گروه بورس کالا - با هماهنگی‌های صورت گرفته در بورس کالای ‌ایران، قرار است در شش ماه ابتدایی سال جاری تحولات و اقدامات امیدوارکننده‌ای در رینگ محصولات کشاورزی انجام شود. رینگ محصولات کشاورزی بورس کالای‌ایران در شرایطی‌این روزها شاهد انتشار برخی اخبار و گزارش‌های امیدوارکننده‌ای است که تصمیم‌های اتخاذ شده از سوی اعضای هیات‌مدیره شرکت بورس کالای ایران نیز حاکی از بهبود اوضاع در آینده است.

براساس گفته یکی از مسوولان بازار، عرضه دوباره زعفران در بورس کالا ادامه پیدا می کند و ‌این در شرایطی است که طی هفته گذشته برای نخستین بار، ۱۵ کیلوگرم از‌این محصول در رینگ عرضه شد. (در این روز اتحادیه تعاون روستایی استان خراسان جنوبی، ۱۵ کیلوگرم زعفران در بورس عرضه کرد که این محموله مورد معامله قرار نگرفت.) براساس گفته کارگزاران فروش نرفتن یک کالا در اولین عرضه، طبیعی است از این‌رو به احتمال زیاد با حضور خریداران زعفران در بورس در نوبت‌های بعدی عرضه این کالا معامله می‌شود.

زعفران اواخر سال ۸۹ در فهرست محصولات قابل معامله در بورس کالا قرار گرفت، اما پس از چند معامله محدود،‌ عرضه‌های این محصول به دلایل مختلف متوقف شد.

به گفته برخی از کارشناسان بورس، قرار است امسال با آغاز به‌کار دوباره تالار بورس کالا در مشهد و رونق معاملات زعفران، قراردادهای آتی این محصول نیز راه‌اندازی شود.

این در حالی است که یکی از برنامه‌های مهم امسال بورس کالا در بخش کشاورزی آغاز عرضه زعفران و راه‌اندازی معاملات آتی این کالا و از سویی آغاز قراردادهای مشتقه برای محصول ذرت است. حسن رضایی‌پور یکی از اعضای کمیته بخش کشاورزی کانون کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار، با اشاره به جلسه‌ای که برخی از فعالان بازار کشاورزی با مسوولان بورس داشته‌اند، اعلام کرد: طبق مذاکراتی که در این جلسه صورت گرفته، قرار بر‌این است تا دادوستدهای بازار زعفران سامان پیدا کند و معاملات آتی ذرت نیز که قبلا کارهای آن انجام شده به شکل جدی تری تا شش ماه‌ آینده جنبه عملیاتی به خود بگیرد.

براساس گفته رضایی‌پور، عدم وجود شرکت تامین کننده کالاهای منجر به تحویل ذرت باعث شده بود‌ این عرضه با تاخیر رو‌به‌رو شود‌ این در شرایطی است که یکی از شرکت‌های مربوطه اعلام آمادگی کرده و قرار است تمامی تحویل‌های مربوط به‌این موضوع را پوشش دهد و در صورتی که اتفاق خاصی در‌این زمینه نیفتد و مشکلات مربوط به کارمزدها در بازار زعفران نیز برای همیشه حل شود، تا شش ماه‌ آینده موضوع قراردادهای آتی برای ذرت نیز جنبه عملیاتی به خود می گیرد.

براساس گفته‌این کارشناس بورس کالا، مشکل معاملات زعفران به کارمزدها برمی‌گردد که با موافقت شفاهی صالح آبادی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار قرار است این کارمزدها متوقف یا ‌اینکه در آنها تخفیف داده شود.

در همین حال به گفته مسوولان بورس کالا کارهای مقدماتی موضوع قراردادهای آتی ذرت آماده شده و قرار است طی یک جلسه نهایی با حضور مدیریت بورس کالای‌ ایران نتایج مورد بحث و بررسی قرار گرفته و پس از موافقت، کارهای عملیاتی آن انجام شود.

در رابطه با ادامه معاملات زعفران در بورس کالا نیز قرار است کانون کارگزاران بورس کالا گزارشی در رابطه با موضوع کارمزدها به بورس ارائه کند که پس از بررسی‌این موضوع و از سویی روشن شدن هزینه‌های تالار زعفران در بورس مشهد، دادوستد‌ این کالا به صورت جدی دنبال خواهد شد.