گروه بورس کالا- درخواست ۴ متقاضی دریافت کارگزاری از سوی هیات‌مدیره سازمان بورس مورد موافقت قرار گرفت و تایید شد.

با تایید این تقاضاها از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار ۴کارگزار دیگر با طی مراحل اداری می‌توانند کار خود را در رینگ مبادلاتی بورس کالا آغاز کنند.

شرکت‌های کارگزاری باستان، بورس کالای خاورمیانه، میثاق الانوار و دنیای فلز با سرمایه ۳۰میلیارد ریال مجوز فعالیت در بورس کالای ایران را دریافت کردند.

طبق اطلاعیه سازمان بورس و اوراق بهادار شرکت‌های کارگزاری فوق ملزم به رعایت نکات ذیل هستند:

الف) موسسان شرکت‌های کارگزاری مذکور، ظرف سه سال از تاسیس شرکت کارگزاری، نمی‌توانند سهام یا حق رای خود را حتی از طریق وکالت به دیگری منتقل کنند. متن تعهد‌نامه موسسان در این زمینه، به پیشنهاد مشترک معاونت حقوقی و معاونت نظارت بر نهادهای مالی و تایید رییس سازمان تعیین می‌شود.

ب) نام‌های پیشنهادی برای شرکت‌های کارگزاری مذکور، با موافقت معاونت نظارت بر نهادهای مالی و تایید رییس سازمان قابل تغییر است. همچنین تغییر موسسان یا درصد سهامداری آنها، مشروط به اینکه مجموع امتیاز موسسان کمتر از امتیاز کسب شده بر اساس شرایط فعلی نشود با تایید رییس سازمان بلامانع است.

ج)امتیازات کسب شده، بر اساس اطلاعات ارائه شده از طرف موسسان بوده است و چنانچه در هر مرحله از تاسیس یا پس از تاسیس شرکت کارگزاری خلاف آن اثبات شود، مجوز تاسیس شرکت کارگزاری لغو و با متخلف مطابق مقررات رفتار خواهد شد. د) با توجه به اینکه تعداد متقاضیان تاسیس شرکت‌های کارگزاری که بر اساس بندهای فوق، موفق به اخذ مجوز تاسیس شده‌اند، کمتر از تعداد مورد نظر هیات‌مدیره است، لذا از تاریخ ابلاغ مصوبه به مدت ۲۰روز برای رفع اشکالات به ایشان فرصت داده می‌شود.

مقرر شد اختلافات آن دسته از فعالان بازار اوراق بهادار، (موضوع ماده ۳۶ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران) که فاقد کانون مربوطه هستند، در کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار حل و فصل شود. یادآوری می‌شود سازمان بورس و اوراق بهادار ۶درخواست دیگر برای دریافت دفاتر کارگزاری را نیز در دست بررسی دارد که به دلیل نقص در پرونده یا ذی‌نفع بودن در مبادلات فولاد یا کارگزاری‌های دیگر آنها را ناقص تشخیص داده و از همین رو نواقص پرونده‌ها به متقاضیان ابلاغ می‌شود شده که تا ۲۰روز نیز به آنها فرصت داده می‌شود تا نواقص پرونده‌های خود را تکمیل کنند.

طبق اظهارات اعضای هیات‌مدیره امکان فراخوان مجدد وجود ندارد و به متقاضیان فرصت داده می‌شود تا نواقص مدارک خود را اصلاح کنند.