شانا - مدیرعامل شرکت سی.ام.ای.آی خاورمیانه گفت: افزایش ظرفیت تولید اتیلن در خاورمیانه ممکن است باعث اشباع بازار و کاهش تقاضای این محصول شود. پاتریک رونی، با اشاره به چشم‌انداز بازار اتیلن، افزود: تولید کنندگان اتیلن منطقه خاورمیانه در استفاده از مواد خام اعم از نفت و گاز ارزان صاحب امتیاز هستند و در مقابل تولید کنندگانی که در سراسر جهان اتیلن را از نفتا تولید می‌کنند، محدودیت‌هایی دارند.

وی تصریح کرد: با ادامه این روند مجتمع‌های پتروشیمی که اتیلن را با نفتا تولید می‌کنند با خطر تعطیلی رو به رو هستند؛ چرا که برای تولیدکنندگان اتیلن در آمریکای شمالی امکان رقابت با تولید کنندگان خاورمیانه و به ویژه ایران و عربستان وجود ندارد. رونی ورشکستگی تولید کنندگان اتیلن از نفتا را اجتناب ناپذیر خواند و اظهار داشت: سرمایه‌گذاران نفتا در کشورهای تایلند، چین و سنگاپور برای رقابت با تولید کنندگان اتیلن به ویژه ایران و عربستان امکان سرمایه‌گذاری دارند.

وی با تاکید بر این که ایران و عربستان به طور قطع در آینده تولیدکنندگان یکه تاز آینده خواهند بود، ادامه داد: تا سال ۲۰۰۹ میلادی با توجه به افزایش قیمت نفت تولید کنندگان نفتا مجبور به تعطیلی مجتمع‌های خود و آغاز استراتژی سرمایه‌گذاری در کشورهای چین، تایلند و سنگاپور خواهند شد.

مدیرعامل شرکت سی.ام.ای.آی خاورمیانه یادآور شد: با وجود کاهش موضعی تقاضا نسبت به اتیلن، روند استفاده از این ماده اولیه همچنان افزایش خواهد یافت.