اشتیاق بازار برای خرید فولاد از «بورس»

منیژه حیاتی: هرچند طی هفته‌های اخیر عرضه‌های سنگین فولاد مبارکه و ذوب‌آهن اصفهان در تالار بورس کالای ایران نقدینگی زیادی را از بازار جمع کرده و به نظر می‌رسید بازار توان جذب عرضه‌های بعدی این دو شرکت را از دست داده باشد، اما دیروز با تقویت نسبی نقدینگی بازار و ارزان‌فروشی ذوب‌آهن اغلب کالاهای این شرکت با تقاضای بالای بازار و هجوم خریداران مواجه شد. هرچند در مورد خرید برخی کالای این شرکت همچون سبد تیرآهن و میلگرد، میلگرد ۱۴/۱۲-A۲، میلگرد ۲۵/۲۲-A۲ و سبد میلگرد A۲-A۳ در ابتدا خریداران تردید داشتند، اما در پایان زمان معاملات رینگ فلزی، چند خریدار برای خرید دو کالای سبد تیرآهن و میلگرد و سبد میلگرد A۲-A۳ اعلام آمادگی کردند. بدین ترتیب تنها سبد میلگرد۱۴-۱۲-A۲ و میلگرد ۲۵ و ۲۲-A۱ این شرکت فروش نرفت.

دیروز محصولات ذوب‌آهن اصفهان به جز در ۳ عرضه که به رقابت کارگزاران و رشد قیمت‌ها منجر شد، در دیگر عرضه‌ها با ثبات نرخ همراه شد و در نهایت اغلب کالاهای عرضه شده با نرخ پیشنهادی ذوب‌آهن به فروش رفت. البته هرچند حجم تقاضای بازار در مقایسه با حجم عرضه بالاتر بود، اما یکی از دلایلی که به تثبیت نرخ محصولات ذوب‌آهن در معاملات دیروز بورس منجر شد و از رقابتی شدن معاملات جلوگیری کرد، پاسخگویی ذوب‌آهن به تقاضای بازار و بالا بردن سقف حجم عرضه توسط این شرکت بود.

با توجه به اینکه بازار در‌حال‌حاضر تا حدودی توانسته توان نقدینگی خود را بالا ببرد، با در نظر گرفتن احتمال رشد قیمت‌ها در ماه‌های آینده خریداران دیروز حداکثر توان خرید خود را برای خرید این کالاها به کار بستند. هرچند در عین حال نسبت به خرید با نرخ‌های بالاتر و رقابت صددرصدی بر روی کالاها تردید داشتند.

دیروز پس از آنکه ذوب‌آهن سبد تیرآهن و میلگرد خود را که ۲ هفته قبل در بازار با نرخ ۹هزار و ۳۵۰ریال به فروش رسانده بود، با همین نرخ عرضه کرد. در مقابل، خریداران نرخ ۸هزار و ۹۰۰ را قبول کردند و به دلیل عدم توافق خریدار و فروشنده، این عرضه از تابلو حذف شد. اما همان‌طور که گفته شد، در زمان مچینگ این کالا، بنا به درخواست خریداران، ۴هزار و ۶۲۰ تن عرضه شد که در مقابل ۲هزار و ۲۰۰ تن از آن با نرخ ۹هزار و ۳۵۰ ریال معامله شد. سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۴-A۳ ذوب‌آهن سلف ۳۱/۳/۸۷، ۱۰۰۰ تن با نرخ ۹هزار و ۵۵۰ ریال عرضه شد که خریداران ۴هزار تن با نرخ ۹هزار ریال را پیشنهاد دادند. ذوب‌آهن اعلام کرد در صورت پذیرش نرخ پیشنهادی توسط خریداران، حجم عرضه را بالا خواهد برد. در نتیجه با پذیرش نرخ ۹هزار و ۵۵۰ریالی، ۴هزار تن از این کالا به فروش رفت.

سبد میلگرد ۳۲ تا ۱۰-A۳ ذوب‌آهن سلف ۳۱/۳/۸۷ در ابتدا یک‌هزار و ۲۹۰ تن با نرخ ۹هزار و ۶۰۰ ریال عرضه شد که در مقابل ۱۵هزار و ۴۸۰ تن تقاضا برای آن ثبت شد. با توجه به این مساله ذوب‌آهن با همان پیش شرط قبلی یعنی پذیرش نرخ توسط خریداران نسبت به جواب دادن به تقاضای بازار اعلام آمادگی کرد. نهایتا با موافقت برخی خریداران با نرخ ذوب‌آهن در نهایت ۷هزار و ۷۴۰ تن از این کالا با نرخ ۹هزار و ۶۰۰ ریال معامله شد.

سبد میلگرد ۲۵ - ۱۴- ۳اA ذوب‌آهن، سلف ۳۱/۳/۸۷، ۳۶۰ تن با نرخ ۹هزار و ۶۰۰ ریال عرضه شد، اما تقاضا برای آن ۲هزار و ۱۶۰ تن به ثبت رسید.

در نتیجه با افزایش سقف عرضه توسط ذوب‌آهن، ۲هزار و ۵۲۰ تن از این کالا با نرخ اعلام شده معامله شد.

میلگرد ۳۲، ۲۸، ۲۵ و ۲۲-۲اA ذوب‌آهن اصفهان سلف ۳۱/۳/۸۷، ۴هزار تن با نرخ ۹هزار و ۵۰۰ ریال عرضه شد که با توجه به تقاضای بالای بازار این شرکت حجم عرضه را به ۸هزار تن افزایش داد، اما با توجه به این که ۸هزار و ۴۰۰ تن تقاضا نرخ را پذیرفته بودند، ذوب‌آهن ۴۰۰ تن دیگر هم به این عرضه اضافه کرد و نهایتا ۸هزار و ۴۰۰ تن با نرخ ۹هزار و ۵۰۰ ریال معامله شد.

سبد تیرآهن ۱۴ تا ۲۷ این شرکت در ابتدا ۲۲۰ تن با نرخ ۹هزار و ۳۰۰ ریال عرضه شد که با توجه به تقاضای بالای بازار، ذوب‌آهن عرضه خود را به ۱۰ برابر افزایش داد.

با توجه به این که تنها بخشی از خریداران نرخ را پذیرفته‌ بودند بقیه خریداران از سیستم خارج شدند، اما باز هم تقاضا به نسبت عرضه زیاد بود.

در نتیجه ذوب‌آهن عرضه را مجددا افزایش داد و به ۳هزار و ۳۰۰ تن رساند.

اما تقاضا ۴هزار و ۸۴۰ تن بود با توجه به این امر بازار به رقابت کشیده شد و نرخ در بالاترین رقم به ۹هزار و ۳۶۴ ریال رسید در نتیجه تفاوت آن با پایین‌ترین نرخ ثبت شده برای این کالا به ۱۹ ریال رسید.

قیمت پایان در نهایت ۹هزار و ۳۴۵ ریال به ثبت رسید و متوسط آن ۹هزار و ۳۵۳ بود.

سبد میلگرد ۲۰ تا ۱۰-۲اA این شرکت سلف ۳۱/۳/۸۷، ۴۴۰ تن با نرخ ۹هزار و ۵۵۰ ریال عرضه شد که در مقابل ۱۱هزار تن تقاضا برای آن ثبت شد. نرخ پیشنهادی خریداران ۹هزار و ۳۲۰ ریال بود که پس از افزایش حجم عرضه به ۴هزار و ۱۴۰ تن، ۸هزار و ۱۴۰ تن از تقاضای ثبت شده، نرخ ذوب‌آهن را قبول کرد.

به‌رغم افزایش حجم عرضه، تقاضا باز هم به نسبت زیاد بود در نتیجه بازار به رقابت کشیده شد و خریداران بالاترین نرخ پیشنهادی را به ۹هزار و ۶۲۷ریال رساندند.

در نتیجه ۴هزار و ۴۰۰تن از این کالا با نرخ میانگین ۹هزار و ۶۰۲ریال معامله شد. فاصله پایین‌ترین و بالاترین نرخ این کالا ۲۵ریال بود.

میلگرد ۱۴-۳اA ذوب‌آهن سلف۳۱ /۳/ ۸۷ ، ۶۰۰تن با نرخ ۹هزار و ۶۰۰ ریال عرضه شد که کل عرضه را ذوب‌آهن با توجه به تقاضای ۹هزار و ۳۶۰ تنی به ۴هزار و ۲۰۰ تن افزایش داد.

۸هزار و ۷۶۰تن تقاضا نرخ این کالا را قبول کردند که این مقدار باز هم از کل حجم عرضه بیشتر بود.

در نتیجه بازار رقابتی شده و در بالاترین نرخ به ۹هزار و ۶۷۳ ریال رسید. در نتیجه ۴هزار و ۲۰۰ تن با نرخ میانگین ۹هزار و ۶۶۶ ریال معامله شد.

میلگرد ۲۵ و ۲۲-۱اA سلف۳۱ /۳ /۸۷، ۵۰۰ تن با نرخ ۱۰هزار و ۴۵۰ عرضه شد، اما خریدار ۹هزار ریال برای آن پیشنهاد داد که به دلیل عدم موافقت خریداران معامله نشد. سبد تیرآهن۲۲-۲۴ ذوب‌آهن سلف ۳۱/۳/۸۷، ۴۴۰تن با نرخ ۹هزار ریال عرضه شد. ذوب‌آهن با توجه به اینکه خریداران ۸هزار و ۵۰۰ ریال را پیشنهاد داده بودند، اعلام کرد در صورت پذیرش نرخ حجم عرضه را افزایش می‌دهد. با توجه به عدم موافقت خریداران، ذوب‌آهن نرخ خود را کاهش داد و به ۸هزار و ۹۰۰ ریال رساند. خریداران هم نرخ خود را به ۸هزار و ۶۵۰ریال رساندند.

نهایتا ۲۲۰ تن با نرخ ۸هزار و ۹۰۰ ریال معامله شد. سبد میلگرد ۳اA۱-A۲-A هم ۳هزار تن عرضه شد که در ابتدا برای آن

تقاضا نبود، اما در زمان مچینگ ۳هزار تن با نرخ ۹هزار و ۶۰۰ معامله شد.