مرکز خدمات فولاد ایران - بر اساس اظهار نظر یک کارشناس کمیسیون توسعه اقتصادی چین، روند رشد اقتصادی چین تا سال ۲۰۲۰ ادامه خواهد داشت. قائم مقام آکادمی این کمیسیون اظهار داشت: بر اساس تحقیقات اقتصادی رفورم اقتصادی چین که در سال ۱۹۷۸ شروع شده است، رشد اقتصادی این کشور حداقل ۸۸/۹ درصد بوده.

تنها در فصل اول سال جاری این رشد کمی کند شده که ناشی از بحران فعلی اقتصادی در آمریکاست. او اضافه کرد که بازدهی بسیاری از صنایع متوسط و کوچک در منطقه‌های پرل و دلتاس یانگ تسه که سریع‌ترین رشد اقتصادی را در چین داشته‌اند کند شده است.

اما اقتصاد چین به‌رغم بعضی فاکتورهای منفی هنوز فضای زیادی برای رشد دارد.به همین دلیل چین نگران توسعه اقتصادی در بلند مدت به دلیل بحران‌های کوتاه مدت نیست. اقتصاد چین و البته به صادرات است اما سرمایه‌گذاری در زیر ساخت‌های اقتصادی حمایت بزرگی از توسعه اقتصادی این کشور می‌کند.

ثبات قیمت سنگ آهن به‌‌رغم افزایش کرایه حمل

به‌‌رغم افزایش کرایه حمل، قیمت سنگ آهن در چین ثابت مانده است.بازار در حالت رکود و انتظار به سر می‌برد. بعضی از تولیدکنندگان سنگ آهن را نقدی خریداری می‌کنند اما حجم معاملات آنها بسیار پایین است. این در حالی است که هزینه حمل دریایی افزایش یافته ولی کرایه حمل داخلی در چین ثابت مانده است. بالاترین قیمت سنگ آهن مربوط به سنگ آهن برزیل با خلوص ۶۶ درصد است که ۱۶۰۰ یوان - حدودا ۲۳۰ دلار هر تن - معامله شده و ارزان‌ترین آن سنگ آهن هند با خلوص ۵۸ درصد در قیمت ۱۰۰۰ یوان - ۱۴۵ دلار هر تن - است. کرایه حمل از توبارو برزیل تا بائو شان هر تن ۲۵/۲ دلار افزایش یافته و از بیلون استرالیا تا همین مقصد ۲ سنت هر تن در هفته اخیر بالا رفته است.