گروه بورس کالا - زهرا مسافر: طی هفته آخر اردیبهشت ماه جاری آرامش در بازار غیر رسمی آهن حاکم بود. طی چند هفته اخیر عرضه‌های سنگین فولاد مبارکه و ذوب‌آهن اصفهان در تالار بورس کالای ایران موجب شد تا نقدینگی زیادی از بازار جمع‌آوری شود.

از سویی دیگر عرضه محصولات ذوب‌آهن طی یک هفته اخیر در بورس کالا به قیمت پایه متوسط هر کیلو ۹۵۵تومان موجب شد تا قیمت آهن در بازار غیر رسمی از ثبات برخوردار شود.

در هفته منتهی به پایان اردیبهشت ماه جاری قیمت آهن در بازار غیر رسمی باثبات بود، به گونه‌ای که در روز سه‌شنبه گذشته بیست و هشتم ماه مدت یاد شده میلگرد تولیدی اغلب فولادسازان بخش‌خصوصی و دولتی‌ها بدون تغییر قیمت عرضه شدند. در مدت یاد شده میلگرد ۱۰ آجدار شاخه اردبیل با کاهش ۴/۰درصدی در هر کیلو به مبلغ ۱۱هزار و ۲۰۰ریال به فروش رسید.

در این مدت، میلگرد تولیدی الیگودرز نیز با افت قیمت در بازار تهران مورد مبادله قرار گرفت.

در مبادلات روز یکشنبه بیست و نهم اردیبهشت ماه جاری قیمت آهن با کاهش مواجه شد، به طوری که میلگرد ۱۰ آجدار شاخه البرز با کاهش ۴/۰درصدی در هر کیلو به مبلغ ۱۱هزار و ۲۰۰ریال به فروش رسید.

در مدت مورد بررسی به رغم ثبات و کاهش قیمت میلگرد اغلب کارخانه‌ها، اما نبشی ۸ تا ۱۰ شش‌متری آریان‌فولاد با رشد ۸/۱درصدی در هر کیلو روبه‌رو شد. در معاملات روز یکشنبه گذشته بازار تهران محصولات فولادی نیز با کاهش قیمت رو‌به‌رو بود به‌گونه‌ای که شبکه میلگردی تولید فولاد بافت با افت ۸/۲درصدی در هر کیلو عرضه شدند.

در مبادلات روز دوشنبه هفته گذشته قیمت میلگرد در بازار غیررسمی همچنان از ثبات برخوردار بود به‌گونه‌ای که میلگرد ۱۰ آجدار شاخه البرز و شبکه میلگردی (مش) ۶ و ۸ آجدار فولاد بافت از افت ۴/۰درصدی و ۷/۰درصدی در هر کیلو مورد مبادله قرار گرفت. روز سه‌شنبه هفته گذشته نیز بازار میلگرد آرام بود به‌طوری‌که در این روز قیمت میلگرد روند کاهشی داشت.

در این مدت میلگرد ۱۰ آجدار شاخه اردبیل با افت ۴/۰درصدی در هر کیلو عرضه شد. درمدت یاد شده، شبکه میلگردی (مش) آجدار و ساده فولاد بافت با کاهش ۴/۱ درصدی در هر کیلو به فروش رسیدند. در روز مورد بررسی، شبکه میلگردی ۸ آجدار فولاد بافت نیز با افت ۵/۱ درصدی در هر کیلو در بازار غیررسمی داد‌و‌ستد شد، اما در این روز میلگرد تولیدی مابقی کارخانه‌ها از ثبات قیمت برخوردار بودند.

در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته باوجود افزایش قیمت پایه محصولات ذوب‌آهن اصفهان و عرضه آنها در بورس کالا، اما قیمت آهن در بازار غیررسمی همچنان از ثبات قیمت برخوردار بود.

در مدت یادشده میلگرد تولیدی اغلب کارخانه‌ها بدون تغییر قیمت عرضه شدند و تنها فولاد آذربایجان افزایش نرخ داشت. در این مدت، تنها میلگرد سایز ۱۴ تا ۲۵ آجدار فولاد آذربایجان با رشد ۴/۰ درصدی در هر کیلو نسبت به روز قبل از آن و به مبلغ ۱۰ هزارو ۱۵۰ ریال به فروش رسید. در هفته‌ای که گذشت تیرآهن با نوسان قیمت روبه‌رو بود به گونه‌ای که در شنبه گذشته قیمت تیرآهن کاهش داشت. در مدت یاد شده هر شاخه تیرآهن ۱۴، ۱۶ و ۱۸ و ۲۷ با افت ۱۵هزار ریالی، ۵هزار ریالی و ۱۰هزار ریالی و ۳۰هزار ریالی در بازار غیررسمی مورد مبادله قرار گرفتند. در این مدت، در حالی که هر شاخه تیرآهن ۲۰ و ۲۴ بدون تغییر قیمت در بازار غیررسمی عرضه شده‌اند هر شاخه تیرآهن ۲۲ با رشد ۳۰هزار ریالی به فروش رسید.

در مبادلات روز یکشنبه گذشته هر شاخه تیرآهن ۱۶ و ۱۸ با افزایش ۵ و ۱۰هزار ریالی و هر شاخه تیرآهن ۲۲ و ۲۷ با کاهش ۱۰ و ۴۰هزار ریالی در بازار غیررسمی دادوستد شدند. در روز مورد بررسی اما هر شاخه تیرآهن ۱۴، ۲۰ و ۲۴بدون تغییر قیمت در بازار تهران مورد مبادله قرار گرفتند. روز دوشنبه نیز بازار تیرآهن با نوسان قیمت روبه‌رو بود به طوری که سبد تیرآهن ریز (۱۴، ۱۶ و ۱۸) با رشد قیمت ۱۵هزار ریالی، ۳هزار ریالی و ۵هزار ریالی مواجه شدند. اما در این روز، به رغم ثبات قیمت هر شاخه تیرآهن ۲۰، ۲۲ و ۲۷ اما هر شاخه تیر‌آهن ۲۴ با کاهش قیمت ۲۰هزار ریالی به فروش رسید.

در مبادلات روز سه‌شنبه گذشته تیرآهن با رشد قیمت روبه‌رو شد به گونه‌ای که هر شاخه تیرآهن ۱۶ و ۱۸ و ۲۰ با افزایش ۳۲، ۳۵ و ۵۰هزار ریالی مواجه شدند. در این مدت، سبد تیرآهن درشت نیز (۲۲، ۲۴ و ۲۷) با رشد ۵۰، ۴۰ و ۵۰هزار ریالی در بازار غیررسمی مورد مبادله قرار گرفتند.

نوسان قیمت تیرآهن به روز چهارشنبه آخرین روز کاری هفته گذشته کشیده شد به طوری که هر شاخه تیرآهن ۱۴ با رشد ۵هزار ریالی و هر شاخه تیرآهن ۱۶ با کاهش ۵هزار ریالی مورد مبادله قرار گرفت.

در مبادلات این روز، به رغم افت قیمت ۳۰هزار ریالی و ۱۱هزار ریالی هر شاخه تیرآهن ۲۰ و ۲۲ اما هر شاخه تیرآهن ۲۴ و ۲۷ با افزایش ۶۰هزار ریالی و ۳۰هزار ریالی عرضه شدند.