مرکز خدمات فولاد ایران- براساس گزارش انجمن آهن و فولاد چین، با وجود کند شدن سرعت رشد اقتصادی در جهان، قیمت‌های فولاد همچنان در نرخ‌های بالا پایدار می‌ماند. علت این امر چند عامل است‌. اول شروع فصل مصرف داخلی در چین دوم پایین بودن حجم موجودی انبارها در اروپا و آمریکا؛ سوم پایین بودن عرضه کل نسبت به تقاضا. از سوی دیگر باسیاست دولت چین برای حذف بعضی از کارخانجات نرخ رشد تولید فولاد کاهش خواهد داشت‌. بر اساس برنامه دولت چین در بخش فولاد با توجه به رعایت ۲۲ قانون مربوط به محیط زیست و انرژی ۲۰ تا ۳۰‌درصد تولید این کشور متوقف خواهد شد. از سوی دیگر افزایش قیمت مواد اولیه و محدودیت سرمایه باعث بروز مشکلاتی برای بعضی از بنگاه‌های اقتصادی متوسط و کوچک شده است‌.

اما نتیجه گزارش انجمن آهن و فولاد چین بیشتر متکی به تقاضای قوی در بازار داخلی چین است‌. همین‌طور به علت پایین بودن سطح موجودی‌ها، در ماه مارس صادرات افزایش یافته است؛ این امر به تقاضای بازار داخلی فشار آورده است‌. مساله محدودیت عرضه مواد اولیه و بالا بودن قیمت آنها هم از عوامل اساسی است که غیرقابل انکار است‌. در اواخر ماه مارس شاخص متوسط فولاد به ۹/۲۲۱ رسید که نسبت به تاخیر ۵/۱۰‌درصد و نسبت به سال قبل ۱/۳۸‌درصد افزایش نشان می‌دهد‌.

اما از سوی دیگر یک موسسه مستقل در چین پیش‌بینی کرد که سفته‌بازی دلال‌ها در بازار فولاد می‌تواند باعث افت قیمت در اواخر سال ۲۰۰۸ شود. بر اساس تحقیقات این موسسه قیمت ورق گرم کویل محصول CIS از دسامبر سال گذشته تا امروز، یعنی در خلال ۵ ماه گذشته با ۳۸۰دلار افزایش قیمت به ۹۷۰دلار در هر تن رسیده است. قیمت میلگرد آجدار هم با ۳۵۰ دلار افزایش قیمت به ۹۲۵‌دلار هر تن بالغ شده است. رشد قیمت مواد اولیه ۱۵۵ دلار هر تن بوده که بسیار کمتراز رشد قیمت هر تن فولاد است‌. با توجه به این تفاوت احتمالا در نیمه دوم سال میلادی جاری احتمال کاهش قیمت‌ها بین ۱۰۰ تا ۲۰۰دلار بعید نیست‌.