موج جدید تقاضا در بازار آهن

عکس: نسیم گلی

گروه بورس کالا - روزگذشته درپی استقبال خریداران از محصولات ذوب‌‌آهن اصفهان و رشد حجم تقاضا در بازار، نرخ محصولات این شرکت با رشد همراه شد. بنابراین گزارش همانطور که پیش‌بینی می‌شد با نزدیک شدن به سه ماه دوم سال، تقاضا در بازار میلگرد و تیرآهن رو به افزایش گذاشته و خریداران خصوصا تقاضای بالایی برای خرید محصولات سلف این شرکت به بازار وارد کرده‌اند که این مساله نشان‌دهنده آگاهی بازار نسبت به رشد فزاینده تقاضا در فصل مصرف است، بنابراین تجار بجز محصولات نقدی ذوب‌آهن استقبال خوبی نسبت به محصولات سلف از خود نشان دادند. درمقابل ذوب‌آهن اصفهان هم که نخستین عرضه‌های سلف ۳۰/۴/۸۷ را دیروز در بازار عرضه کرد، با افزایش حجم عرضه خود که گاهی به ۳ برابر حجم اولیه نیز می‌رسید، سعی کرد تا به تقاضای بازار پاسخ دهد.

اما به‌دلیل بالابودن حجم تقاضا در بازار اکثر فروش‌های سلف این شرکت هم به رقابت کشیده شد و نرخ‌ها افزایش یافت. محصولات نقدی هم طبیعتا با رشد قیمت همراه شد و خریداران برای به‌دست آوردن کالاهای این شرکت رقابت کردند.

هرچند نرخ محصولات فولادی دیروز افزایشی بود، اما التهاب و نگرانی‌هایی که یک‌ماه قبل به‌دلیل عدم عرضه محصولات فولادسازان بزرگ در بورس بوجود آمده بود، در‌حال‌حاضر از بین رفته و چون طی هفته‌های گذشته فولاد مبارکه و ذوب‌آهن پس از یک وقفه کوتاه، عرضه‌های خود را در بازار به طور وسیع شروع کرده‌اند، خریداران با آرامش خاطر بیشتری نسبت به ثبت تقاضاهای خود اقدام می‌کنند. از این رو به نظر می‌رسد حذف تقاضاهای کاذب از بازار از یک سو و افزایش عرضه از سوی دیگر در‌حال‌حاضر آرامشی را در بازار حاکم کرده است. به عقیده فعالان بازار روند رشد قیمت‌ها در بازار منطقی شده است و دیگر از آن التهاب خبری نیست.

دیروز ذوب‌آهن تنها در مورد عرضه‌های سلف خود افزایش عرضه داشت و عرضه‌های نقدی این شرکت با همان تناژ اولیه به مرحله رقابت کشیده شد. ذوب‌آهن همچنین با توجه به افزایش نرخ‌های بازار نرخ پایه سبد میلگرد A۲/A۳ و میلگرد ۲۸ تا ۱۸-A۳ خود را نیز که جزو آخرین عرضه‌های این شرکت در روز گذشته بودند از ۱۰هزار و ۱۰۰ریال به ۱۰هزار و ۳۰۰ریال افزایش داد.

دیروز سبد تیرآهن و میلگرد ذوب‌آهن سلف ۳۱/۴/۸۷، ۹ هزار و ۶۸۰ تن عرضه شد که در مقابل ۱۱هزار و ۸۸۰ تن تقاضا وجود داشت که در نهایت با به رقابت کشیده شدن بازار همان مقدار معامله شد. رقابت کارگزاران نرخ این کالا را به ۹هزار و ۳۰۰ ریال رساند.

سبد میلگرد کوتاه ۳۲ تا ۱۴-A۳ سلف ۳۱/۴/۸۷ ، ۱۲۰۰تن عرضه شد که با توجه به تقاضای ۷هزار و ۲۰۰تنی برای آن و عدم افزایش حجم عرضه، بازار رقابتی شد و نرخ را به ۹هزار و ۵۱۷ریال رساند و معامله شد.

سبد میلگرد A۲-A۳ سلف ۳۱/۴/۸۷، ۴۰۰تن با نرخ ۱۰هزار و ۵۰۰ریال عرضه شد که با توجه به تقاضای بالای بازار ذوب‌آهن عرضه را به ۵ هزارتن افزایش داد. با توجه به اینکه ۲هزار و ۵۰۰ تن نرخ را قبول کرده بودند همین مقدار کالا با نرخ پیشنهادی عرضه‌کننده و بدون رقابت معامله شد.

سبد میلگرد ۲۵ تا۲۰-A۳ سلف ۳۱/۴/۸۷، ۲۲۰تن در ابتدا عرضه شد که با توجه به ۷هزار و ۴۰تن تقاضا برای آن، ذوب‌آهن به بازار این کالا جواب داده و حجم عرضه را به ۵هزار و ۲۸۰تن افزایش داد. در نهایت به دلیل اینکه تنها تعداد کمی از خریداران نرخ را قبول کرده بودند، این کالا ۵هزار و ۲۸۰تن با نرخ ۱۰هزار و ۳۰۰ریال معامله شد. سبد تیرآهن ۲۲ و ۲۴، ۱۳/۳/۸۷، ۶۴۰تن، ۹هزار و ۴۵۰ریال عرضه شد. با توجه به تقاضای بالا و عدم افزایش حجم عرضه نهایتا بازار به رقابت کشیده شد. در نتیجه ۲۲۰تن با نرخ ۹هزار و ۱۷۷ریال معامله شد.

سبد تیرآهن ۱۴ تا ۲۷ سلف ۳۱/۴/۸۷، ۶۴۰تن با نرخ ۹هزار و ۴۵۰ریال عرضه شد که با توجه به تقاضای بالای بازار برای این کالا نهایتا ۳هزار و ۲۰۰تن با نرخ پیشنهادی عرضه‌کننده معامله شد. سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۲-A۳ سلف ۳۱/۴/۸۷، ۲۰۰تن با نرخ ۱۰هزار و ۴۵۹ریال عرضه شد که تقاضای بالای بازار، ذوب‌آهن را به افزایش حجم عرضه مجبور کرد. در نهایت ۸۰۰تن عرضه شد با توجه به اینکه ۱۰۰۰تن تقاضا برای این کالا در بازار ثبت شده بود، ذوب‌آهن ۲۰۰تن دیگر به عرضه اضافه کرد و نهایتا ۱۰۰۰تن از این کالا با نرخ ۱۰هزار و ۴۵۹ ریال معامله شد.

سبد تیرآهن ۱۸ تا ۲۷سلف ۳۱/۳/۸۷ ذوب‌آهن، ۲۸۰تن با نرخ ۹هزار و ۵۵۰ریال عرضه شد که این کالا هم تقاضای ۳هزار و ۶۴۰تنی داشت. ذوب‌آهن عرضه را ۲برابر کرده و به ۵۶۰تن رساند. ۳هزار و ۸۰تن از کل تقاضای نرخ را قبول کردند، درنهایت با رقابت خریداران بر سر این کالا نرخ آن به ۹هزار و ۷۰۰ریال رسید و با میانگین ۹ هزار و ۶۸۷ معامله شد.

سبد میلگرد ۲۵ تا ۸-A۳ سلف ۳۱/۴/۸۷، ۴۲۰ تن با نرخ ۱۰هزار و ۵۸۰تن عرضه شد. تقاضا برای این کالا ۶هزار و ۲۰ تن بود. درنتیجه ذوب‌آهن عرضه را به ۱۲۹۰تن یعنی ۳برابر حجم اولیه افزایش داد. درنهایت ۳هزار و ۸۷۰تن با پذیرش نرخ ذوب‌آهن، به رقابت رفت و نرخ به ۱۰هزار و ۶۸۹ریال رسید.

سبد میلگرد A۲/A۳ سلف ۳۱/۴/۸۷، ۲۴۰تن عرضه شد. با توجه به تقاضای ۸هزار و ۸۸۰تن برای آن و افزایش عرضه به ۲هزار تن خریداران رقابت کردند. درنهایت به نرخ ۱۰هزار و ۵۰۰ریال رسید و معامله شد.

میلگرد ۲۰ تا ۱۶-A۳ سلف ۳۱/۴/۸۷، ۳۰۰تن با نرخ ۱۰هزار و ۲۵۰ریال عرضه شد که ذوب‌آهن بعد از تقاضای بالای بازار، عرضه را به ۶هزار تن رساند.

با رقابت کارگزاران بر سر این کالا ۶هزار تن کالا معامله شد. نرخ آن ۱۰هزار و ۶۱۱ریال بود. سبد میلگرد ۱۸-A۳ تا ۲۸ سلف ۳۱/۴/۸۷، ۲هزار و ۸۰تن با نرخ ۱۰هزار و ۱۰۰ریال عرضه شد، اما با توجه به افزایش نرخ دیگر محصولات ذوب‌آهن نرخ پایه این کالا به ۱۰هزار و ۳۰۰ریال رسید.

حجم تقاضا برای این کالا با نرخ ۱۰هزار و ۱۰۰ریال بالا بود، اما برای ۱۰هزار و ۳۰۰ریال تقاضا کم شد و بدین ترتیب با توجه افزایش حجم عرضه همان مقدار کالا یک هزار و ۵۶۰ تن با نرخ پیشنهادی معامله شد.