تولید روی بر تقاضا پیشی گرفت

گروه بین‌الملل بورس نیوز - گروه مطالعات بین‌المللی سرب و روی پیش‌بینی کرد که تقاضای جهانی روی در سال جاری میلادی با ۲/۵درصد افزایش به ۸۵/۱۱میلیون تن برسد و این در حالی است که میزان تولید جهانی این محصول در این مدت با ۴/۱۰درصد افزایش بالغ‌بر ۰۸/۱۲میلیون تن شود. عمده رشد تقاضای روی از جانب کشورهای آسیایی بوده و پیش‌بینی می‌شود که به دنبال رشد سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها در چین، میزان تقاضا در این کشور در سال جاری ۴/۱۰درصد افزایش یابد.

تقاضا در هند، ژاپن، کره جنوبی و تایلند نیز رشد قابل‌توجهی خواهد داشت.

در اروپا رشد تقاضای روی در کشورهای همچون بلژیک، فرانسه، لهستان، روسیه و اسپانیا با کاهش تقاضا از جانب آلمان و ایتالیا خنثی شده و در کل ۹/۰ بر تقاضای این محصول افزوده خواهد شد.

همچنین پس از کاهش شدید ۸/۱۱درصدی تقاضای روی در سال ۲۰۰۷ در ایالات‌متحده، پیش‌بینی شده که تقاضا در سال جاری ۸/۴درصد رشد داشته باشد.

گروه مطالعات بین‌الملل سرب و روی همچنین در گزارش خود علت عمده افزایش عرضه روی در سال‌جاری را رشد ظرفیت‌های تولیدی معادن موجود و بهره‌برداری از معادن جدید ذکر کرد.

بر طبق این گزارش، عمده افزایش تولید از جانب معادن در کشورهایی همچون بولیوی، استرالیا، کانادا، چین، هند، پرو، پرتغال و ایالات‌متحده خواهد بود.

در عین حال تولید جهانی روی پالایش شده نیز در سال جاری با ۴/۶درصد افزایش به ۰۶/۱۲میلیون تن می‌رسد.

در این گزارش عنوان شده که به دنبال افزایش مصرف داخلی روی پالایش شده در چین، صادرات این محصول از جانب کشور مذکور در سال جاری نسبت به سال ۲۰۰۷ کاهش قابل‌توجهی را تجربه خواهد کرد.