متوسط قیمت آلومینیوم 3470 دلار

گروه بورس کالا - شرکت تحقیقاتی CRU که در لندن واقع است، اعلام کرد که تولید آلومینیوم در چین، بزرگترین تولیدکننده جهان، با توجه به مشکلات به وجود آمده برای تامین انرژی در این کشور، امسال با نرخ کمتری رشد پیدا خواهد کرد. به گزارش بلومبرگ، پل رابینسون، مدیر بخش تحقیقات فلزات غیر آهنی گفت: تولیدات آلومینیوم چین در سال جاری ۱۷درصد و به عبارتی ۲/۲میلیون تن افزایش پیدا می‌کند، در حالی که سال گذشته تولیدات آلومینیوم چین ۳۴درصد افزایش داشت. چین در سال گذشته ۶/۱۲میلیون تن آلومینیوم تولید کرد.

رابینسون گفت: بحث عرضه و تقاضای اصولی در بازار آلومینیوم تعادل میان این دو شاخص رو به بهبود است. اما به هر حال این وضعیت در حالت شکننده‌ای قرار دارد و من پیش‌بینی می‌کنم هرگونه کاهش جدی و قابل توجه دیگر در تولیدات آلومینیوم چین در ادامه سال تاثیر جدی و شدیدی بر روی قیمت‌های آلومینیوم خواهد داشت. قیمت آلومینیوم در ماه مارس همزمان با بدترین زمستان ۵۰ سال اخیر در چین و مشکلات مربوط به تامین انرژی در آفریقای جنوبی که باعث کاهش تولیدات آلومینیوم شد، به شدت بالا رفت. با توجه به آمار منتشره از سوی CRU در نیمه اول امسال چین ۴۵۰۰۰۰ تن از ظرفیت تولیداتش را از دست داد که این میزان برابر با ۴درصد از مجموع تولیدات این کشور در سال گذشته بود. رابینسون گفت: ۶۵۰هزار تن ظرفیت تولید آلومینیوم در «سیشوان» بعد از زلزله مشکل جدی در تولید نخواهند داشت. در سیشوان چهار کارخانه آلومینیوم «میشان اوستر» با ظرفیت ۲۵۰هزار تن در سال، «گوانگ‌یوان» با ظرفیت ۱۲۵هزار تن در سال، «تیانتای آلومینیوم» و «دونگ‌چن» که هر کدام ظرفیت تولید ۶۰هزار تن آلومینیوم در سال را دارند، تولیدکنندگان عمده آلومینیوم در آن منطقه هستند.

از سویی سازمان صنعت فلزات غیر آهنی چین نیز اعلام کرد که رشد تولید آلومینیوم اولیه این کشور در سال جاری و سال آینده با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، روند نزولی خواهد داشت. این سازمان پیش‌بینی کرد تولید آلومینیوم چین در سال جاری به ۱۵میلیون تن برسد که این میزان ۱۹درصد از سال گذشته بیشتر است، اما نرخ رشد سالانه نسبت به سال گذشته ۱۵درصد کاهش پیدا می‌کند.

این سازمان اخیرا اعلام کرد که در پیش‌بینی قبلی خود مبنی بر تولید ۵/۱۵میلیون تن آلومینیوم اولیه در سال جاری توسط چین به علت زمستان بی‌سابقه امسال محقق نخواهد شد و پیش‌بینی جدید این سازمان تولید ۱۵میلیون تن آلومینیوم اولیه توسط چین در سال ۲۰۰۸ است. تولید آلومینیوم چین در سه ماه اول امسال ۱۲/۳میلیون تن بود که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۹/۷درصد رشد داشت. همچنین پیش‌بینی می‌شود مصرف آلومینیوم چین در سال جاری به ۴۶/۱۵میلیون تن برسد که ۲۹درصد نسبت به سال گذشته بیشتر خواهد بود و چین در سه ماه پایانی سال به واردکننده اصلی و مطلق آلومینیوم تبدیل می‌شود. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در سال آینده متوسط قیمت نقدی آلومینیوم در بورس‌فلزات لندن به ۴۵۰۰دلار در هر تن برسد.

پیش‌بینی آنها برای متوسط قیمت آلومینیوم در LME در سال ۲۰۰۸، ۳۴۷۰دلار در هر تن است.