سود بی‌سابقه کودلکو

بزرگ‌ترین شرکت معدنکاری مس جهان، شرکت ملی مس شیلی(کودلکو)، سود خالص ۶۶۵‌میلیون دلار را برای فصل نخست سال‌جاری اعلام کرده است، در حالیکه سود خالص این شرکت در همین دوره در سال ۲۰۰۷ پایینتر و در حد ۶۳۵‌میلیون دلار بود. با وجود اینکه شرکت مزبور سود پیش ـ مالیاتی بی‌سابقه ای بالغ بر ۰۲/۲بیلیون دلار در فصل نخست امسال تولید کرد، ۳۵/۱‌بیلیون دلار آن را بابت مالیات‌های مربوط به معدنکاری پرداخت نمود.

این مالیات‌ها شامل ۱۰‌درصد مشارکت کودلکو از محل فروش این شرکت در بودجه دفاعی شیلی(۴۲۲‌میلیون دلار)، مالیات بر درآمد (۸۳۸‌میلیون دلار) و ۹۸‌میلیون دلار حق امتیازهای معدنکاری بود. کل سود پیش ـ مالیاتی فصل نخست سال ۲۰۰۷ حدود ۸/۱‌بیلیون دلار اعلام شده بود. اگر کودلکو همان ۱۷‌درصد مالیاتی را که شرکت‌های خصوصی ملزم به پرداخت آنند می‌پرداخت سود خالص آن در فصل نخست سال جاری برابر با ۶/۱‌بیلیون دلار و در فصل نخست سال گذشته معادل ۴/۱‌بیلیون دلار می شد.

این شرکت معدنکاری شیلیایی تولید مس خود در فصل نخست امسال را ۳۴۷هزار تن اعلام کرده است، در حالی که تولید مس شرکت مزبور در فصل نخست سال ۲۰۰۷ برابر با ۳۶۱۰۰۰ تن بود. اگر سهم تولید کودلکو در معدن ال آبرا را با این مقدار تولید جمع کنیم، کل تولید مس این شرکت در فصل نخست امسال برابر با ۳۶۷۰۰۰ و در فصل نخست سال ۲۰۰۷ معادل ۳۸۲هزار تن خواهد شد.

تولید مولیبدن کودلکو در فصل نخست سال‌جاری ۷۰۰۰ تن، و در فصل نخست سال گذشته ۶۰۰۰ تن بود. هزینه نقدی مستقیم این شرکت برای تولید هر پوند مس در سال‌جاری ۴/۴۱ سنت و در سال ۲۰۰۷ حدود ۱/۲۶ سنت اعلام شده است. هزینه خالص کاتد کودلکو در فصل نخست امسال ۹/۱۱۵ سنت و در فصل نخست سال گذشته ۸/۵۸ سنت برای هر پوند بوده است.

رییس و مدیر عامل کودلکو، خوزه پابلو آره لاندو همچنین گزارش داد که این شرکت در فصل نخست سال‌جاری دچار یک سانحه مهلک در معدن نورته دیویزیون خود شد.

او همچنین اشاره کرد که این شرکت یک واحد تجاری جدیدی را در چین برای تحکیم وضعیت خود در این کشور ایجاد کرده است. ضمنا، آره لاندو خاطر نشان کرد که اداره حفاظت محیط زیست ایالات متحده مس را به عنوان قویترین ماده باکتری کش اعلام کرده است، «که این به معنای بازار جدیدی برای مس مخصوصا در بخش سلامت است.»

بنا به آمارهای اعلام شده از سوی بورس هنگ‌کنگ، شرکت جی پی مورگان ۱۲۷۷۸۵‌میلیون سهم عرضه شده در بورس هنگ‌کنگ شرکت مس جیانگ زی کاپر (Jiangxi Copper Co.) را در ۲۳ آوریل سال ۲۰۰۸، به ازای ۱۶/۱۹دلار هنگ‌کنگ برای هر سهم، خریداری کرد، و بدین ترتیب‌درصد سهام خود در این شرکت را به ۱۲/۵‌درصد رساند.

این خرید تقریبا یک سال پس از آن صورت گرفت که شرکت جی پی مورگان سهام خود در جیانگ زی کاپر را در پایان ژوئن سال گذشته به ۹۶/۴‌درصد کاهش داد. مضافا، Deutsche Bank AG نیز در بیست و دوم آوریل ۲۱/۵‌میلیون سهم عرضه شده در بورس هنگ‌کنگ شرکت چینی فوق‌الذکر را، که تولیدکننده مس است، به ازای ۷۰۶/۱۷دلار هنگ‌کنگ برای هر سهم، خریداری کرد و در نتیجه‌درصد سهام خود در شرکت مزبور را به ۱۸/۶درصد رساند. از سوی دیگر

HSBC Holdings Plc با خرید ۲۲۲۵‌میلیون سهم دیگر از شرکت جیانگ زی کاپر در بیست و چهارم آوریل تعداد سهام خود در این شرکت را به ۷۰۰۸۶‌میلیون سهم، معادل ۰۵/۵‌درصد، افزایش داد. شرکت مس جیانگ زی کاپر به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مس در چین در فصل نخست سال‌جاری سود خالص بالایی را حاصل کرد که ۶/۴۶‌درصد بیشتر از سود خالص این شرکت در همین دوره در سال گذشته بود.