گروه بورس کالا- سحر نمایشی: معاملات روز گذشته مس در بورس کالای ایران با کاهش ۶۰۰ تومانی همراه شد.

به گفته فعالان بازار دلیل افت قیمت‌ها، کاهش قابل توجه نرخ ارز و قیمت جهانی مس بوده که با ۸ هزار و ۸۰ دلار در بورس فلزات لندن (IME) ثبت شده است و از آنجا که ترکیب قیمت‌های جهانی و نرخ ارز، قیمت مس را در ایران تعیین می‌کند، این امر باعث نزولی شدن قیمت‌ها شده است. بر اساس گفته کارشناسان، قیمت مس در بورس کالا براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و با توجه به میزان عرضه آند و کاتد توسط شرکت مس در بورس کالای ایران و همچنین ترکیب قیمت‌های جهانی و نرخ ارز، معامله مس در ایران کشف نرخ می‌شود و کالاهای داخلی متاثر از قیمت‌های جهانی هستند.

همچنین با بحران اقتصادی اروپا و انتشار گزارش اوضاع اقتصاد چین در ماه آوریل که از کندی روند رو به رشد اقتصاد یکی از بزرگ‌ترین وارد‌کننده‌های مس جهان حکایت دارد بهای مس دوباره با سیر نزولی به مرز ۸ هزار دلار به ازای هر تن بازگشت. این در حالی است که براساس گزارش خبرگزاری رویترز، موجودی مس در انبارهای بورس فلزات لندن با یک هزار و ۴۲۵ تن کاهش به ۲۲۱ هزار و ۲۷۵ تن رسیده است. کارشناسان معتقدند روند کاهشی با توجه به افت ارز داخلی و از سویی قیمت‌های جهانی به صورت ملایم ادامه خواهد داشت.

در مجموع در معاملات روز گذشته بورس کالای ایران مس کاتد شرکت ملی مس با قیمت ۱۳ هزار و ۴۹۷ تومان برای هر کیلو معامله شد و نسبت به هفته گذشته ۶۰۳ تومان در هر کیلو کاهش داشته که بیشترین افت در سال جدید را تجربه کرده، کل تقاضا برای مس کاتد در این روز ۲ هزار و ۱۰۰ تن بوده است.

همچنین مفتول مس شرکت ملی مس نیز با نرخ هر کیلو ۱۳ هزار و ۸۵۸ تومان معامله شد که نسبت به هفته گذشته ۱۴۲ تومان افت قیمت داشت، کل تقاضا برای این محصول در این معاملات ۷۰۰ تن بوده و نسبت به هفته گذشته ۲۰ تن کاهش داشته است. عرضه دیگر مفتول مس توسط دنیای مس بود که با قیمت ۱۳ هزار و ۸۸۹ تومان معامله شد و نسبت به هفته گذشته ۵۹۰ تومان در هر کیلو افت قیمت داشت.

کل تقاضا برای این محصول دیروز ۴۰۵ تن بوده که نسبت به هفته گذشته تغییری نداشت و مس اسلب نیز با قیمت ۱۳ هزار و ۸۹۱ تومان به ازای هر کیلو معامله شد و کل تقاضا برای این محصول ۴۰۰ تن بوده است.