گروه بورس کالا- کتایون دارابی: روند بازار داخلی پتروشیمی‌روز گذشته بار دیگر نزولی بود. به گفته فعالان اقتصادی، بازار داخلی پتروشیمی ‌در این روز ساکت بود و مبادلات نیز کاهش یافت. البته مبادلات محصولات پتروشیمی روز گذشته در بورس کالا با تقاضای پایین دنبال شد و اکثر کالاها با نرخ پایه خریداری شدند. تنها در این روز Z30s با رقابت 3 درصدی توسط معامله گران خریداری شد.

گفته می‌شود محدوده نوسان برای مبادلات روز‌سه‌شنبه هفته‌جاری به ۵ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که بیشتر معامله گران معتقدند؛ با توجه به عدم کشش بازار داخل و احتمال افت نرخ‌های پایه توسط عرضه‌کننده، روند بازار همچنان نزولی پیش بینی می‌شود و بعید به نظر می‌رسد محصولات پتروشیمی‌ با رقابت ۵ درصدی توسط کارگزاران خریداری شود.
عدم نظارت سازمان حمایت بر سایت بهین یاب
با این حال فعالان حوزه پتروشیمی ‌ابراز امیدواری می‌کنند در هفته‌های آتی محدودیت در رینگ پتروشیمی‌کاملا لغو شود. این گروه به ثبت نام‌ها در سایت بهین یاب نیز اشاره می‌کنند و معتقدند: در حال حاضر نظارت دقیقی از سوی سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بر ثبت نام‌های سایت بهین یاب انجام نمی‌شود و بعضا دیده شده که به برخی از شرکت‌ها چند برابر ظرفیت تولید کالا تعلق گرفته است.
تاجران بازار می‌گویند: در حال حاضر بازار پتروشیمی‌با رکود همراه است و با توجه به اتمام فصل مصرف مواد پلاستیکی، نمی‌توان انتظار داشت که قیمت‌ها در بازار پتروشیمی ‌با رشد همراه شود.
البته عده‌ای از معامله گران به نوسان قیمت دلار طی روزهای اخیر نیز اشاره می‌کنند و معتقدند: نرخ‌های پایه محصولات پتروشیمی‌با وجود افت قیمت دلار در سطح بالایی قرار دارد و یکی از دلایل افت تقاضا در رینگ پتروشیمی‌این موضوع نیز می‌تواند باشد.
بیشتر آگاهان بازار می‌گویند: احتمال افت قیمت‌های پایه توسط عرضه کننده وجود دارد و باید دید معامله گران چه میزان تقاضایی را روزسه‌شنبه در تابلوی بورس ثبت می‌کنند. به عقیده این گروه اگر میزان تقاضا پایین باشد و کالاهای پتروشیمی‌خریداری نشود، عرضه کننده به اجبار نرخ‌ها را تعدیل خواهد کرد.
شروع رقابت ۵ درصدی در رینگ پتروشیمی
روزگذشته در خبر بازار پتروشیمی‌ رقابت 5 درصدی برای مبادلات بورس کالا به اشتباه نیم درصد عنوان شده بود که به این‌ترتیب اصلاح می‌شود. براین اساس معامله‌گران می‌توانند تا سقف 5 درصد در مبادلات رینگ پتروشیمی‌ از روز سه شنبه هفته‌جاری برای خریداری کالاهای پتروشیمی‌رقابت کنند.