ این کالا در بالاترین رقم به ۱۱هزار و ۸۱۰ریال رسید. میانگین نرخ این کالا ۱۱هزار و ۳۹۸ریال بود.

آلومینیوم خریدار نداشت

دیروز شمش آلومینیوم خریدار نداشت، به طوری که المهدی چهار شمش خود را عرضه کرد، اما معامله‌ای بر روی کالاهای آن صورت نگرفت. المهدی شمش ۸/۹۹-۱۰۰۰P خود را ۲۹هزار و ۹۵۰ریال، ۷/۹۹-۱۰۰۰P را ۲۹هزار و ۵۰۰ریال، ۶۵/۹۹ را ۲۹هزار و ۲۰۰ریال و ۵/۹۹ را ۲۹هزار و ۱۰۰ریال عرضه کرد. ایرالکو هم در این روز شمش خالص خود را ۵۰۰تن با نرخ ۳۰هزار و ۱۰۰ریال عرضه کرد که به دلیل بالا بودن نرخ آن ناظر تالار دستور داد تا معامله این کالا متوقف شده و از رینگ خارج شود.