نزاع برای خرید «سرورق»

گروه بورس کالا- این روزها اختلاف نظر بر سر قیمت «سرورق» بین فولاد مبارکه اصفهان و مصرف‌کنندگان واقعی (نه دلالان) این محصول به بالاترین حد خود رسیده است. این نزاع در شرایطی به اوج خود رسیده که برخی از مصرف‌کنندگان سرورق در حال گسترش دایره اعتراضات خود بر سر واقعی کردن نرخ سرورق هستند. دوشنبه هفته جاری وقتی مبارکه ۲۰۰۰تن از این محصول را به قیمت بالای ۷۰۰تومان در هر کیلو به روی رینگ بورس کالا آورد مصرف‌کنندگان با اعلام مخالفت خود مبنی بر گران بودن این کالا از هر گونه خرید امتناع کردند و قیمت زیر ۷۰۰تومان (۶۵۰تومان) را به این شرکت فولادساز پیشنهاد دادند حتی حدود ۵۰۰ تن تقاضا هم از سوی مصرف‌کنندگان ثبت شد، اما باز هم مبارکه با قیمت زیر ۷۰۰تومان موافقت نکرد که نتیجه آن این بود که معامله‌ای انجام نشد.

خریداران سرورق اعتقاد دارند که قیمت این محصول باید همانند گذشته و معادل ۷۳درصد قیمت ورق گرم، که معادل ۶۵۴تومان است قیمت بخورد (در‌حال‌حاضر قیمت ورق گرمC در بورس کالا معادل ۸۹۰تومان در هر کیلو است)، اما مبارکه معتقد است که به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه (ذوبی) مقدور به ارائه این کالا زیر کیلویی ۷۰۰تومان نیست. اما با اینکه دیروز خریدار سرورق حتی با معامله این کالا با قیمت‌های ۶۶۰ تا ۷۰۰تومان موافقت کرده بودند، اما باز هم مبارکه‌ساز مخالفت خود را با این قیمت‌ها به صدا درآورد.

در حال حاضر تولیدکنندگان نورد فولاد، سرورق را کیلویی به طور میانگین ۷۰۰تومان می‌خرند و بعد از تبدیل به سپری و تسمه صنعتی آن را کیلویی ۹۳۰ تا ۹۴۰تومان می‌فروشند این دسته از تولیدکنندگان می‌گویند اگر سرورق را از بورس کالا کیلویی بالای ۷۰۰تومان بخرند با توجه به هزینه های تبدیل، کارگری و.... سودی نصیبشان نمی‌شود و درنهایت باید در کارخانه‌هایشان را ببندند.

به نظر می‌رسد تولید تسمه صنعتی و سپری در کشور دارای مزیت است؛ چرا که قیمت وارداتی آن از ترکیه و آلمان کیلویی بالای ۱۵۰۰تومان است در صورتی که قیمت داخلی همین کالا حدود ۹۴۰تومان است.

تولیدکنندگان سپری و تسمه اعتقاد دارند که در شرایطی که تولید این کالا در کشور دارای مزیت نسبی است نباید مبارکه با رشد ۱۵۰تومانی قیمت سرورق طی یک هفته بازار را به هم بریزد.

گفتنی است آخرین قیمت سرورق در بورس کالا کیلویی ۷۳۵تومان رقم خورده است.