گروه بورس کالا - حسین منصوری: روز چهارشنبه بازار پلی‌اتیلن سبک خطی در رینگ پتروشیمی بورس کالا با رشد تقاضا و استقبال خریداران برای این محصول رو‌به‌رو شد.

این کالا که نخستین محصول معامله شده در معاملات رینگ پتروشیمی بورس کالا محسوب می‌شود، درحالی با رشد تقاضا در بازار مواجه شده که در چند ماه اخیر معاملات آن بسیار محدود و با کاهش نرخ همراه بود، اما روز چهارشنبه به‌رغم اینکه تنها ۱۰۰۰ تن از این کالا توسط پتروشیمی امیر‌کبیر با نرخ ۱۴ هزارو ۷۰۰ ریال ثبت شده بود، در مقابل آن ۷ هزارو ۷۸۰ تن تقاضا درخواست شد که از این مقدار ۵ هزارو ۵۸۰ تن نرخ پیشنهادی عرضه کننده را قبول کرد.

به‌نظر می‌رسید باتوجه به تقاضای بازار، معاملات به رقابت کشیده شود اما درپی اعلام عرضه‌کننده مبنی بر آمادگی افزایش حجم عرضه، ناظر تالار به خریداران این اطمینان را داد که خریداران نگران افزایش نرخ نباشند و شرکت پتروشیمی امیر‌کبیر به‌دنبال افزایش نرخ نیست. درنتیجه باتوجه به پذیرش نرخ ۱۴ هزارو ۷۰۰ ریال، همین مقدار کالا به فروش رفت.

علی روحی، مدیرعامل کارگزاری بانک ملی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما در خصوص دلایل رونق بازار پلی‌اتیلن سبک خطی در بورس گفت: در یک مقطع کوتاه، برخی خریداران این کالا از محصول جایگزین پلی‌استایرن استفاده می‌کردند اما بعد از مدتی متوجه شدند این ماده نمی‌تواند جایگزین پلی‌اتیلن شود و به‌دلیل کیفیت برتر پلی‌اتیلن سبک، بازار مجددا به این ماده روی آورده و نسبت به خرید آن استقبال کرد.

این کارگزار بورس ابراز امیدواری کرد طی هفته جاری، با برگزاری اولین جلسه هیات پذیرش بورس کالا در قالب جدید، معاملات دیگر محصولات پیشنهاد شده توسط این کارگزاری در بورس رونق یابد.

وی کالاهایی که توسط این کارگزاری به هیات پذیرش کالا پیشنهاد شده را منو اتیلن کلایکول (MEG)، پلی اتیلن سبک خطی، پلی پروپیلن، پلی اتیلن ترفتالات گرید بطر‌ی، پلی‌اتیلن ترفتالات گریدالیاف، پلی‌اتیلن سنگین تزریقی و بوتادین استایرن (ABS) عنوان کرد.