گروه بورس کالا- طی هفته جاری و در روز سه‌شنبه قیر به عنوان دومین کالای رینگ صادراتی بورس کالا در تالار معاملات این بورس عرضه می‌شود.

بنا بر این گزارش، راه‌اندازی رینگ صادراتی بورس کالا از زمان مطرح شدن آن در این بازار با کش و قوس‌های فراوانی همراه بود که از مهم‌ترین آنها می‌توان به اختلاف نظرهایی که در مورد نحوه پذیرش نفت به عنوان نخستین کالای رینگ صادراتی وجود داشت، اشاره کرد.

طبق دستورالعمل جدید پذیرش کالا که به تصویب و تایید سازمان بورس رسیده است، کلیه محصولاتی که بنا است در این تالار مورد معامله قرار گیرند، باید طبق این دستورالعمل مراحل پذیرش را طی کنند. این در حالی است که پذیرش نفتا در رینگ صادراتی قبل از تصویب دستورالعمل مذکور مطرح شده بود ضمن اینکه مدیران بورس کالا و شرکت‌های عرضه‌کننده نیز با استناد به مصوبه هیات دولت، محصولات پتروشیمی را از این قاعده مستثنی می‌دانستند. از این رو و به رغم آمادگی عرضه‌کننده، معامله این کالا ۳ هفته طول کشید؛ اما نهایتا با تحقق آن، موفقیتی بزرگ در کارنامه بورس کالا رقم خورد. اما قیر که به عنوان دومین کالای پتروشیمی در رینگ صادراتی عرضه می‌شود، بیش از ۴ ماه است که در بورس کالای ایران معامله شده و قطعا بازار آن با چالش‌هایی که نفتا در این مدت مواجه بود لزوماً روبه‌‌رو نخواهد شد. در همین راستا تاجیک، مدیر فروش نفت جی،

اعلام کرد: این شرکت به احتمال زیاد با نرخ ۳۷۵دلار کالای خود را در رینگ صادراتی بورس کالا در روز سه‌شنبه عرضه خواهد کرد. رضایی‌پور، مدیر فروش نفت پاسارگاد نیز در خصوص عرضه محصولات این شرکت در رینگ صادراتی طی هفته‌های آینده ابراز امیدواری کرد. یعقوبی، مدیر اتاق پایاپای بورس نیز در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به عرضه نفت در رینگ صادراتی گفت: عرضه محصول قیر در رینگ صادراتی مشکلی نداشته و سه‌شنبه معامله می‌شود. وی گفت: سایر محصولات پتروشیمی نیز به مرور وارد این رینگ خواهد شد.