پایان شایعات برای فولادی‌ها

گروه بورس کالا- روز گذشته ذوب‌آهن اصفهان که بزرگ‌ترین تولیدکننده تیرآهن و میلگرد در ایران به شمار می‌رود با عرضه بیش از ۲۵۰هزار تن، روی تابلوی بورس کالا آمد.

مقاومت وزارت صنایع به عنوان متولی عرضه‌های فولادسازان در بورس کالا این شایعه را که فولادسازان دیگر به بورس کالا نمی‌آیند و سیستم فروش مجددا به صورت حواله‌ای خواهد شد، قوت بخشید، اما روز گذشته با عرضه بیش از ۲۵۰هزار تن از محصولات ذوب‌آهن اصفهان و کشف قیمت محصولات در تقابل عرضه و تقاضا خط بطلانی بر شایعات کشیده شد. مقاومت وزارت صنایع بابت نرخ‌گذاری فولادسازان و صحبت‌های اخیر وزیر صنایع و معادن در مورد نرخ‌گذاری دستوری فولادسازان حتی در صورت ضرردهی آن شرکت‌ها، بازار را دچار این شائبه کرد که در صورت ادامه روند صعودی قیمت‌ها در بورس لندن و توقف عرضه فولادسازان به درخواست وزارت صنایع و معادن، بازار مجددا دچار سیستم فروش حواله‌ای خواهد شد.

میزان فروش ذوب‌آهن روز گذشته تقریبا معادل کل تولید یک ماه شرکت بوده و طبق اعلام خود شرکت به دلیل آنکه هر آنچه آهن‌آلات در ذوب‌آهن اصفهان موجود بود به فروش رسیده روز چهارشنبه این هفته استثنائا فروش ندارد، اما از هفته آینده فروش شرکت ذوب‌آهن اصفهان طبق روال قبل و در روزهای یکشنبه و چهارشنبه صورت خواهد گرفت.

یادآوری می‌شود نرخ محصولات این شرکت نسبتا متعادل بوده و با وجود کشف قیمت در مقابل عرضه و تقاضا، اما هنوز نسبت به بازار فاصله دارد که این فاصله طبیعی به نظر می‌رسد، اما طبق پیش‌بینی کارشناسان این فاصله در روزهای آینده کمتر خواهد شد.