خاورمیانه مرکز معاملات فولاد می‌شود

گروه بورس کالا- براساس آخرین کارشناسی‌های صورت‌گرفته، تقاضا برای بتن آماده و فولاد در منطقه خلیج فارس با توجه به اجرای پروژه‌های متعدد ساخت‌و‌ساز شهری در این منطقه که ارزش آنها به ۸/۱تریلیون دلار می‌رسد، سال آینده دو برابر خواهد شد. اجرای پروژه‌های ساختمانی خاورمیانه در سال آینده به اوج خود می‌رسد؛ ولی در سال ۲۰۱۰ این روند رو به پایین خواهد بود.

برنارد والش، مدیرعامل شرکت معتبر جهانی dmg دبی گفت: «میزان خارق‌العاده پروژه ساختمانی هم‌اکنون خلیج فارس را به مرکز بزرگ‌ترین پروژه‌های ساخت‌و‌ساز جهان تبدیل کرده است.» ارزش پروژه‌های فعال ساختمان‌سازی که در کشورهای GCC (سازمان همکاری خلیج فارس) جریان دارد. براساس تحقیقات شرکت معتبر «پرولیدز» که ناظر پروژه‌های مهم ساختمانی از طرح اولیه تا تکمیل پروژه در منطقه است، به ۸/۱تریلیون دلار می‌رسد. پنج پروژه بزرگ ساخت‌و‌ساز شهری در GCC در کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت اجرا می‌شود.

بودجه این پنج پروژه به تنهایی ۳۵۰میلیارد دلار خواهد بود. پروژه‌های ساختمانی که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته‌اند، شامل همه پروژه‌های بازرگانی، آموزشی، بهداشتی، مسکونی، هتل‌ها، استراحتگاه‌ها، مراکز سرگرمی، تئاتر، سینما و پروژه‌های زیرساختی مانند فرودگاه‌ها، پل‌ها، بنادر، جاده‌ها، خطوط راه‌آهن و ... می‌شود.

بتن، فولاد تقویت‌شده و سنگ‌های پوشش المان‌های اصلی در ساخت‌و‌ساز شهری محسوب می‌شوند و بازار بسیار پررونق و مهمی در منطقه خاورمیانه دارند. براساس کارشناسی‌‌های انجام شده، برای ساختمان‌ها به تنهایی و بر پایه نسبت‌های استاندارد به ارزش پروژه‌ها، پیش‌بینی شده است تقاضا برای بتن آماده در منطقه خلیج‌فارس امسال به ۶/۸میلیارد دلار برسد (براساس قیمت‌های فعلی)، این رقم در سال آینده تقریبا دو برابر شده و به ۷/۱۸میلیارد دلار می‌رسد؛ اما در سال ۲۰۱۰ کمی کاهش می‌یابد و به ۵/۱۵میلیارد دلار می‌رسد. براساس همین تحقیقات، پیش‌بینی می‌شود تقاضا برای فولاد در این منطقه امسال به ۵/۷میلیارد دلار برسد، سال آینده بیش از دو برابر می‌شود و ۱۶میلیارد دلار اوج بگیرد و در سال ۲۰۱۰ به ۵/۴میلیارد دلار سقوط کند. این تحقیقات نشان‌دهنده افزایش مصرف تقریبا همه انواع مواداولیه و لوازم مورد نیاز ساختمان‌سازی در سال آینده است. پنج پروژه بزرگ منطقه مهم‌ترین نقش را در صنعت ساختمان‌سازی خاورمیانه منطقه بازی می‌کنند و می‌توانند سکویی برای پروژه‌های مولتی میلیاردی در منطقه باشند. این پنج پروژه به ترتیب عبارتند از:

۱ - شهر صنعتی شاه‌عبدا...

این پروژه توسط کمپانی «شهر صنعتی امار» و در دریای سرخ، بین جده و ربیق اجرا می‌شود. این پروژه شامل: یک بندر دریایی با ظرفیت ۳۰۰هزار زائر. منطقه وسیع صنعتی، جزیره تجاری، استراحتگاه، منطقه مسکونی شامل ۱۵۰هزار دستگاه آپارتمان، منطقه آموزشی با وسعتی به ظرفیت ۱۸هزار دانش‌آموز. ارزش این پروژه ۱۱۶میلیارد دلار برآورد شده است.

۲ - شهر ابریشم.

این پروژه در شبه جزیره «سوبیا»ی کویت اجرا می‌شود که شامل برج ۱۰۰۱ متری «مبارک» نیز است. این شهر شامل بخش‌های مختلف فرهنگی، فیلم، رسانه‌ای، صنعتی، تجاری، ورزشی، سرگرمی و مجتمع‌های پزشکی و بهداشتی است. این شهر همچنین شامل نمایشگاه‌های مختلف، مراکز نگهداری حیوانات وحشی و منطقه مسکونی برای ۷۰۰هزار نفر می‌شود. ارزش این پروژه ۸۶میلیارد دلار برآورد شده است.

۳ - پروژه پیشرفته دبی لند - بوادی. این پروژه شامل مکان‌های تفریحی و استراحتی بزرگ برای توریست‌ها است.

این مکان‌ها شامل تقریبا ۳۱ هتل با ۲۹هزار اتاق که ۱۲۴۵۰ عدد از این اتاق‌ها در مجتمع ۱۲ گانه هتل‌های «تتویر» قرار دارد. ۱۰۰ سالن نمایش تئاتر و سخنرانی، ۱۵۰۰ رستوران و مراکز سرگرمی، از دیگر بخش‌های این پروژه است. هتل «آسیا- آسیا» که بزرگ‌ترین هتل جهان خواهد بود با ۶۵۰۰ اتاق در این پروژه ساخته می‌شود. ارزش کلی این پروژه ۵۴میلیارد دلار برآورد شده است.

۴ - شهر صنعتی شاه عبدالعزیز بن مسعود.

کار در این پروژه به ارزش ۵۳میلیارد دلار آغاز شده است و شامل مراکز لجستیکی می‌باشد. فرودگاه با ظرفیت جابه‌جایی ۱/۳میلیون مسافر، ایستگاه راه‌آهن برای ۲/۳میلیون مسافر، مراکز کشاورزی، منطقه تفریحی برای ۷۰۰هزار توریست، شهر معدنی. منطقه پتروشیمیایی، منطقه آموزش برای ۴۰هزار دانش‌آموز، ۳۰۰۰ واحد بازرگانی و ۳۰هزار واحد مسکونی برای ۸۰هزار نفر، زیرساخت‌هایی شامل برق، آب، فاضلاب و زهکشی و ۳۳۰۰ کیلومتر جاده دارد.

۵ - خلیفه سیتی

پروژه برای شهر ابوظبی امارات متحده عربی طرح‌ریزی شده است و ارزش آن ۴۰میلیارد دلار برآورد می‌شود. این پروژه شامل احداث ساختمان‌هایی برای همه مقامات فدرال حکومتی، وزیران، مقامات دولتی محلی، سفیران، واحدهای مسکونی و اداری و مراکز نمایشگاه‌های مختلف می‌شود.