گروه بورس کالا- دیروز برای سومین بار طی سه هفته گذشته، تالار شرکت بورس کالای ایران شاهد عرضه کالای نفتا در رینگ صادراتی بود که بالاخره این معامله انجام شد.

بنابراین گزارش، در حالی که شرکت بورس کالای ایران از هفدهم اردیبهشت ماه، روزهای سه‌شنبه را به معامله نفت در رینگ صادراتی اختصاص داده، اما طی این مدت فروشنده موفق به فروش کالای خود دراین تالار نشده بود اما دیروز ۲۰هزار تن نفتای سنگین با نرخ تنی ۱۱ دلار پایین‌تر از نرخ نشریه Platt در روز تحویل معامله شد. گفته می‌شود در حال حاضر نرخ این کالا ۹۹۰دلار در بازار جهانی است. با این معامله نخستین معامله رینگ صادراتی بورس کالا انجام شد اما به گفته یک منبع آگاه قطعیت این معامله پس از نظر سازمان بورس، رسمی خواهد شد.

هفته گذشته عدم آموزش کارگزاران شرکت بورس برای انجام معاملات و عدم حضور نماینده شرکت ملی پخش و پالایش برای تشریح چگونگی معاملات، افتتاح رینگ صادراتی را با ناکامی مواجه ساخت.

اما ابهام در چگونگی تعیین قیمت فرآورده‌های نفتی و نحوه انجام معاملات در رینگ صادراتی (در به کارگیری یکی از دو روش هماهنگ کردن قیمت خرید کالا با تاریخ سررسید یا تعیین قیمت خرید محصول بر اساس تاریخ سررسید) و گشایش LC، فعالان شرکت بورس کالا را در سر در گمی قرار داده است.

به گزارش موج در این حال یک منبع آگاه با اشاره به بررسی‌های مکرر تبعات افتتاح رینگ صادراتی از سوی وزارت نفت، می‌گوید: طرح افتتاح رینگ صادراتی تاکنون ۷ بار از سوی وزارت نفت مورد بررسی قرار گرفته است .

وی با بیان اینکه «اجرای هر طرحی دارای نقاط قوت و ضعف می‌باشد» تاکید می‌کند: افتتاح رینگ صادراتی در نظام اقتصادی ایران یک ضرورت انکارناپذیر است که می‌توان با اجرایی شدن آن و ارائه راهکارهای مناسب حین عملیاتی شدن، نقاط ضعف را به حداقل ممکن رساند.