گروه بورس کالا - امروز با معامله نفتای سبک و سنگین، نخستین معامله رینگ صادراتی بورس کالا آغاز می‌شود. براساس این گزارش، این کالا که توسط شرکت کارگزاری خبرگان سهام عرضه می‌شود، برمبنای دلار قابل معامله خواهد بود که ۳۰هزارتن آن نفتای سبک و ۳۰هزار تن نیز نفتای سنگین است.

آیین‌نامه رینگ صادراتی که پیش از این برای معاملات محصولات فلزی پیش‌بینی و تدوین شده بود ابتدای هفته جاری برای آشنایی هرچه بیشتر فعالان رینگ پتروشیمی و انجام برخی اصلاحات، در اختیار مدیران شرکت‌های پتروشیمی قرار گرفت.درنتیجه با درنظر گرفتن چند تغییر در این آیین‌نامه‌ و تایید این تغییرات بالاخره دیروز بورس با معامله نفتا موافقت کرد که درصورت آمادگی عرضه کننده، امروز نخستین معامله ارزی بورس کالا صورت می‌گیرد.

به‌عقیده کارشناسان بازار درصورت رونق هرچه بیشتر رینگ صادراتی، درهای بورس کالا به روی خریداران خارجی باز خواهد شد که این امر به رونق بورس و آشنایی هرچه بیشتر مجامع بین‌المللی با بورس کالای ایران کمک خواهد کرد.علاوه بر این گفته می‌شود، شرکت‌های عرضه‌کننده قیر هم که در حال حاضر در رینگ پتروشیمی فعالیت دارند، قصد دارند آن بخش از تولید خود را که به خارج از کشور صادر می‌کنند از طریق بورس به فروش برسانند.

بنابراین احتمال می‌رود پس از نفتای، قیر دومین کالای رینگ صادراتی بورس باشد.