جدال برسر تثبیت قیمت پایه سنگ‌آهن در سال 2008

دو معدن بزرگ استرالیایی BHP ،و Rio Tinto و شرکت‌های فولادی چین به سرپرستی Bao همچنان بر سر تثبیت نرخ‌سنگ‌آهن جدال دارند، اما در این میان وقایعی اتفاق افتاده که می‌تواند حاکی از کاهش نسبی قیمت سنگ‌آهن در روزهای آتی نیز باشد. عواملی که می‌تواند مبین چشم‌انداز نزولی بازار سنگ‌آهن باشد عبارتند از:

عدم توافق استرالیا و چین روی قیمت شاخص سنگ‌آهن: شرکت Vale برزیل با پیش‌دستی بر BHP و Rio Tinto رایزنی با مقامات چینی در مورد قیمت شاخص خود در سال ۲۰۰۸ با چینی‌ها به توافق رسید و بر اساس قیمت تثبیت شده برای محموله‌های Long-term اساس و پایه محموله‌های Spot خود را نیز تثبیت کرد، اما در سوی دیگر مقامات چینی و استرالیایی به توافق خاصی در این زمینه نرسیدند؛ چراکه چینی‌ها از درخواست استرالیایی مبنی بر لحاظ کردن Freight Premium که در تثبیت قیمت شاخص نقش عمده‌ای دارد سرباز زدند وهمچنان چانه‌زنی روی قیمت شاخص سنگ‌آهن استرالیا به چین ادامه دارد. این عدم توافق به نوبه خود هندوستان را که وضعیتی مشابه استرالیا دارد، دچار مشکل کرده است و دولت هندوستان نیز خواستار اعمال تعرفه‌های سنگین بر روی صادرات سنگ‌آهن شده است. از سوی دیگر دولت چین که قیمت شاخص محموله‌های Long-term را Fix نکرده موجب شده که بازار محموله‌های Spot به شدت دستخوش این بلاتکلیفی شده و بازار گیج و مبهمی ‌را به وجود آورد.

در همین راستا در اوایل سال میلادی جدید دولت چین به منظور اعمال فشار بیشتر بر دولت‌های استرالیا وهندوستان شرکت‌های فولادی خود را ترغیب به انجام حداکثر خرید و افزایش Stock‌های خود کرد، به نحوی که در حال حاضر اکثر این کارخانجات از Stock کافی جهت مصرف ۲ الی ۳ ماه آتی خود برخوردار می‌باشند و ترغیبی برای انجام خرید بیشتر نشان نمی‌دهند که این امر موجب کاهش چشمگیر قیمت سنگ‌آهن در بازار Spot شده است.

یکی از کارشناسان بازار سنگ‌آهن در طی روزهای اخیر اعلام داشت که اگر معادن استرالیایی (BHP,RIO) و شرکت‌های فولادی چین به یک جمع‌بندی کلی که منافع طرفین آن لحاظ نشده باشند نرسند این رکود بازار همچنان ادامه خواهد داشت.

- لازم به ذکر است سی‌ام ژوئن به عنوان ضرب‌الاجل از سوی دو طرف اعلام شده است. به احتمال زیاد دولت استرالیا اقدام به کاهش ظرفیت قرار داده Long-term وارسال هر چه بیشتر کشتی‌های خود تحت قرادادهای Spotسنگ‌آهن می‌کند که این امر موجب شکسته شدن قیمت‌های فعلی و کاهش شدید بازار Spotسنگ ‎آهن می‌شود.

در حال حاضر قیمت قرار داد‌های Long-term استرالیا تحویل بنادر چین در حدود۸۰-۱۰۰ دلار می‌باشد که بعلت موقعیت جغرافیایی و نزدیکی به چین این مبلغ قراردادها تا حدود ۳۰ الی ۴۰ دلار در مقایسه با قراردادهای برزیل کمتر است.

این احتمال وجود دارد که در صورت عدم توافق بین معادن استرالیا و شرکت‌های فولادی چین و ارسال بیشتر محمولات Spot به چین قیمت این نوع قرار دادها تا ۲۰‌درصد نسبت به وضعیت موجود کاهش یابد وهر چه بیشتر خود را به قراردادهای Long-term نزدیک کند.

البته ناگفته نماند که معادن کشور هندوستان نقش تعیین‌کننده‌ای را در قرار دادهای Spot چین ایفا می‌کنند که نباید آنها را نادیده گرفت و در حال حاضر پارلمان هندوستان در حال بررسی و اعمال عوارض صادراتی سنگین برای محصولات عیار بالای خود (بالای ۶۲‌درصد ) می‌باشد.

اخیراً معدنی به نام FMG در استرالیا شروع به همکاری با دولت چین کرده است و بر اساس قرار دادی که با چینی‌ها امضا کرده‌اند تعهد کرده که تا پایان ماه ژوئن به ۴۰ میلیون تن سنگ‌آهن به چین صادر کند که تا اواخر ماه April به بیش از نیمی‌ از تعهد خود عمل کرده.

این موضع FMG که با دو شرکت بزرگ دیگر استرالیایی همسو نبوده نیز به نوبه خود باعث شده که فشار بیشتری برBHP وRio Tinto اعمال شود و روند مذاکرات را کند و در نتیجه بازار را در سردرگمی‌ بیشتری فرو برد.

در حالی‌که چینی‌ها امیدوار به امضای قرارداد با BHPوRio بودند به‌علت عدم پذیرش Benchmark Price از طرف استرالیایی‌ها امضای قرار داد به تعویق افتاد و چینی‌ها به سمت منابع بزرگ داخلی، بازار برزیل که قرار داد آن امضا شد توسط Vale ویک معدن بزرگ جدید استرالیایی بنام Fortescue Metals Group)) FMG، روی آوردند و چینی‌ها با علم به اینکه می‌دانند در صورت عدم توافق با طرف استرالیایی تولید فولادشان تا ۱۰‌درصد افت می‌کند، همچنان اصرار به عدم پذیرش طرح پیشنهادی معاون استرالیایی دارند.

اما به هر حال دو طرف تجربه خوبی جهت کنترل اوضاع و امضای قرار داد تا زمان مشخص شده سی‌ام ژوئن دارند.

در حال حاضر کارخانه‌های چینی در حال بررسی پرداخت اختلاف قیمت حمل محمولات سنگ‌آهن استرالیا به چین در مقایسه با برزیل به چین می‌باشد که این اختلاف در قراردادهای Long-term با شرکت‌های کشتیرانی در حدود ۷۵/۱۰دلار است .

این رقم در بازار Spot و قراردادهای Voyage چارتر و Case با Case در حدود ۴۳دلار است که مطمئنا چینی‌ها این رقم را قبول نمی‌کنند.

در پایان با استناد به عوامل ذکر شده و روند فعلی بازار چشم‌انداز رکود در بازار سنگ‌آهن قطعی به نظر می‌رسد و به نظر نمی‌رسد که بازار تا یکی دو ماه آینده تغییر محسوسی داشته باشد.

منبع: شرکت سیاحان سپهرآسیا