گروه بورس کالا- کتایون دارابی: روند بازار داخلی پتروشیمی نسبت به روز ماقبل با تحرک بیشتری از سوی معامله گران روبه‌رو شد.
به گفته فعالان بازار، در این روز عدم تغییر نرخ‌بهای پایه از سوی بازرگانی پتروشیمی برای مبادلات روزسه‌شنبه هفته جاری سبب شد اطمینان خریداران به نرخ‌های موجود در بازار افزایش یافته و به این ترتیب بازار با تحرک بیشتری همراه شود.

در همین حال روزگذشته تاجران از افزایش 20 تا 30 تومانی نرخ محصولات بادی خبر داده و می‌گویند: با توجه به اینکه برخی از کالاها مانند BL3، EX5 و پی وی سی بندرامام و در لیست عرضه‌های روز‌سه‌شنبه هفته جاری وجود ندارد، قیمت این گروه از کالاها با رشد در بازار داخل مواجه شد. این در حالی است که به گفته معامله‌گران نوسان نرخ دلار روز گذشته بر بازار پتروشیمی تاثیرگذار بود و به این ترتیب با رشد قیمت دلار که به یک هزار و640 تومان در بعدازظهر رسید، نرخ‌ها در بازار پتروشیمی نیز اوج گرفت و پس از آن با افت و خیز همراه شد.
با این حال در این روز اکثر محصولات پتروشیمی رشد قیمت را در بازار داخل تجربه کردند، اگر چه تعداد محدودی از کالاها نیز افت اندک قیمت داشتند، اما نگرانی از اوضاع اقتصاد جهان در این روز بیش از پیش بر بازار داخل و نرخ دلار تاثیر گذاشت و سبب شد بازار با سردرگمی همراه باشد.
البته برخی از فعالان بازار معتقدند؛ در حال حاضر میزان خریدها در بازار پتروشیمی هم از سوی تاجران و هم از سوی مصرف‌کنندگان واقعی کاهش یافته است و باید در انتظار مبادلات روز‌سه‌شنبه نشست.
به عقیده این گروه در حال حاضر و با توجه به اینکه نرخ‌های پایه در این روز بدون تغییر اعلام شده است، دو دیدگاه در بازار وجود دارد؛ یکی اینکه خریداران در روز‌سه‌شنبه اقدام به خرید محصولات پتروشیمی نکنند و به این ترتیب کالاها وارد مچینگ شود، در آن صورت معامله‌گران می‌توانند اطمینان داشته باشند که بازرگانی پتروشیمی نرخ‌های خود را برای مبادلات روزهای آتی کاهش دهد. دوم اینکه اگر کالاها با همین نرخ‌ها خریداری شود، احتمال افت قیمت‌های پایه ضعیف خواهد شد.
با این حال بیشتر آگاهان بازار می‌گویند: توجه به مذاکرات آژانس و همچنین چشم‌انداز مسائل سیاسی و قرار گرفتن در اوج تحویل پیش فروش‌‌های سکه در هفته آتی، دلیل اصلی نوسان نرخ دلار در روزهای اخیر بوده است. این در حالی است که در خصوص نتایج مذاکرات دیدگاه‌های منفی و مثبت در بازار زیاد است و همه آگاهان بازار در خصوص نتایج این مذاکرات خوشبین نیستند. از این رو سطح نرخ‌های موجود در بازار پتروشیمی را مقطعی می‌دانند.