گروه بورس کالا - زهرا مسافر: قیمت ناودانی در بازار غیررسمی در دو ماهه نخست سال جاری نسبت به سال گذشته به طور میانگین 5/57درصد در هر شاخه رشد یافت.

موج افزایش قیمت‌های محصولات فولادی و شمش در بازارهای جهانی خیلی سریع به بازار داخلی کشیده شد؛ به گونه‌ای که با تحویل سال 87 شاهد رشد قیمت‌ها بودیم.
پس از تعطیلات نوروزی قیمت انواع محصولات فولادی از جمله میلگرد، تیرآهن، ورق و نبشی و ناودانی در بازار غیررسمی و حتی در معاملات خرده‌فروشی با افزایش روبه‌رو شد که البته هم‌اکنون به دلایل مختلف از جمله نبود نقدینگی لازم در بازار، کاهش دستوری قیمت محصولات فولادی بخش دولتی شاهد روند نزولی برخی محصولات مانند میلگرد و تیرآهن در این بازار هستیم.
اما براساس آمارهای موجود ناودانی که جزو مقاطع ساختمانی است نیز نسبت به ماه پایانی سال 86 رشد زیادی را تجربه کرده است.
این در حالی است که زمانی که ذوب‌آهن اصفهان در تاریخ هفدهم اردیبهشت‌ماه با عرضه مناسب به جوسازی در مقاطع ساختمانی پایان داد، اما در هفته بعد مدعیان این امر که تقاضا بیشتر از عرضه است، حاضر به خرید قیمت‌های مدت یادشده نشدند و خواستار کاهش قیمت عرضه از سوی ذوب‌آهن بودند که این امر به سونامی قیمت‌های ناودانی در بازار خرده‌فروشی دامن زد.
براین اساس، ناودانی نمره 6 که در تاریخ بیست و هشتم بهمن‌ماه سال 86 به مبلغ هر شاخه 69هزار تومان معامله شد، در هجدهم فروردین به 85هزار تومان و در بیستم اردیبهشت‌ماه جاری به نرخ 95هزار تومان رسید که از رشد 27درصدی برخوردار بود.
قیمت هر شاخه ناودانی نمره ۸ نیز در بیستم اردیبهشت ماه جاری با رشد ۳۸درصدی نسبت به پایان بهمن‌ماه سال ۸۶ روبه‌رو شد؛ به طوری که از مبلغ ۷۷هزار تومان به نرخ ۱۲۵هزار تومان در سطح خرده‌فروشی معامله شد.
ناودانی نمره 10 از 97هزار تومان در پایان بهمن ماه سال 86 به مبلغ 140هزار تومان در بیستم اردیبهشت ماه سال جاری رسید که افزایش حدود 40درصدی را تجربه کرد.
ناودانی نمره ۱۲ نیز در بیستم اردیبهشت ماه جاری نسبت به پایان بهمن ماه سال ۸۶ از رشدی ۹۲درصدی برخوردار بود؛ به گونه‌ای که از ۱۳هزار تومان به نرخ هر شاخه ۱۷۵هزار تومان به فروش رسید.
همچنین هر کیلو شاخه 14 از 138هزار تومان در پایان بهمن ماه سال 86 به نرخ 255هزار تومان در بیستم اردیبهشت ماه جاری افزایش یافت که با رشد حدود 60درصدی در سطح خرده‌فروشی مواجه شد.
ناودانی سایز ۱۶ تا ۲۰ نیز در بیستم اردیبهشت ماه جاری نسبت به پایان بهمن ماه سال ۸۶ با رشد حدود ۴۰درصدی، ۹۴درصدی و ۹۳درصد روبه‌رو شدند؛ به گونه‌ای که این مقاطع به ترتیب به مبلغ ۲۴۵هزار تومان، ۳۸۵هزار تومان و ۳۷۵هزار تومان در سطح خرده‌فروشی مورد مبادله قرار گرفتند.