منیژه حیاتی- روز سه‌شنبه رینگ صادراتی بورس کالا با عرضه ۶۰هزار تن نفتای سبک و سنگین کار خود را آغاز کرد، اما بنا به درخواست مشتریان جهت بررسی بیشتر بر روی کالا و نرخ آن معامله‌ای صورت نگرفت و عرضه مجدد آن به هفته آینده موکول شد. بنابراین گزارش، رینگ صادراتی بورس کالا که یکی از اهداف اصلی این بازار در بخش توسعه و بازاریابی محسوب می‌شود، پیش از ادغام بورس‌های کالایی قرار بود در رینگ فلزی آغاز به کار کند، اما با توجه به آمادگی عرضه‌کننده نفتای سبک و سنگین این رینگ کار خود را با محصولات پتروشیمی آغاز کرد.

زنگی‌آبادی، مدیر تالارهای بورس کالای ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ما درخصوص جزئیات عرضه نفتا گفت: نخستین محموله رینگ صادراتی ۳۰هزار تن نفتای سبک با نرخ ۹۱۳دلارو ۳۰هزار تن نفتای سنگین با نرخ ۹۰۵دلار بود که برای معامله آن نماینده‌ای از بورس نیویورک (نایمکس) از طریق تلفن و اینترنت با تالار بورس ارتباط برقرار کرد و به عنوان یک واسطه بین بورس و خریداران، در جریان چگونگی عرضه و قیمت‌ها قرار گرفت.

وی اظهار داشت: نماینده بورس نیویورک پس از این عرضه اعلام کرد، مشتری‌هایش قصد دارند بر روی این کالا و نرخ آن بررسی‌های بیشتری انجام دهند و به همین دلیل این کالا هفته آینده مجددا عرضه خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه صادرکنندگان داخلی هم می‌توانند در این رینگ فعالیت داشته باشند درخصوص عدم ثبت نرخ این کالا در جدول معاملات روزانه بورس گفت: با توجه به اینکه معامله‌ای صورت نگرفت، ترجیح داده شد تا پس از معامله قطعی و نرخ‌گذاری این کالا، در معاملات ثبت شود.

مدیر تالارهای بورس یکی از ضروریات حضور خریداران خارجی را در رینگ پتروشیمی دریافت کد از بورس ذکر کرد و گفت: قطعا رونق معاملات این کالا در بورس ارتباط مستقیمی با آشنایی بیشتر خریداران با این بازار دارد که به مرور زمان انجام خواهد شد.

گفتنی است عرضه نخستین محموله نفتا با حضور نمایندگان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران انجام شد.