چین را شاید بتوان به عنوان مهمترین بازیگر بازار فلزات پایه نام نهاد. این کشور نه تنها بزرگترین مصرف کننده فلزات پایه حساب می‌آید، بلکه بزرگترین تولید کننده این محصولات به جز نیکل نیز است.

برای مثال بازار مس همواره شاهد نقش پررنگ چین بوده و هر‌گونه اخلالی در زمینه تولید در این کشور، بازار را با نوسانات قابل توجهی مواجه کرده است.

در زلزله اخیر این کشور با وجود اینکه بیشترین آسیب به ظرفیت تولید روی وارد شد؛ اما کاهش نسبی تولید مس در چین در هفته گذشته بود.مس یکی از مهمترین مواد اولیه در بسیاری از صنایع از جمله صنعت برق و اتومبیل سازی می‌باشد. استفاده شدید از این محصول فلزی پرکاربرد در جهان پس از فولاد و آلومینیوم لقب بگیرد.کاهش رشد اقتصادی در چین همواره می‌تواند خطر بزرگی را برای بازار فلزات پایه اتخاذ کند.بسیاری از فعالان بازار تاکنون نقش چین را به عنوان یک تقاضا کننده عمده پررنگ نشان داده و از دید عرضه درستی به آن نپرداخته‌اند.مسلما در صورت کاهش قابل توجه رشد اقتصاد چین، تولید فلزات پایه در این کشور به شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و نوسانات قابل پیش بینی را

پیش روی بازار قرار خواهد داد.کمبود مواد اولیه تولید نارضایتی احتمالی کارگران ارزان قیمت چینی در آینده نه چندان دور تغییرات تعرفه‌های صادراتی و وارداتی مساله تامین برق برای پروژه‌ها و همچنین سیاست‌های زیست محیطی آتی چین از جمله عوامل مهمی ‌هستند که می‌توان عرضه فلزات پایه را به این کشور و در عین حال از جانب این کشور را سال‌های آینده به میزان قابل توجهی متاثر سازد.