«اصفهانی‌ها» ناجی بازار آهن

گروه بورس کالا - زهرا مسافر: بازار فولاد کشور از ابتدای سال جاری تاکنون از روند باثباتی برخوردار نبوده است. اما از سوی دیگر بر اساس پیش‌بینی‌ها که انتظار می‌رفت موج افزایش قیمت‌های جهانی فولاد به سرعت به ایران سرایت کند؛ اما به نظر می‌رسد بازار با عرضه‌های سنگین فولادسازان بزرگ دولتی از روند آرام‌تری نسبت به روزهای اول سال ۸۷ برخوردار است. بازار آهن‌آلات که بعد از تعطیلات نوروزی روند رو به رشدی را تجربه کرده بود، در آخرین هفته فروردین ماه سال جاری تقریبا متوقف شد. اعلام خبر کاهش تعرفه واردات آهن‌آلات را می‌توان عامل اصلی توقف فوق در بازار دانست؛ زیرا که طی روزهای پایانی آخرین هفته فروردین ماه سال جاری معاملات آهن در بازار غیر رسمی با افت مواجه شد و در بورس نیز فولادسازان دولتی از عرضه کالا عقب‌نشینی کردند که این امر منجر به قفل معاملات آهن در بازار غیررسمی نیز در هفته نخست اردیبهشت ماه شده بود.

اما با بازگشت محتاطانه فولادسازان بزرگ به بورس کالا در نخستین هفته اردیبهشت ماه سال جاری علاوه بر رونق معاملات در این بورس، حجم معاملات در بازار غیررسمی نیز با رشد مقطعی روبه‌رو شد.

حضور ذوب‌آهن پس از غیبت سه هفته‌ای در بورس کالا در چهارشنبه هفته یاد شده، از لحاظ روانی جو مثبتی را در بازار رسمی و غیررسمی ایجاد کرده؛ زیرا که قبل از آن با امتناع از عرضه محصولات این شرکت در بورس کالا، بازار غیررسمی نیز تحت تاثیر این موضوع قرار گرفت به طوری که از حجم معاملات در این بازار کاسته شده بود.

برخی از فعالان بازار آهن معتقد بودند که به علت عدم عرضه ذوب‌آهن اصفهان در بورس کالا حجم معاملات در بازار تهران کاهش یافته و حتی در برخی مواقع قفل نیز شده بود، زیرا بازار منتظر شرایط جدیدی بود.

بازگشت فولادسازان بزرگ به بورس کالا در نخستین هفته اردیبهشت ماه جاری موجب تعادل در بازار آهن شد، به گونه‌ای که گاه نوسانات حاکم بر این بازار بسیار اندک بود.

بدین ترتیب در هفته نخست اردیبهشت ماه سال جاری بازار آهن‌آلات راکد بود، به گونه‌ای که در نخستین روز از دومین ماه فصل بهار بازار غیررسمی با کاهش تقاضا مواجه شده بود، حتی روند کاهشی قیمت‌ها ادامه داشت.

در روز شنبه هفته یاد شده میلگرد سایز ۱۲ تا ۱۴ A۲ مجتمع نورد فولاد کرمانشاه با افت ۹/۱درصدی در هر کیلو به نرخ ۱۰هزار و ۳۰۰ریال عرضه شد.

در روز یاد شده میلگرد ۸ و ۱۰ آجدار کلاف الیگودرز نیز با کاهش ۸/۰درصدی در هر کیلو روبه‌رو و به مبلغ ۱۱هزار و ۳۰۰ریال داد و ستد شد.

در مدت یاد شده به‌رغم افت ۹/۱درصدی ورق تولیدی فولاد پارس؛ اما میلگرد سایز ۱۸ تا ۲۲ این شرکت با افزایش ۹/۰درصدی در هر کیلو در بازار غیررسمی به فروش رسیدند.

در روز شنبه یاد شده، میلگرد تولیدی اهواز، اردبیل و فولاد آذربایجان بدون تغییر قیمت در بازار تهران به ثبت رسیدند.

در یکشنبه هفته مورد بررسی بازار غیررسمی آهن با نوسان اندکی نسبت به روز قبل از آن روبه‌رو بود، به طوری که در این روز به‌رغم افت ۴/۰درصدی میلگرد ۱۰ آجدار شاخه البرز اما میلگرد تولیدی فولاد آذربایجان رشد ۴/۰درصدی را در هر کیلو تجربه و به نرخ ۱۰هزار و ۳۰۰ ریال عرضه شد.

در این روز اما میلگرد سایر کارخانه‌های فولادسازی بدون تغییر قیمت در بازار تهران به فروش رسیدند.

در دوشنبه نخستین هفته اردیبهشت ماه سال‌جاری بازار آهن تهران شرایط باثبات‌تری را نسبت به روزهای قبل از آن تجربه کرد به طوری که در این روز به جز افت ۴/۰درصدی میلگرد تولیدی فولاد آذربایجان در هر کیلو میلگرد تولیدی مابقی شرکت‌ها بدون نوسان قیمت در بازار غیررسمی مورد مبادله قرار گرفتند.

در سه‌شنبه هفته یاد شده بازار غیررسمی آهن شاهد افت قیمت میلگرد تولیدی اغلب کارخانه‌های فولادسازی بود به گونه‌ای که در این روز میلگرد ۸ آجدار کلاف اهواز و آجدار شاخه البرز با افت ۴/۰درصدی در هر کیلو عرضه شدند.

در این روز میلگرد تولیدی نورد فولاد کرمانشاه و فولاد آذربایجان نیز با کاهش ۴/۰درصدی در هر کیلو و به مبلغ ۱۰هزار ریال و ۲۵۰ریال، ۱۰هزار و ۲۰۰ ریال به فروش رسیدند.

در روز یادشده، همچنین میلگرد تولیدی فولاد الیگودرز با کاهش یک‌درصدی در هر کیلو در بازار غیررسمی داد و ستد شد.

اما در چهارشنبه هفته مورد بررسی با عرضه فولادسازان در بورس کالا ورق برگشت و رونق به بازار تهران بازگشت به طوری که در این روز بازار جو آرامی را پشت سر گذاشت.

در روز یاد شده به جز میلگرد ۸ آجدار کلاف اهواز و میلگرد فولاد آذربایجان که با افت ۴/۰درصدی در هر کیلو رو‌به‌رو شده بودند، اما سایر شرکت‌های میلگرد تولیدی خود را بدون تغییر قیمت در بازار غیررسمی عرضه کردند.

طی هفته یاد شده تیرآهن نیز بازار آرامی را پشت سر گذاشت به طوری که در این مدت روند قیمت‌ها کاهشی بود.

هر شاخه تیرآهن ۱۴ ذوب‌آهن اصفهان از یک‌میلیون و ۴۴۵هزار ریال شنبه هفته یاد شده با طی سیر نزولی در پایان هفته به یک‌میلیون و ۴۴۰هزار ریال رسید.

طی نخستین هفته اردیبهشت ماه سال‌جاری هر شاخه تیرآهن ۱۶ با کاهش ۱۷هزار ریالی از یک‌میلیون و ۷۶۵هزار ریال اول هفته به مبلغ یک‌میلیون و ۷۴۸هزار ریال در چهارشنبه هفته یاد شده عرضه شد.

در این مدت تیرآهن شاخه ۱۸ نیز افت ۲هزار ریالی قیمت را تجربه کرد و از ۲میلیون و ۱۴۵هزار ریال به ۲میلیون و ۱۴۳هزار ریال به فروش رسید.

در مدت یاد شده سبد تیرآهن درشت نیز شاهد کاهش قیمت بود به طوری که هر شاخه تیرآهن ۲۲، ۲۴ و ۲۷ به ترتیب با افت ۲۰هزار ریالی، ۶۰هزار ریالی و ۹۰هزار ریالی در بازار غیررسمی داد و ستد شدند.

در دومین هفته اردیبهشت ماه سال‌جاری قیمت آهن‌آلات نسبت به هفته نخست از روند رو به رشدی برخوردار بود به گونه‌ای که در مدت یاد شده در روز شنبه هفتم اردیبهشت ماه جاری میلگرد ۸ آجدار کلاف به نرخ هر کیلو ۱۱هزار و ۲۰۰ ریال عرضه شد؛ اما طی هفته روند رو به رشد به خود گرفت، به طوری که در پایان هفته یاد شده با رشد ۷/۱درصدی در هر کیلو به نرخ ۱۱هزار و ۴۰۰ریال مورد مبادله قرار گرفت.

میلگرد سایز ۱۲ تا ۲۵ آجدار فولاد آذربایجان نیز که در اول هفته دوم اردیبهشت ماه سال جاری به مبلغ ۱۰هزار و ۲۰۰ریال در بازار غیررسمی تهران داد و ستد شد در پایان هفته با رشدی حدود ۹/۱درصدی در هر کیلو و به نرخ ۱۰هزار و ۳۵۰ریال تا ۱۰هزار و ۴۰۰ریال در نوسان بود.

محصولات تولیدی بخش‌خصوصی تولیدکننده فولاد از جمله نورد فولاد کرمانشاه الیگودرز، فولاد پارس و آریان فولاد نیز در نیمه نخست اردیبهشت ماه جاری از نوسان قیمت برخوردار بودند.

تیرآهن نیز در نیمه نخست اردیبهشت ماه سال جاری وضعیتی مشابه میلگرد را در بازار غیررسمی تهران تجربه کرد.در هفته دوم اردیبهشت ماه سال جاری ورق در بازار تیرآهن برگشت و روند قیمت‌ها صعودی شد، به گونه‌ای که هر شاخه تیرآهن ریز (۱۴، ۱۶ و ۱۸) با رشد ۱۵هزار ریالی، ۱۰هزار ریالی و ۲۵هزار ریالی و به ترتیب به مبلغ یک‌میلیون و ۴۵۰هزار ریال، یک‌میلیون و ۷۵۰هزار ریال و ۲میلیون و ۱۶۰هزار ریال در بازار غیر رسمی تهران عرضه شدند.در مدت یاد شده هر شاخه تیرآهن ۲۰ با رشد ۴۰هزار ریالی از ۲میلیون و ۷۷۰هزار ریال به نرخ ۲میلیون و ۸۱۰هزار ریال به فروش رسید.

در این مدت، سبد تیرآهن درشت نیز با روند رو به رشدی روبه‌رو بود، به گونه‌ای که هر شاخه تیرآهن ۲۴ و ۲۷ از ۳میلیون و ۳۰۰هزار ریال و ۴میلیون و ۶۵۰هزار ریال به ترتیب مبلغ ۳میلیون و ۳۷۰هزار ریال و ۴میلیون و ۷۰۰هزار ریال عرضه شدند که افزایشی ۷۰هزار ریالی و ۵۰هزار ریالی را در بازار غیررسمی تهران تجربه کردند.

اما از نیمه دوم اردیبهشت ماه سال جاری با عرضه بیش از ۲۵۰هزار تن محصولات ذوب‌آهن اصفهان در بورس کالا، قیمت‌ها متعادل‌تر و حتی با افت مواجه شد.

از این رو جو روانی عرضه ذوب‌آهن اصفهان بازار را آرام کرد، به گونه‌ای که در شنبه هفته سوم اردیبهشت ماه سال جاری میلگرد ۸ آجدار کلاف اهواز با رشد ۸/۰درصدی در هر کیلو به نرخ ۱۱هزار و ۵۰۰ریال عرضه شد.

در روز مورد بررسی میلگرد تولیدی نورد فولاد کرمانشاه، اردبیل و فولاد پارس بدون تغییر قیمت در بازار تهران به فروش رسیدند.

در این روز میلگرد سایز ۱۴، ۱۶، ۱۸ و ۲۵ A۳ آجدار فولاد آذربایجان با افت ۴/۰ و ۱/۰درصدی در هر کیلو نسبت به چهارشنبه هفته قبل از آن و به مبلغ ۱۰هزار و ۳۵۰ریال داد و ستد شدند.

طی مبادلات روز شنبه یاد شده در بازار تهران میلگرد تولیدی الیگودرز نیز با رشد قیمت روبه‌رو شد.

در یکشنبه هفته مورد بررسی میلگرد ۱۰ آجدار شاخه اردبیل با افزایش ۸/۰درصدی در هر کیلو، به نرخ ۱۱هزار و ۵۰۰ریال عرضه شد.

در روز یاد شده به‌رغم ثبات قیمت میلگرد نورد فولاد کرمانشاه و الیگودرز اما میلگرد نمره ۱۴ تا ۲۵ آجدار فولاد آذربایجان با رشد ۴/۰درصدی در هر کیلو به فروش رسیدند.

در این مدت میلگرد و ورق تولیدی فولاد پارس نیز با رشد قیمت ۴/۰درصدی در هر کیلو در بازار تهران به فروش رسیدند.

در روز دوشنبه هفته یادشده میلگرد فولاد آذربایجان با رشد ۴/۰درصدی در هر کیلو نسبت به روز ماقبل از آن در بازار تهران عرضه شد.

در روز یادشده میلگرد ۸ و آجدار کلاف و ۸آجدار شاخه الیگودرز نیز با رشد ۸/۰درصد، ۳/۱درصد و ۲/۱درصدی در هر کیلو در بازار غیررسمی به فروش رسیدند.

در این روز در بازار غیررسمی تهران همچنین میلگرد اهواز، اردبیل، البرز، نورد فولاد کرمانشاه و فولاد پارس بدون تغییر قیمت دادوستد شدند.

اما در پایان هفته سوم اردیبهشت‌ماه سال‌جاری به علت عرضه بیش از ۲۵۰هزار تن محصول از سوی ذوب‌آهن اصفهان در بورس کالا، قیمت آهن با افت مواجه شد به گونه‌ای که در روز چهارشنبه هفته یادشده میلگرد ۸ آجدار کلاف اهواز با کاهش ۴/۰درصدی در هر کیلو و به نرخ ۱۱هزار و ۴۵۰هزار ریال عرضه شد.

طی مدت یادشده میلگرد ۱۰ آجدار شاخه اردبیل و البرز نیز با کاهش ۸/۰ و ۴/۰درصدی در هر کیلو نسبت به روز ماقبل از آن در بازار غیررسمی عرضه شدند.

در مبادلات روز چهارشنبه هفته مورد بررسی همچنین میلگرد سایز ۱۲ تا ۲۵ آجدار فولاد آذربایجان با افت ۹/۰درصدی در هر کیلو، به نرخ ۱۰هزار و ۳۰۰ریال به فروش رسیدند.

در این روز اما میلگرد تولیدی نورد فولاد کرمانشاه، الیگودرز، فولاد پارس و فولاد بافت بدون تغییر قیمت در بازار تهران مورد مبادله قرار گرفتند.در شنبه سومین هفته اردیبهشت‌ماه سال‌جاری تیرآهن در بازار غیررسمی با کاهش قیمت مواجه شد، به گونه‌ای که هر شاخه تیرآهن ۱۴، ۱۶ و ۱۸ با افت ۱۵هزار ریالی، ۵هزار ریالی و ۱۵هزار ریالی به فروش رسیدند.

در این روز به‌رغم رشد قیمت ۱۰هزار ریالی و ۲۰هزار ریالی هر شاخه تیرآهن ۲۰ و ۲۲؛ اما هر شاخه تیرآهن ۲۴ و ۲۷ با کاهش قیمت ۳۰هزار ریالی و ۲۰هزار ریالی در بازار غیررسمی تهران عرضه شدند.در مبادلات روز یکشنبه هفته مورد بررسی تیرآهن نیز همانند میلگرد رشد قیمت را در بازار تهران تجربه کرد.

اما در روز دوشنبه با امتناع ارائه قیمت از سوی فولادسازان کوچک و ادامه روند عدم‌عرضه ذوب‌آهن اصفهان در بورس تیرآهن بازار آرامی داشت به طوری که به جز تیرآهن شاخه ۱۴ و ۲۲ که با رشد ۲۰هزار ریالی و ۴۰هزار ریالی مواجه بود، مابقی بدون نوسان قیمت عرضه شدند.

اما در روز چهارشنبه هفته یادشده با عرضه ذوب‌آهن اصفهان در بورس کالا تیرآهن کاهش قیمت را در بازار غیررسمی تجربه کرد به گونه‌ای که سبد تیرآهن ریز( ۱۴، ۱۶ و ۱۸) با افت ۵هزار ریال و ۲۵هزار ریالی روبه‌رو بود.

در مبادلات روز یادشده، هر شاخه تیرآهن ۲۰، ۲۲ و ۲۷ نیز با افت قیمت ۴۰هزار ریالی، ۲۰هزار ریالی و ۳۰هزار ریالی در بازار غیررسمی به فروش رسیدند.

براساس این گزارش، در هفته پایانی اردیبهشت‌ماه سال‌جاری در پی کاهش قیمت آهن در بورس کالا، روند قیمت‌ها در بازار غیررسمی نیز نزولی بود.

بر اساس پیش‌بینی فعالان بازار آهن به علت جو روانی ناشی از عرضه ذوب‌آهن اصفهان در بورس کالا، افزایش قیمت برای آهن‌آلات تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری پیش‌بینی نمی‌شد.

به گفته فعالان بازار، در هفته مورد بررسی بازار آهن متعادل است و نوسانات این بازار در مدت یاد شده جزئی خواهد بود.

از این رو طی هفته منتهی به پایان اردیبهشت ماه سال جاری قیمت میلگرد و تیرآهن روند نزولی داشت، به گونه‌ای که در روز شنبه هفته مورد بررسی میلگرد ۸ آجدار کلاف اهواز و ۱۰ آجدار شاخه اردبیل با کاهش یک‌درصدی و ۸/۰درصدی در هر کیلو روبه‌رو بودند.

طی مدت یاد شده میلگرد فولاد آذربایجان نیز با افت ۴/۱درصدی در هر کیلو و به نرخ ۱۰هزار و ۱۵۰ریال در بازار غیررسمی عرضه شد.

در این مدت، همچنین شبکه میلگردی فولاد بافت با کاهش ۷/۰درصدی در هر کیلو در بازار غیر رسمی دادوستد شد.

در این روز میلگرد تولیدی فولاد البرز، نورد فولاد کرمانشاه، فولاد پارس و الیگودرز بدون تغییر قیمت در بازار تهران مورد مبادله قرار گرفت.

در روز یکشنبه و دوشنبه هفته مورد بررسی قیمت میلگرد در بازار غیررسمی از ثبات قیمت برخوردار بود، به گونه‌ای که طی مبادلات این دو روز، میلگرد تولیدی بخش‌خصوصی و دولتی بدون نوسان قیمت در بازار غیررسمی عرضه شدند.

در مبادلات روز سه‌شنبه هفته پایانی اردیبهشت ماه سال‌جاری، میلگرد تولیدی اغلب تولیدکنندگان فولادسازی بخش‌خصوصی و دولتی نیز بدون تغییر قیمت در بازار غیررسمی به فروش رسیدند و در این روز تنها میلگرد تولیدی اهواز، اردبیل، البرز و الیگودرز با کاهش جزیی قیمت مواجه شدند.

ثبات قیمت میلگرد در بازار غیررسمی به پایان هفته یاد شده نیز رسید، به طوری که در مبادلات روز چهارشنبه تنها میلگرد ۸ آجدار کلاف اهواز با افت یک‌درصدی در هر کیلو روبه‌رو بود.

در این روز اما میلگرد مابقی کارخانه‌های فولادسازی بدون تغییر قیمت در بازار تهران مورد مبادله قرار گرفتند.

طی هفته مورد بررسی در مبادلات بازار غیررسمی قیمت تیرآهن نیز نزولی بود و در این مدت سبد تیرآهن ریز و درشت کاهش قیمت را تجربه کردند.

طی شنبه هفته یاد شده هر شاخه تیرآهن ۱۶، ۱۸ و ۲۰ با افت ۲۰هزار ریالی، ۳۰هزار ریالی و ۲۰هزار ریالی عرضه شدند.

در این روز سبد تیرآهن درشت (۲۲، ۲۴ و ۲۷) نیز با کاهش قیمت ۱۰هزار ریالی، ۲۰هزار ریالی و ۵۰هزار ریالی در بازار غیررسمی به فروش رسیدند.در معاملات روز یکشنبه هفته مورد بررسی تیرآهن با نوسان قیمت در بازار غیررسمی روبه‌رو بود، به گونه‌ای که هر شاخه تیرآهن ۱۴ با افت ۵هزار ریالی و هر شاخه تیرآهن ۱۶ و ۱۸ با افزایش ۵هزار ریالی عرضه شدند.

در مبادلات یاد شده، هر شاخه تیرآهن ۲۰ نیز با افزایش ۵هزار ریالی در بازار تهران مورد مبادله قرار گرفت.در این مدت هر شاخه تیرآهن ۲۴ با افزایش ۱۰هزار ریالی و هر شاخه تیرآهن ۲۷با کاهش ۱۰هزار ریالی در بازار غیررسمی دادوستد شدند.

طی روز دوشنبه آخرین هفته اردیبهشت ماه سال جاری به‌رغم ثبات قیمت میلگرد در بازار تهران اما تیرآهن از نوسان اندکی برخوردار بود، به گونه‌ای که هر شاخه تیرآهن ۱۴، ۲۴ و ۲۷ بدون تغییر قیمت عرضه شدند. اما در این مدت هر شاخه تیرآهن ۱۶، ۲۰ و ۲۲ با کاهش ۱۰هزار ریالی، ۲۵هزار ریالی و ۱۰هزار ریالی مورد مبادله قرار گرفتند.

طی روز یاد شده اما هر شاخه تیرآهن ۱۸ از رشد ۱۰هزار ریالی قیمت در بازار غیررسمی برخوردار بود.

در روز سه‌شنبه اما همانند ثبات قیمت میلگرد سبد تیرآهن ریز و درشت نیز بدون تغییر قیمت در بازار تهران به فروش رسیدند.

اما در پایان هفته یاد شده به‌رغم ثبات قیمت میلگرد، تیرآهن شاهد افت قیمت بود، به گونه‌ای که در معاملات روز چهارشنبه هفته یاد شده هر شاخه تیرآهن ۱۴ و ۱۸ کاهش ۱۵هزار ریالی و ۵هزار ریالی را تجربه کردند.

در مدت یاد شده همچنین هر شاخه تیرآهن ۲۰، ۲۲، ۲۴ و ۲۷ با کاهش قیمت ۲۰هزار ریالی، ۲۰هزار ریالی، ۱۰هزار ریالی و ۳۰هزار ریالی در بازار تهران مورد مبادله قرار گرفتند.